Tiggare
" Utanför entrén till affären står en illa klädd man och spelar dragspel. Människor som passerar lägger en slant i burken, som står på den kalla backen. "
Vad tycker Ni om tiggare..är dom fattiga och ärliga ?
Jag vet inte, men de brukar få en slant av mig.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag var i centrum i måndags och la pengar i olika burkar.
Trevligast är de som spelar.
Jag hörde ett par som spelade stor bas och en hade ett gammalt instrument där han slog på strängar med två klubbor (ett slags xylofon).
Det var så vackert och själva instrumentet var också så vackert och såg riktigt gammalt ut.
Tiggare i Sverige är relativt nytt och det är kanske därför vi reagerar så.
Sedan är det bra att polisen röjer upp bland "ligor" som utnyttjar folk.
Jag brukar alltid lägga en slant om jag har och jag funderar inte över "hur fattiga" de egentligen är.
Tigger man på gatan så har det ändå gått ganska långt tycker jag.
/Maria
# 2 Bra skrivet..och jag håller med! 
*2 Bra skrivet jag håller med också,
Jag kan tala om att söderut finns det skolor i tiggeri och att de får ihop emellan 2-5000 om dagen. I afrika har jag fått sparkar på smalbenet då jag inte lämnat något eller gett dem något ätbart.
Så är det säkerligen inte här.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag blev sparkad av en söt liten "docka" i ett beduinläger i Arabiska öknen för att hon inte fick mitt armband.
Man kan ju inte bli arg. Det är ju så hon har lärt sig. Så hennes liv ser ut.
Hade samhället varit annorlunda så hade säkerligen inte "tiggarskolor" haft någon framgång.
/Maria
Vi har många hemlösa i Malmö och jag ger gärna en slant.
De hade inte stått där om de inte hade behövt det, det är jag ganska säker på.
Man ska inte döma andra för man kanske hamnar där själv en dag…
Zabelle
Hittade detta nyss: 
http://www.djurskyddetmalmo.se/
De hemlösas hundar får gratis veterinärvård på stadsmissionen.
Zabelle
..det ringer en massa ..tiggare oxå
som vill ge mig dåligt samvete ..OM jag svara Nej Tack!
det är till alla möjliga konstiga projekt och underliga organisationer..
de jag ser o möter på gatorna..tycker jag verkar .."proffisionella"
med uppdelade egna plattser ..
"tidningen situation stlm" eller frälsis bössor ,där lägger jag hellre en peng :- )
penke
Jag tycker nog att det är okej så länge man inte utnyttjar barn, eller uppenbart sätter tiggandet i system i vad som närmast ser ut att vara ligor. Alltså att det står en "likadan" trashank utanför varenda affär i ett köpcentrum, då blir jag misstänksam.
En dag dök det upp en bil med ett gäng såna i Östervåla, 5-6 personer, likadant klädda, slitna och lite trasiga. De ställde sig en utanför varje butik, mycket påflugna. Jag tog omvägar in i affären.
# 8 Till Djurskyddet skänker jag en slant varje år!
Det behövs! 
Västra djurskukhuset i Göteborg har en dag om året mottagning för de hemlösas djur.
Samtidigt som djuren tas om hand (tandsten, vaccinationer, kastrering osv.) så får matte eller husse fika i väntrummet
/Maria
#12 "djurs kukhus"? 

#13 - 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Det är lätt att ta fel på närliggande tangenter.

#13 Himmel
så det kan bli….
/Maria
Med tanke på alla kastreringar så kanske man kan kalla det så

/Maria
#17 Jag tyckte att det var kul jag 
Det är ju inte alltid det blir något roligt när man snubblar på tangenterna 
Skänker aldrig nåt till tiggare!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag ger inte heller något till tiggare.
Min pojkvän har varit hemlös i några år innan han träffade mig, och han hävdade bestämt att ingen hemlös har det så dåligt att de behöver tigga - om det inte är för att de behöver pengar till droger.
Ett ex hade även en kompis vars förädrar "jobbade" som hemlösa. Varje dag gick de ut i sina tiggarkläder och sovsäckar och tiggde. De hade ett fint trerums-hus i York och skickade sonen till privatskola…
Däremot köper jag gärna tidningar som t.ex. Big Issue som de hemlösa säljer. För att få sälja tidningen måste man vara drogfri, och pengarna går till att hjälpa dem ur hemlösheten.
Jo, de gånger jag råkar på någon i tex Uppsala. Sist så lade jag en tjuga i bössan åt en hemlös (de som säljer dessa tidningar) kompisen som var med tyckte att jag var dum… Men, jag ger hellre försäkerhets skull..om ni fattar?
Jag tycker att det är mysigt då det spelas på gator och torg. Men, då jag är i Stooora staden har jag oftast bråttom, så det blir inte slantar så ofta…joo, och så tycker jag det är pinsamt att inte ställa mig och lyssna då de ofta spelar fint
Sist jag gav någon stackar, så var det här hemma i kassakön. När jag handlade så upptäckte jag en man som pantade. Han kom efter mig i kön.Ser att han har köpt en Blodpudding och en Folköl. Han började räkna småpengar, men det räckte inte riktigt..
Så, här kan du väl ta en tjuga. Nej, det kunde han väl inte göra..jojo..jag vet hur det kan vara ibland, och nästa gång är det kanske jag sombehöver hjälp :)) och, om jag har tur, så står det vänlig själ bakom mig
Jag ser tiggare ytterst sällan så det är inte ofta jag skänker en slant till dem - men bidrog faktiskt med en slant det för ett par veckor sedan till ett par musikanter som jag passerade.
Däremot köper jag ganska ofta tidningar som hemlösa säljer - men jag lämnar oftast kvar tidningen så att de kan 'sälja den en gång till', för jag läser så sällan tidningar ändå. Men jag anser inte dessa som 'tiggare' - utan de är "säljare". Och det känns bättre att betala direkt till en 'behövande person' än att betala till aktieägare i stora komersiella företag.
Människor som jag ser har det svårt och som t ex plockar i papperskorgar efter burkar e d, eller inte får ihop det i kassan (som Bybo skriver ovan) men som inte tigger, ger jag gärna ett litet bidrag. Antingen en liten slant eller så ställer jag ut burkar/flaskor som kan pantas på ställen där jag vet att "behövande människor" rör sig (det tar inte många minuter förrän någon lagt beslag på burkarna/flaskorna).
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
I mitt jobb träffar jag ofta på dessa stackare som söker skydd i trappuppgångar och på tågstationer där det är varmt. Känns inte så kul att köra ut dem i kylan. 
Alla är inte missbrukare, de har bara ingen stans att bo.
Zabelle
# 24 Är det inte så att ALLA människor har rätt att ha någonstans att bo ? Det funderar jag över ibland 
#25 I en perfekt värld hade det varit så.
Nu sitter jag och retar mig på Nordeas VD som får ut kopiösa mängder pengar 
Zabelle
Ja sådant får mig att äcklas.

#24 Det är sant att alla inte är missbrukare, min pojkvän har aldrig varit det, och han har ändå sovit i tomma hus, trappuppgångar och tågstationer en hel del i sitt liv.