Gift eller sambo!
Är det viktigt att vara gift?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Rent juridiskt underlättar det nog vid eventuell skilsmässa.
Men bortsett från det så är det ju bara viktigt om man verkligen vill gifta sig :)
Ja det kan det ju vara..
Skulle det vara så att någon dör.Ja då kan det bli krångel..
var ett par här borta som det stod i tidningen om..Så tragisgt.
Manen fick något på sig när det var storm..O dog..O det hade varit sambos o Måånga år…
Men huset stod på sambon.Inga arvingar fans.bara sambon..
O hon fick flytta..Gården till föll allmänna arvsfonden..
O de kan avsäga sig.Men efter som inget var skrivet så tyckte de att det skulle vara så…
Så Gifta skall man vara…För då sitter man säkert..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nej tycker jag inte.
Man kan skriva samboavtal osv
Jag kommer aldrig gifta mig, känner inget behov av det :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej. Jag kommer nog inte heller gifta mig. Är inte heller troende så.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det kan vara viktigt beroende på vad man värderar som viktigt. Vi gifte oss strax innan första barnet kom för de kommande barnets/barnens skull.
Dels för arvsfrågan om jag skulle dö och dels för att underlätta för barnen med namnet för folkbokföringen.
För mig/oss så var det viktigt med äktenskap. Vi hade ett ganska litet bröllop så det var inte själva festen som var viktig utan det kändes så rätt att gifta sig. Svårt att förklara.
Dessutom så är det som tidigare skrivits bra ur juridisk synpunkt.
Jag var gravid när vi gifte oss men det var inte därför. Jag visste inte om att jag var gravid när vi bokade bröllopet.
Jag var bara 21 år. Känns som bara barnet nu när man ser tillbaka.
/Maria
Jag kan se det som praktiskt (rent juridiskt) om man har barn tillsammans, men annars helt onödigt. Som någon annan skrev så kan man skriva samboavtal och liknande.
Jag har dock inget intresse av varken giftermål, samboskap eller ens förhållanden.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#7 Ja då är det ju onödigt att gifta dig, hehe
/Maria
#8 Eller hur :P
För mig känns det bara så fel att lova någon evig kärlek när man omöjligt kan lova något sånt, men ser man det som en juridisk grej istället så finns det nån poäng med det iaf.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#9 Vi gifte oss i Uppsala stadshus, det tog tre minuter och det var ändå den långa versionen. Den korta var på 30 sekunder.
Vilka löften man ger varandra när man gifter sig borgerligt, är högst personliga som jag uppfattar saken och något löfte om evig kärlek har varken jag eller min fru avgett, däremot kan man ju hoppas på det.
Annars håller jag med dig. Vi gifte oss enbart från juridisk synvinkel för barnens skull, arvsrätt och namn och sånt. För mig var det viktigt för att jag har en familj som inte bär på några skrupler och om jag skulle dö är jag säker på att åtminstone ett par av dem skulle försöka roffa åt sig vad de kan.
Jag är inte gift, och har aldrig varit det heller….men som flera skriver så kan det ju vara bra om det händer något….
Jag är inte heller "sambo", och tycker egentligen inte om ordet "särbo" heller, för det låter som att man har gått i sär från varandra…jag brukar skoja o säga "kärbo" istället…för jag o min gubben har aldrig bott ihop, utan han kommer varannan vecka när han är ledig….är för långt att pendla tycker vi båda…
Han väntar på pensionen, och då kommer han med flyttlasset…
…fast sen är det ju lite mysigt såhär oxå…man hinner att längta efter varandra när det går en tid….vi har varit ett par i 6 år drygt…
Var faktiskt på väg att gifta mig för 21 år sen, allt var bestämt till Påsk, men så dog min fästman och sambo i en bilolycka i februari det året…så Påsken var jobbig i många år därefter för mig, men nu tänker jag inte så mycket på just den helgen längre…livet går ju vidare….
Men då fick jag erfarenhet av just att vara sambo, men vi hade ju dottern och då kom det in lite andra bestämmelser….och jag tror att de har ändrats med lagarna sen dess…till det sämre tror jag…
Vi hade ju villa, och jag fick behålla min halva och dottern ärvde den andra…men däremot så ärvde hon alla andra saker som stod på honom, som bilen t ex…så jag fick köpa den av henne….blev en dyr bil…så sådana saker tåls att tänka på ….
Sen är det ju klurigt för oss som har varsinna barnkullar….visserligen är de vuxna, men ändå….skulle något hända när man har flyttat ihop, och om jag avlider, så blir det ju mina barn som ärver allt efter mig, och min gubbe blir helt lottlös….eller tvärtemot…hans barn kommer att ärva allt…så testamenten är ju oxå bra att skriva…
Å jag vill att vi gifter oss! Inte för det juridiska,inte för min skull och inte för samhället. Jag vill att vi gifter för festen skull!
Jag älskar min sambo så mycket och så högt, så om jag kunde skulle jag bära runt på han och visa upp honom hela världen!
Men jag är realist, så istället för att bära runt på 85kg, så vill jag ha en roligt och livligt fest för våran kärlek tillsammans!
Jag vill fira livet, kärleken och framtiden!
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════