Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 977 ggr
stina63
2

Advent 2 & 3

Sitter och funderar på en sak detta med Julen.  Julmat julgodis och julkakor annat smått och gott,

Vet inne på insidan fick jag ett recept om lussekatter. Var ett recept där man hade två olika degar. Som sen knådades ihop till en.

Dom var verkligen mumsiga saftiga. Men kommer  inte ihåg receptet,

Får se om jag har de på mitt jobb för jag bakade dom där-

Men ni har väl alla recept på julgodis julkakor julmat som ni gärna delar med er.

Eller kanske något annat istället

Lägg in dom är i tråden om ni vill dela med er.

Själv kommer jag dela med mig av mina recept OM jag nu hittar dómTungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Sisa]
2

Fint med en adventstråd!  Här kan vi samla allt om julen, dela ideér och kanske byta recept med varandra!  Glad

stina63
2

Ja om jag bara kan hitta lussereceptet sisa, Den var så god, Kommer du ihåg receptet? Var två olika degar en utan saffran En utan saffran men med äggulor i, Sen när dom jäst var för sej så knådade man ihop dom till en, Sen fick den jäsas en gång till.

Sen gjorde man lussekatter av degen, Dom blev väldigt goda.Kyss

[Sisa]
1

# 4 Kommer nog ihåg lussekatterna..men inte receptet!  Hoppas Du hittar det då. Glad

stina63
1

Jag får söka mig fram Har den nog på jobb,,Kanske

chik
2

Kan bli en härlig tråd om julen detta..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elpida
2

Något liknande detta kanske…? Hälsar Elpida som smyger in och säger hej!Glad

Lussekatter i 2 degar

PDF

Print

Written by Karin och Patrick   

Thursday, 17 December 2009 18:09

Fantastiskt saftiga lussekatter! Räds inte de två degarna -det är inte mer komplicerat än vanligt bak.? 

TILL PENSLING OCH GARNERING

1ägg

Russin eller

50 g smält smör + strösocker 

DEG1

50 g smör  

5 dl mjölk

50 g jäst

1 msk strösocker

1 tsk salt

12-13 dl vetemjöl  

1.Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt, 37grader.

2.Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt socker, salt och mjölet, lite itaget.

3. Arbeta ihop det hela väl till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i cirka 1 timme.    

DEG2

1 g saffran, helst trådsaffran  

1 sockerbit

125 g smör, rumsvarmt  

11/2 dl strösocker

1 ägg  

Ca 5 dl vetemjöl  

1. Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel.    

2. Rör smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägg och saffran.    

3. Blanda de båda degarna och tillsätt mjölet lite i taget. Arbeta degen riktigt väl. Forma lussekatter.

Tryck dit russinen och lägg dem efter hand påsmord plåt eller plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i cirka 20 minuter.

4. Pensla med ägg och grädda katterna i 225-250 gradervarm ugn i 7-9 minuter.

5. Låt svalna under duk. Låt svalna något. Pensla dem sedan med smält smör och doppa dem i strösocker.

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

[Sisa]
1

Tack Elpida!  Kul att prova ett annat recept!  Glad

Inget slår känslan av förväntning, tycker jag! Inramningen före jul är fantastisk. Mörker, levande ljus och värme inne. Synd bara att den gnistrande kylan inte finns..men den kanske kommer.

Nu är det läge att sätta på lite finstämd musik och plocka fram pyssel. Baka lussebullar, pepparkakor och annat gott. Kanske koka knäck och göra ischoklad ?

Min mamma var alltid noga med, att gästerna inte skulle ta julen med sej ut då dom gick. Alla måste smaka på något hemlagat..den traditionen är väl värd att föra vidare.

Hoppas på att vi alla i denna tråd får inspireras av många tips för en riktigt glad och stämningsfull jul!  Kyss

stina63
1

Tack Elpida..

Får testa den också.

stina63
2

Nu har jag hittat receptet på bullarna

Det var powderpuff som jag fick receptert ifrån

Dom är väldigt góda

Lussekatter (eller bullar)

De tar en väldig tid att baka dessa lussebullar men de är värt de.  De blir inte så torra som lussebullar har en viss tendens till att bli.

Deg 1:

5 dl mjölk, 75 gr jäst, 1 dl socker, 12 dl vetemjöl, 1 gr (2 pkt) saffran

Deg 2:

4 dl mjölk, 2 dl socker, 300 gr smör, 6 äggulor, lite salt, 2 liter vetemjöl, ägg att pensla med, russin och ev pärlsocker.

1, Värm mjölken till den första degen fingervarmt, häll den i en  bunke/degblandare. Blanda ner jäst, socker, mjöl och saffran. Knåda  degen i minst 5 minuter. Låt jäsa i 1 timme.

2. Värm mjölken till den andra degen fingervarmt. Häll mjölk, socker  smör, äggulor,salt och mjöl, i en egen bunke. Arbeta ihop degen.

3. Arbeta samman båda degarna i minst 10 minuter och låt jäsa 1,5 timme.

4. Häll ut degen på lättmjölat bakbort och forma lussebullar. Lägg på  plåtar med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 175 grader. Låt jäsa  ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och dekorera med russin  och ev pärlsocker.

5. Grädda i 8-12 minuter, beror lite på storleken

zabelle
1

Någon som har ett bra recept på klenor?
Jag har ett gammalt recept, men degen är svår att kavla ut.

Zabelle   

stina63
1

Ska se zabelle vad jag har i gömmerna Kyss

[cherstin]
1

Oj, vad jag blir sugen på att baka.

Jag har ett recept på Gaffelkakor som jag tycker är jättegoda. Både mormor och mamma brukade baka dem.

125 gr strösocker

250 gr potatismjöl

50 gr vetemjöl

125 gr smör eller margarin

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

1 ägg.

Blanda de torra ingredienserna och finfördela fettet i det. Tillsätt ägget och knåda ihop till en bulle. Låt vila i kylen 1 timme.

Rulla små kulor, ungefär som en 1krona, tryck till dem med en gaffel och grädda i 174 grader ca 15 min.

Lycka till.

[cherstin]
1

#12  Zabelle, vad är klenor?

zabelle
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Klenor, Klenätter.. De ser ut så här:

Zabelle   

[cherstin]
1

#16 Tack Zabell, jag anade att det var klenäter.

stina63
1

Chertine gaffelkakor tack för receptet, Måste testa dom på jobb. Där bakar vi mycket
Zabell  vilket jobb du har haft med klenäterna. Men goa är dom när de är färdigt,

Glad

[Sisa]
1

Någon som bakar eller lagar nåt ovanligt till jul ?  Kanske har Du nåt på julbordet som ingen annan har ?  Obestämd