Kvällsspaning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här är det att åka ut med gubben i vår pickup för att spana efter djur efter skogsbilvägarna. Vi hoppas få se en björn men långt från huset!
Vi får alltid soppatorsk som han kallar det och bensindunken åker fram mitt på vägen och oftast i en uppförsbacke blir det stopp.
Men jag älskar min gubbe och naturen vi bor i ändå 
Björn
Wow…
En härlig bild..
Ja smyga runt o kolla är så roligt….fas t soppa torsk kan man ju vara utan..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Min gubbe är likadan JereMina! Här spanar vi efter älgar..sent om kvällarna på mörka, guppiga skogsvägar. Men jag säger som Du; Jag älskar min gubbe ändå! 
Ni fotar väl dem om ni träffar på?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
# 3 Så sällan man hinner..dom försvinner fort i mörkret! 
Chik….det verkar som han gillar att tanka ute i skogen *hihi*
Sisa…..
Vi och våra gubbar
Jag hoppas varje gång Cris att jag ska få med en på bild. Vår äldre son med familj såg en björn för 2 veckor sedan då de var på väg hem från oss.
Det var ca 2 km från byn!
Mysigt med bilutflykter 
# 6 Nattliga bilutflykter! 
Apropå kvällsspaning måste jag berätta om min kväll. Jag hade beslutat att ta en tidig kvällssväng uppåt skogen vid vår gräns till grannmarken i norr, där finns en åker med höstsådd raps som på grund av den varma hösten redan gått i blom.
Jag vet att älgarna går ut och äter i rapsen på morgnarna, så jag tänkte kolla om de kommer ut på kvällskvisten också. Jag körde ut en liten bit i kanten på åkern där inget växte och satt mig under ett buskage i dikeskanten och väntade. snart kom en råbock ut ett par hundra meter bort i skogskanten, men den vände om som skjuten ur en kanon och sparng samma väg tillbaka som den kommit.
Jag väntade vidare och snart var bocken ute på rapsåkern igen i samma skogskant och jag fotade den. Efter en stund stack bocken ganska snabbt undan igen, den här gången åt mitt håll. Jag trodde att det kom älg, så jag väntade, men inget hände.
Plötsligt kliver en älgko ut i rapsen bakom den skogsudde som stack ut i åkern, där råbocken nyss stått i kanten på hitsidan om skogsudden och samtidigt ser jag en röd vimpel i skogskanten där bocken just stått. Jag ser i kameraobjektivet att det är en jägare som vinkar och jag vinkar tillbaka för att visa att jag sett honom.
Men jägaren fortsätter att vinka och efter att ha fotat på älgen några gånger till, ser jag att älgen fått vittringa av jägaren och att älgkon vänder om och springer tillbaka samma väg som hon kommit. Jägaren fortsätter att vinka och jag fattar ingenting, vad vill han? Jag har visat att jag bara har en kamera och inte är ivägen för honom.
Nu när älgen försvunnit startar jag fyrhjulingen och åker därifrån, samtidigt som jag ser att jägaren kliver ut i åkerkanten och går snett uppåt skogen ungefär där råbocken först kom ut. Det är ju inte vår jaktmark där såvitt jag vet och jag har ingen möjlighet att ta mig dit utan att köra i rapsen, vilket jag naturligtvis inte skulle göra.
När jag kommer hem och laddar in bilderna i datorn får jag förklaringen till hans beteende. I skogskanten, kanske 10-15 meter in från åkerkanten, står en skjutstege och på den ser jag att jägaren sitter när jag fotar råbocken. Det såg jag inte när jag knäppte bilden och jag visste inte att skjutstegen fanns där. Jag har ovetande stört hans bockjakt.
Å andra sidan måste han ha sett bocken komma långt innan jag fick syn på den eftersom den kom ut i åkern bakom en annan udde av skog som sticker ut i åkern närmare mig, så jag tycker att han borde ha kunnat fälla bocken ändå, trots min närvaro.
Jag satt ju drygt 200 meter ifrån bocken i åkern och inte i farlig vinkel hela tiden. När jag tog bilden är vinkeln otillåten för skott, men bocken rärde sig långt upp åt skyttens vänstra håll flera gånger så att jag måste ha varit mer än 90° från skottriktningen.
Nåväl, nu vet jag att där finns en skjutstege och att jag inte ska befinna mig där mer, men jag tycker fortfarande att jägaren betedde sig lite märkligt.
Peter!! Så det kan bli..Ingen skada sked..
jag o en bekant var på Kantarell sök om det räknas.. Vad roligt vi hade..För vi sa det om någon komme så tror dom ju inte vi är kloka..Jag körde sakta o hon hade passageraren uppen o kollade i vägrenen efter svamp…""Det är höjden av Lat hett"" Men vi hittade inget..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Peter…det var en underlig man
tur att ingenting hände