Egoism
Är det egoistiskt att vilja känna sej behövd ?
Vad är det mest egoistiska Du gjort ? 
Det var nog när jag var barn och två av mina kusiner var på besök. Vi skulle fika och det fanns bara en läsk kvar. Jag hällde upp först ett glas och drack upp snabbt som attan sen ett till och så var läsken slut och dom fick inget.
Den historien får jag höra än idag.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
# 1 Ungefär som då man skyndar sej att gömma chokladbiten man sitter och äter på..då någon kommer in genom dörren! 
Själv har jag alltid varit en sån som delat med sig.
Tror att låten "Om du har ett äpple vill du dela det med mig, i en äppelmelodi? Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv och inte få nån melodi? Dela med sig, eller snåla, en vanlig fråga får man tåla. Om du har ett äpple vill du dela det med mig? Eller tar du hela själv? Va!?" har hjärntvättat mig sen barnsben.
Får jättedåligt samvete och ångest om jag inte delar med mig om jag äter nåt gott. När jag var liten brukade vi spela bingo på fritids, och den som först fick bingo på en rad fick gå fram till godisbordet och välja nånting gott som pris. Sen fick nästa som vann gå fram och välja osv. Och jag brukade alltid spela för min familj och välja ut en godis till var och en av dom. Pappa fick ofta lakritspipor. Om jag inte fick ihop tillräckligt många godisar till alla i familjen så delade jag på godiset i två bitar. Haha, låter så roligt när jag skriver det.
Och har jag en godispåse så måste jag alltid bjuda.
Sen är frågan om jag bjuder för att jag vill bjuda, eller slippa få dåligt samvete? Tror det är en blanding av båda.
Och på frågan om det är egoistiskt att vilja känna sig behövd? Nej verkligen inte. Det är väl mänskligt.
Och det mest egoistiska jag har gjort? Hmm… ibland har jag väl låtit mig själv och mitt mående gå framför någon annans. Men det är väl inte egoistiskt? Eller? Det var mer nödvändigt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Hej
Jag tycker inte det är egoistisk att vilja känna sig behövd, tvärtom! Det ligger en strävan i att hitta det meningsfulla i livet. Som på en arbetsplats, vill man väl att man uppfattas som en tillgång=behövs.
Eller hemma, om jag gör "bra saker" som uppskattas, eller bara allmänt är en person som är trevlig och glad, så gör man ju andra glada och tillfredställer både sitt eget och kanske deras behov…eller ? hmm…
Det mest egoistiska jag har gjort är att börja intressera mig för personlig utveckling, det kan av andra uppfattas som egoistiskt, om man, snäll som jag är, allt för ofta levt med att försöka göra andra glada och ibland kanske glömt bort mig själv, och helt plötsligt börjar jag säga nej, och sätter mig själv och mina intressen i första rummet, vad händer då? Hur uppfattas jag då som?
Knivig fråga …Läs bara detta (om du orkar)
Hälsn. /Hans
Inte sjutton är det egoistiskt att vilja känna sig behövd…..det är ju det naturligaste i hela världen jue…annars har man ju liksom inget att leva för….min tanke iallafall…
Jag kan inte riktigt komma på något som jag har gjort som är egoistiskt egentligen…..men jag kände något liknande när jag första gången sa ifrån till en sk väninna….hon mjölka på min hjälpsamhet i det oändliga….och till slut fick det vara nog, och jag sa ifrån helt enkelt….hon blev jättesur på mig, och då kände jag mig lite egoistisk och taskig…
Jag lever lite efter principen "alla andra tänker på sig själva så det måste jag med göra!" För det behöver man inte vara egoist tycker jag. Man kan tänka på sig själv och andra :)
hmm, måste nog vara när jag skippade mina vänners koncert som jag lovat dem för jag hellre ville åka in till stan och umgås med en potenciell partner. Ångrar det starkt nu!
Hans..Kan förstå om de dina blir Förvirrade…
Egoistisk..Är jag säkert…fast jag kommer inte på något.
AnnL..Du är för Go..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tycker inte att det är egoistiskt att vilja känna sig behövd,,
Däremot kan jag tycka att det är egoistiskt att känna sig förbittrad över att "man" inte får den uppskattning, som "man" kanske tycker sig ha rätt till.
#8 Det har du rätt i! Folk som surar för att de inte uppskattats som de borde, det är som om de gör saker endast för att bli uppskattade inte för att de tycker att om att göra saker för någon annan. Det blir som två sidor av samma mynt, kanske?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Två sidor av samma mynt. Tycker jag låter som en bra förklaring.
Rore…Så bra skrivet. #8….Instämmer…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tycker också att Rore förklarar det bra.
/Maria