Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 590 ggr
Cristine
0

Pirañas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla vet ju att de är väldigt glupska, men visste ni att de är en viktig matfisk i Amazonas.

Här i Columbia.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

flisan708
0

Hade ingen aning om det. Känner nog inte ens till fisken. Skäms

[peter54]
1

Ja det visste jag. I Sverige brukar de kallas piraya och det finns flera olika arter, varav några är köttätare och andra är växtätare.

De är märkliga i sitt beteende och de attackerar aldrig en frisk och stark individ. Därmed är alla skräckscener i filmer ren lögn. Jag hade fyra stora röda pirayor i akvarium på 70-talet och testade hur de reagerade på olika byten.

Om jag släppte ner en frisk fisk rördes den inte, men om jag dängde fisken i bordskanten så att den simmade vingligt och okontrollerat blev den attackerad omedelbart. Även en fisk som simmar lite konstigt naturligt åker med direkt. Jag provade att släppa ner en liten lake och den åt de upp på ett par sekunder.

Stoppar man ner händerna i akvariet blir pirayorna rädda, de känner genom sina sidolinjer att händerna är kraftfulla och mycket starkare än de själva.

Pirayor är mycket nervösa fiskar. Angreppstaktiken bygger på att de är många, annars funkar det inte. En fisk rycker till lite, nästa rycker till lite mer och den tredje ytterligare lite mer och sedan kommer hela stimmet i samlad attack.

Cristine
0

Oj då, har du haft pirayor också. Jag ser att du vet en del om dem.

Det finns flera typer av pirayor, men alla lever i Sydamerika. Vissa fiskar har liknande former och är ofta förväxlade med pirayor men inte farliga de är en nära släkting till pirayan, men ofarliga som sagt.

Det är inte ovanligt att se lokalbefolkningen simma med pirayor och med nyfikna turister som åskådare. Faktum är att, utom i tider av nöd,  är inte pirayorna farligare än andra fiskar av liknande storlek Det sägs att The Piranha är en av de mest läckra rätter i de områden där de kan hittas.

Men vid torka finns dessa  varnigar uppsatta.

Varning!

Gör inga misstag. Hungriga pirayor kan orsaka allvarlig skada och död. Det är sant att deras rykte har överdrivits av filmer och tv, men vi måste respektera och vara försiktiga i den torra säsongen.

Liksom pirayor lockas av lukten av blod, undvik att bada med öppna sår på kroppen, oavsett om de är omfattande eller inte.

Pirayor är bara en av många faror som kan hittas i stora floder i Sydamerika. Var försiktig när du reser genom dessa områden och, om möjligt, hyr en erfaren guide.

Kom ihåg att alla djur som är hungriga kommer att göra allt som är nödvändigt för att uppfylla sina behov.

Wilfredo Rodriguez , Emma Serrano, Aristides Cuntti Herrera

Cristine
0

Så här skriver yngste sonens exflickväns pappa(från Paraguay) som brukar fiska pirayor.

(Här har jag översatt med program)

Pirayor är sötvattensfisk och lever bara i Sydamerika, nästan uteslutande i vikar av stillastående vatten och tål inte kallt vatten

2 Undvik att träffa hungriga pirayor  .<Normalt är de väldigt skygga det är mycket sällan de attackerar ett stort djur, om de inte är riktigt hungriga. Matelagren är riktigt låga i den torra säsongen när vattennivån sjunker avsevärt, så undvik att vada i piraya-angripna vatten under den tiden. När vattennivån är hög och maten riklig är pirayor inte en fara för människor. Om du är osäker, fråga lokalbefolkningen.

3 Gå inte nära kanterna av viken. Pirayor kan attackera dig om du är på stranden i närheten av en  båt. Färdas med båt eller kanot kommer inte att hjälpa dig att undvika en lång lista av faror.

4 Vänta tills kvällen för att vara vid vattnet . Om du av någon anledning vågar gå i vattnet under torrperioden, vänta till kvällen innan du försöker korsa en flod eller sjö utan båt. Pirayorna  jagar på dagen och sover på natten.

5 Håll dig borta från vattnet om du har ett öppet sår . Pirayor är känsliga för blod och därför mer benägna att attackera ett stort djur om de tror att det är skadad eller döende. Därför ska du inte fresta med ett öppet sår. Du bör också undvika att ha rått kött i vattnet nära dig. Tvätta gärna händerna efter hantering av rått kött men inte nära platsen av levande pirayor. Håll dig också borta från utfodringsplatser och hamnområdenas deponier.

6  Nyligen genomförda studier har visat att pirayor är mer attraherade av rörelser,så för att minimera riskerna undvik att prata, och använd inte ficklampor och lyktor när ni passerar på natten. Men alligatorer, krokodiler släktingar, är mer aktiva och jagar på natten så att vada i vatten eller en sjö på natten utan ljus kan vara ännu farligare på grund av risken för angrepp av alligatorer.

7 Gör ett offer . Som en sista utväg kan du försöka skapa en distraktion genom att placera kroppen av ett djur eller en stor köttbit nedströms från den plats där du vill passera. Observera dock att pirayor kan förtära ett djur till ben i minuter eller sekunder, så det är bäst att passera så snabbt som möjligt så att pirayorna inte kan upptäcka din närvaro.

Maria
0

Jag har varit Pirayavakt åt grannen. Fina fiskar och väldigt fachinerande att titta på.

/Maria

[peter54]
0

#4 Det där var inte lätt att begripa.

Cristine
0

#6 Det första har jag tagit från en sydamerikansk sajt.

Varningen hade jag sedan förut och det sista från Cinthias pappa fick jag på messenger.

[peter54]
0

#7 Jag förstår ju det hela sammanfattningsvis, men en del meningar blir ju riktigt knepiga när man använder översättningsprogram.

Glad

Följande små citat ur texten är rätt svåra att begripa tycker jag:

"undvik träffa pirayor desperat"

"gå inte nära kanterna av potten"

"färdas med båt eller kanot kommer inte att hjälpa dig" står det först och längre ner kommer "vänta till kvällen innan du försöker korsa en flod eller sjö utan båt"? Det hjälpte ju inte med båt, eller?

"Nyligen genomförda studier har visat att pirayor är mer attraherade av den rörelse som genom att själva kärnan i blodet. Så för att minimera riskerna, alla med smidig och vätska". -Den meningen är fullkomligt obegriplig.

Cristine
0

Jo så är det Peter, jag ska översätta de meningarna i morgon, nu ska jag försöka sova!

Cristine
0

Så nu är det rättat.

Det är svårt att översätta eftersom han är indian blandar han i många ord utav Guarani som inte går att översätta med program och de ord jag kan är mera vardagsprat.