Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 642 ggr
Cristine
0

Julsagor

När mitt hotell brann ner i Columbia fick jag bo hos en familj över julen. Mormodern  var en hejare på att berätta julsagor många med spökerier i och jag har aldrig sett några barn sitta så trollbundna(8 st)..till och med de större..12 och14.

Kan du någon?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
0

Nä jag kan inga julsagorr, Synd att man inte lär sig de man hört som barn.,

Mandusius
0

Nej det kan jag inte.

Men jag har en ganska livlig fantasi och är hysad duktig berättare så det skall nog gå ändå;)

Har en liten historia om en hur flugsvampar vart prickiga som jag fick min kompis att tro att det var en folksaga^^(hade hittat på den själv under tiden vi gick)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

stina63
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En som jag tycker är väldigt spännande är charles Dickens julsaga

Cristine
0

#2 Haschy.. hur var den?

#3 Det är en fin berättelse Tina.

stina63
0

Jag är nyfiken också Haschy på din julsaga

Ja cristine visst är den fin julsagan, en klassiker

Maria
0

#3 Ja, den är underbarGlad. Vem kan glömma den elake Ebenezer Scrooge som till slut blir god.

Jag vill gärna också se "Nightmare before Christmas" En favoritfilm och jag är en stor beundrare av Tim Burton.

"Karl Bertil Jonssons julafton" av Tage Danielsson är också ett måste.

/Maria

stina63
0

*6 Ja karl Bertil Jonssons julafton är ett måste. Till och med min farsa gillar den,Skrattande

Mandusius
0

Ja nu ska vi se hur den var. Det är inte en julsaga men den kan ju vara rolig för det:) Som sagt den är mycket bättre som muntlig^^

En gång i tiden när inte människor fanns så levde de andra väsen i skogarna. En av dom var Skogfadern. Man kan tro att han är ett troll men nej det är han inte. Man kan nog jämnföra honom med vår nutids jultomte. Men istället för vitt skägg så hade ett långt mossgrönt skägg som han var mycket stilig i. 
Du förstår att Skogfadern var väldigt förtjust i svamp. Så han och barnen var ute en dag på upptäcksfärd, för skogen dom bodde i var enorm och varje dag i skogen var en lycka för dom små barnen med små kottehattar (ni förstår på den tiden var kottarna väldigt stora, och även väldigt praktiska som både mössor och skålar).

Under upptäcksfärden hittade de små röda vackra svampar som Skogfadern aldrig hade sett förut, han plockade några och sa till sig själv att det skulle bli kul att få smaka något nytt. När dom kom hem så gjorde Skogfadern en musitg soppa på svamparna.

Efter att han hade ätit så vart han väldigt, väldigt trött. Men vad han inte visste var att han vart så trött så att han föll i dvala som gjorde honom omöjlig att väcka.

Skogmodern hans fru försökte i dagar att väcka honom utan framgång. Hon förstod direkt att det var soppan som var boven till detta hokos pokos.

Hon tröttnade till slut och gick till Moder natur om hjälp. Av Moder natur fick hon ett pulver som skulle blandas ut med honung och varm vatten. Moder natur sa " Ge honom detta pulver så ska du se att han vaknar."

Skogmodern tackade Moder natur och sprang hem för att kunna göra dekokten. Hon gav Skogfaderna några klunkar av hennes dekokt. Mycket riktigt vaknade han på en gång.

Han var oehört lycklig att han var vaken igen och kunde vara med sin familj.

Men Skogmodern vet hur dåligt minne Skogfadern har så hon skickade ut alla barnen för att måla alla dessa röda svampar. Alla röda svampar fick vita små prickar av alla barnen. Och dessa vita prickar ska varna Skogfadern att inte äta av denna svamp. För då blir Skogmodern argFlört

Som sagt denna lilla saga är bättre muntlig^^

Mvh Amanda

Cristine
0

Det var en fin liten saga Amanda, du äär verkligen påhittig!Glad

Mandusius
0

#9 påhittig är jag allt^^ men mitt handikapp är att jag är sämre på att skriva ner saker. :P

Mvh Amanda

stina63
0

Så bra Haschy den är..  Skrattande