Felstavat!
Vanliga ord..vanliga stavfel!!
Vilket ord är rätt stavat ?
17/20 Torskade på Giftermål, Mustasch och Tvungna.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
18/20 Missade också på mustasch och giftermål.
Intervju och intervjuv tror jag är lika gångbart.
/Maria
Alla rätt :D Men var osäker på några :P
17/20 Missade på giftermål och abborre
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
19/20
Jisses vad irriterad jag blir på mig själv. Slarvfel på fråga 11.
Roligt Sisa!
När man som jag är dålig på stava och har lätt dyslexi så lär man sig orden som ett foto. Jag har en minnes bild på hur orden ska stavas och efter flera års träning kan jag lägga ett pussel med bilder som blir meningar. Man lär sig också att hitta andra ord som är lättare att stava eller att snabbt googla fram rätt stavning. 
Jätte stolt över min 15/20!
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
FrökenFrisk
═══════════════════ ೋღ☃ღೋ ════════════════════
20/20 - Kul klur! Tack för den och för fullpotten! 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
15/20 känns ändå ganska bra då jag har dyslexi :)
I want to be like the patronsaint of reality.
Jättebra resultat..allihopa! 
19 av 20 missade på mustaschen… så irriterande.
Zabelle
20/20. Allt annat hade varit en besvikelse. 
15/20 
Jag håller med Niklas (#11), hade jag missat på de orden hade jag blivit sur på mig själv.

18/20. Nöjd som 19 åring. Mustasch och Abborre hade jag fel på. Fast Abborre var faktiskt bara ett slarvfel.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Alla rätt!
Har lätt för att stava…utom på snö! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Alla rätt och skam vore väl annars då jag har undervisat i Svenska….
wow,med min släng av dysläxi är jag överaskad att jag fick över hälften :- )
14 rätt
gifteRmål stör mig ,men är ju singel
och utan snorbroms :- )
penke
Jag tycker att det är roligt att läsa att ni som har dyslexi kunnat få till 14 och 1 poäng GRATTIS till er 
#17 Penke…..rolig slutkläm på ditt inlägg 
Ja!!7 fel tycker jag är bra för att vara jag..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tycker i allafall att NI ALLA klarade detta bra!! 
Genom att skriva orden bredvid varandra..ett rätt och ett fel..kan man nästan se på det rätta ordet, hur det ska stavas. Om man läser mycket, blir man också bättre på att stava.
Så tycker i allafall jag!
Tack för att Ni ville svara!!! 
#18 tack så mycket :D
Såklart att det är bra jobbat av var och en under de olika förutsättningar som gäller för alla och envar.
Jag har ju jobbat i över 20 år med textredigering och språksanering i artiklar och andra texter, så det vore ju katastrof om jag inte kunde stava bra.

Ungefär som att vara bilmekaniker och inte veta åt vilket håll man öppnar en mutter 
# 22 Jag är lite avundsjuk på det du jobbar med..måste vara väldigt intressant och stimulerande, om man gillar att skriva!
Och..jag stavar hellre rätt, än att vrida muttern åt rätt håll! 

Jag hade a+ i skolan man sedan med alla språk blir det en enda mix medans man t.ex skriver mamma på Svenska så skrivs det mama på Spanska men man läser det lika.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 24 Med flera språk i huvudet, är det nog lätt att blanda ihop. Speciellt som vissa språk liknar varandra väldigt mycket.
Men att blanda ihop svenska och finska..det går nog inte! 
Peter
Det måste vara intressant..
Dyslektisk Är jag inte..Enligt Utsagor…O inte min son heller…Fins inget på vad som felas oss.
ja,ja..man kan inte vara bra på allt…
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 26 Finns mycket Du är bra på, Chik! Det viktiga är att Du skriver..inte hur Du skriver. Och jag tycker att Du skriver bra!! 
Det är alltid mycket bättre att skriva än att låta bli bara för att man inte är bra på att stava.
Det där är ett stående problem när det gäller att samla in material till tidningar, att många inte vill skriva för att de tycker själva att de är dåliga på det.
Då säger jag att det är därför jag finns här och tar emot det, rensar upp, bygger om och fixar till så att det blir språkligt korrekt. Kanske fyller jag på med en näve adjektiv för att öka på spänningsmoment och därmed också få fler intresserade av att läsa.
En gång fick jag en bunt bilder, en kort muntlig redogörelse och 18 stolpar (ledord) att skriva en artikel av. Killen var dyslektiker och vågade inte skriva själv, men hans berättelse från en veckolång bågjakt i Sydafrika var för bra för att inte publiceras.
Jag byggde hela artikeln på den grund jag fått och han blev mer än nöjd. Han sa att det var mer spännande att läsa om hans egen jakt, än att uppleva den. Artikeln fick också mycket beröm av många andra jägare/läsare både inom och utom Sveriges gränser.
Jag ser ju direkt om någon har språkproblem, som exempelvis dyslexi, eller om det bara är fråga om att h*n snubblat över tangenterna (som jag för övrigt inte sällan gör själv). Ingen kritiseras för någonting av detta.
# 28 Att leka med ord, få fram det som är bra på ett intressant sätt, det gillar också jag! Svenska var mitt allra bästa ämne i skolan! Även den svenska grammatiken är intressant, men kanske inte alltid så lätt att lära. Speciellt inte om man kommer från ett annat land.
Tur att det finns såna som du, Peter..som ger oss en chans att läsa även det, som människor inte skriver! 
#28 Är verkligen strålande att det finns sådana som du!
Själv älskar jag att skriva. skrev en deckare på 13 kapitel på högstadiet till och med. Att säga att jag har dyslexi är kanske egentligen fel benämning är nog snarare ordblind. dubbelbeteckningar och särskrivning är det som är värst. Har även haft väldiga problem med att skilja d och b åt. Men kanske grundar i hörselskada då man inte riktigt hör skillnaden.
Tycker även att det är ganska fantastiskt att man kan få ett mvg i svenska trotts problem med gramatik. Finns ju så många nadra delar i svenskan man kan vara bra på :)
# 30 Intressant!
Kul att höra av människor som gillar att skriva!
Får man ett MVG i svenska trots att man inte klarar grammatiken, då måste man absolut vara bra på annat, som har med språket att göra! Och det finns ju en del att välja på..
#31 Det tycker jag var lite knepigt
Att få MVG och inte klara grammatiken…
VG kan jag förstå men MVG måste väl ändå inkludera allt rörande språket.
Tur man inte går i skolan idag
/Maria
#30 Du kanske kan använda dig av principen de använder i småskolan idag när barn har svårt med b och d.
I min dotters klassrum satt en stor bild på väggen med en björn och en drake som gick åt höger. Björnen hade ramarna runt magen som var fomad som ett litet b och draken hade svansen i form av ett litet d.
Undertill stod - "björnen bär och draken drar". Superpedagogiskt tycker jag. Min dotter hade oerhörda problem med b och d ända tills de satte upp den där bilden.

Särskrivning är det absolut största skriftspråkliga problemet i hela världen just nu. Det finns överallt, till och med i dagstidningar, i produktnamn och i nästan all reklam.
Jag är övertygad om att den största boven är rättstavningsprogrammen i datorvärlden, som nästan aldrig accepterar sammansatta ord. Skriver man ett sammansatt ord i sökrutan, får man oftast frågan -"menade du?" och så kommer orden isärskrivna.
Alla rättstavningsprogram borde fungera precis tvärtom i den frågan, alltså att alla sammanskrivna ord, oavsett om de finns eller inte, ska vara godkända så länge de är rättstavade.
Vill jag söka på maskprutt, så ska det vara godkänt, trots att det inte finns något sånt. Ordet är rättstavat och då ska det accepteras tycker jag.
Folk som inte är bra på att stava och som inte "känner" om ett ord ska vara sammanskrivet eller inte, lär sig lätt fel på grund av dåliga rättstavningsfunktioner i datorn.
#33 Kan du eller någon annan svara på om man kan använda både "intervju och intervjuv"?
Jag har för mig att man kan det men jag är inte säker.
/Maria
# 34 Inte säker till 100%..men jag tror man kan använda båda. Kanske Peter vet..
#34 Nej det "kan" man inte. "Intervjuv" är bara ett uttalssätt som en del lagt sig till med.
Ordet är ju en rak försvenskning av det engelska "interwiev" och kanske är det därifrån den där sista bokstaven v kommer.

Det påminner exempelvis om att många envisas med att uttala Alaska som Aljaska, det är namnet på området i ryska språket och eftersom Alaska tillhört Ryssland så hänger det kvar, särskilt hos äldre svenskar.
#36 Tack då vet jag
/Maria
#33 Som liten hörde jag inte skillnaden. Idag skriver jag oftast rätt blir dock fel ibland om man är stressad. Fick öva mycket med att d drar och B har barn :P Var så jag tillstlut lärde mig ;) Sedan är det lättare på datorn när det är stora bokstäver där har man ju inte samma problem :)
#31 & 32. Man kan skriva mvg på alla prov och på nationella proven även om man har vissa stavfel. Dessutom är stora delar att man skall kunna resonera och även kunna delta i muntliga redovisningar osv.
Tänker lite som så att man kan ju faktiskt skriva en "korrekt" text med en korrekt gramatik även om man missar dubbelbeteckningar.
#38 Jo, jag förstår det men tycker ändå att ett MVG borde innebära att man behärskar alla delar.
/Maria
Här hade jag alla rätt. Just de här orden tillhör inte dem som jag har svårt med att stava.
#2 Tror du att intervju kan stavas så? Funderar på om det inte är lite av "barnstavning" utifrån att ordet är missuppfattt? alternativ att det är en engelsk typ av stavning? Mitt stavningsprogram på datorn säger att det är fel stavning
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#40 Jag har sett den stavningen ett antal gånger i texter på universitetet
därför tänkte jag att det kanske var gångbart med båda stavningarna men nu har jag lärt mig något nytt.
/Maria
Fick 18/20 :) Svarade fel på Sevärdhet och Religiös. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Ja,det är alltid bättre att skriva än att tveka
jag lade mig till med en ..oläslighandstil
hellre slarvig än dum
handstilen är tyvärr kvar ,o skrivOviljan stannade länge
tackvare internet,tangentbord började jag skriva läsliga bokstäver
läsa gillade jag redan innan
men nu kunde jag själv meddela mig,
både fått sura komentarer att jag borde lära mig skriva innan jag ..säger/skriver något
gramatiken är fortfarande rena latinet för mg
men,jag har oxå fått så mycket vänlig och positiv uppskattning för mina tankar och ord,av de som några sagt,
har lärt sig lyssna till mitt språk.bortom gramatiken,mitt "barnsliga"
talspråk ,de som läst min mening,inte stavfelen
allt detta ,har utvecklat mina ord o tankar
så det var länge sedan jag ..lät bli att skriva något
Tack alla ni *ler*
penke
Ja de var inte dåligt av mej,, 14 rätt av 20 De var roligt detta