Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 926 ggr
[Sisa]
0

Morgonfilosofi

Jag brukar varje morgon sitta för mej själv och filosofera. Tankar som..

" Vad är jag lycklig över i mitt liv just nu..Vad kan jag bidra med idag, som höjer min egen och andras livskvalitét..Vad har jag bestämt mej för idag "

finns i mitt huvud.  Jag tror att alla människor filosoferar..ibland.

Vad filosoferar Du om ?

Cristine
0

Jo när jag vaknar tidigt och sitter i mörkret med några ljus så kommer tankarna.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

#0 Funderingar har jag, men de handlar som regel om mer jordnära ting i min egen närhet.

Jag tror aldrig att jag någonsin filosoferar på det sättet du beskriver och om jag ändå filosoferar, så handlar det inte om mig själv, utan om annat, som kanske globala existensiella saker, vatten, resurser och vansinnig exploatering av dem.

Maria
0

#0 Du är djup du SisaFlört

Jag filosoferar absolut inte på morgonen. Då gäller det bara att försöka samla ihop kropp och huvud till något fungerande.

Sedan så har jag nog heller inte sådana tankar som "affirmationer" över mig själv eller min dag.

Skulle jag filosofera så är det mer att jag dagdrömmer.

Däremot gillar jag att diskutera existensiella frågor med andra.

/Maria

[Sisa]
0

# 3  Att vara djup är att få ordning på sina tankar..och på livet.  Kyss

stina63
0

Så tiigt på morgonen är min hjärna inte kopplad riktigt med mej självaSkrattande. Så var den har för tankar får jag reda på lite senare.. Då är jag i full fart att hinna med de jag inte han på morgonenSkrattande

Ibland så tänker jag ingenting, Jag bara är här, Tänker ibland så jag är för mycket i mina tankar så jag missar tvättetiden,, Tror någon har flyttat på min kolv när jag märker att jag missade tiden.

Sitter tänker vad som har hänt När man har gjort någon glad lycklig,,

Hans K.
1

Jag är nog mer som Elisabeth, filosoferar mycket, många varför ! helst på morgonen i tillståndet mellan dröm och verklighet (sömn och vakenhet) Försöker anteckna ner det också, har en lite lista

Det här med…

…eller egentligen så har en mängd listor på allting Glad

Jag försöker verkligen förstå hur andra kan vara annorlunda, jag respekterar att andra är annorlunda, men förstår det inte riktigt,  tycker det är det bästa som finns att fundera lite djupare på allting.
Hur saker och ting "egentligen" är,  på riktigt!… och varför Obestämd

Anders 50
0

Jag är ingen filosof. Sitter aldrig och tänker på det viset. Har fullt upp ändå.

Kan inte tänka mig att sitta och fundera på allt möjligt! Till vilken nytta?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

flisan708
1

#4 Sisa - Jag håller helt med dig för jag är nog rätt likadan själv.

Annisangel
1

Hmmm, mina filosof-tankar kommer lite hur som haver…. Men oftast blir det nog på morgonen när jag dricker mitt kaffe. Då kan det komma så härliga saker i mitt huvud, som till exempel detta:

Varför har inte någon kommit på tanken att även en gatlykta har känslor!? Hur skulle det kännas om någon kom och kissade på dig eller spottade snus på dig? Vi bildar G.R.I.S. Gatlyktors rätt i samhället!

Eller en annan morgon, funderade jag över hur det kan komma sig att man har så himla svårt att ta emot komplimanger, man säger ju oftast vadå den här gamla trasan eller något i den stilen….. Hur tar man emot en komplimang?

Svåra tankar som livet, universum och allting lämnar jag till den allvetande datorn i Liftarens Guide till Galaxen, moohaahahahahaaTungan ute Nä, allvarligt talat skulle jag kunna skriva i timmar, men jag har inte riktigt tiden för det och nu är det dags för mig att nanna kudde också!!

Kram på er kära filosofer!!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

[Sisa]
0

# 6 ..hur andra kan vara annorlunda ?  Så filosoferar jag med och jag tycker mej förstå detta bättre, efter sen jag läst psykologi. Ett intressant ämne och mycket att filosofera om. Oskyldig

Men det kan vara jobbigt också, om man kommer för djupt i sitt filosoferande. Obestämd

# 9  Ett bevis på att man också kan filosofera om roliga saker..inte bara djupa!  Glad

Så filosoferar..det gör vi nog alla ibland!  Kyss

zabelle
1

Här filosoferas det inte förren efter frukost och några koppar kaffe Tyst
Sen börjar hjärnan sakta starta upp….Oskyldig

Zabelle   

[Sisa]
0

# 11 Så är det..kaffe sätter bra fart på hjärnan!  Skrattande

Cristine
0

#7 Finns det en tanke som är värd att inte tänkas igen?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

aggeelin
0

Jag säger som flera andra - på morgonen vill jag bara vara och egentligen göra saker så långsamt som möjligt. Inte prata inte tänka så mycket. Vill vara ifred helst, hjärnan är inte på.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[peter54]
0

Det finns nog en olika uppfattningar om vad som egentligen omfattas av att "filosofera". Jag menar, det kan man ju säga om någon som ligger på rygg i gräset med ett strå i mungipan och tittar på molnen.

Men om man menar det som Sisa säger i #0;

" Vad är jag lycklig över i mitt liv just nu..Vad kan jag bidra med idag, som höjer min egen och andras livskvalitét..Vad har jag bestämt mej för idag ""

… så kan jag säga rakt av att jag aldrig någonsin funderar så och jag har nog aldrig ens varit i närheten av att tänka i såna banor. Jag är här och nu. Jag funderar en stund över vad jag ska göra, vilket jag ska börja med och sedan gör jag det. Mina dagliga funderingar handlar om lika direkta och nära saker för det mesta.

Däremot är jag inte trött i skallen eller särskilt långsam när jag går upp på morgonen, tankarna sprutar på då som alltid annars för mig.

Glad

Anders 50
0

#13 Jag och Peter är nog rätt lika i detta fallet!

Hans inlägg #15 ligger när mina tankar.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Bybo
1

Filosoferar jag jag nog hela dagarna (om jag ger mig själv tillåtelse) och ofta dupt (tro´t eller ej :-)

Eller fasen….beror ju på vad man menar med ordet…hm..jag babblar iaf med mig själv dagarna långa (skittrött på mig själv)

aggeelin
0

Jag tror att jag ibland tänker lite för mycket. Det är skönt att bara vara och inte fundera så mycket.

Jag är kvällsmänniska och då är det fart på mig. På morgonen går det som sagt trögt. Jag har tidigare sagt att jag har så svårt att somna så när jag äntligen varvar ner och sover så tar det en stund att få upp farten.

[Sisa]
0

Ja..vad är egentligen en filosof ? Är vissa människor mera filosofiskt lagd än andra..filosoferar över det mesta i sin omgivning ?

En tänkare som vågar tänka vidare..Obestämd

Hans K.
0
[Sisa]
0

# 20  Tack Hans!  Svårt att sätta ord på vad filosofi är..den listan gav många bra exempel.  Glad

Maria
0

Filosofi (Wikipedia) är ju ett jättestort område och väldigt spännande.

Finns både praktisk filosofi och teoretisk och en massa "skolor" och filosofer att studera.

Jag har läst en del men jag tycker det är jobbigt att bli fööör djup.Tungan ute Istället för att grubbla själv så tycker jag det är roligt att bolla tankar med andra.

/Maria

aggeelin
0

#22 Jag tycker också om att bolla tankar med andra.

Efter att ha läst min mammas dagböcker så funderar jag på att det ibland kan bli lite för mycket "tänkande i eget huvud" och att det kan vara mer nyttigt att våga sätta ord på tankarna tillsammans med andra.

[peter54]
0

För mycket tänkande kan det aldrig bli tror jag, men om man tänker i inåtvända grubblerier hela tiden är det förstås inte bra.

Jag slås ibland av att en del människor liksom går på "tomgång" via ryggmärgsrelflexer ibland utan att ha hjärnan påslagen. Det förstår inte jag alls.

Jag tänker hela tiden på saker och ting, ett ständigt sammelsurium av funderingar, planer och idéer bollas runt i skallen hela min vakna tid, men det är aldrig i form av grubblerier.

[LucyInTheSky]
0

Jag tänker för mycket på fel saker. Och det blir en ondcirkel. =(

Men det är värst på kvällarna då går tankarna på högvarv.. Det blir liksom ett kaos där inne och jag får inte stopp på det.

Hade mycket hellre filosiferat på bättre ting.

Eller så hade jag gärna stängt av tankarna lite och varit en zombie för en kväll.. Det hade också varit skönt.