Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Läst 1106 ggr
[Sisa]
0

Djurbus

Såg ett program på TV, om hundar som gjorde bus för sina hussar och mattar. Och bus..det är nog våra husdjur bra på att göra!

Vilket är det värsta bus Dina husdjur hittat på ?  Skrattande

Forgetful
0

Skrämt ihjäl mig xD jag och pojkvännen hade kollat på en skräckfilm mitt i natten och skulle precis gå och lägga oss, mina pojkvän tänker skrämma mig och min hund är lite överbeskyddande mot mig så han hoppar upp i sängen från tomma intet och jagh skriker för fulla muggar då jag inte va med på det xD

En till gång han skrämt mig va då jag skulle siva ensam i huset, och på natten tittar jag på Ludde då som han heter och han kollar förbi mig och morrar och jag mitt dumma fån för för mig saker lätt fatän jag inte tror på spöken men jag vågade inte vända mig utan la mig under täcket och då hör jag att han morrar ännu mer xO Blir livrädd men somnar till slut.

På morgonen ser jag att han haft sitt älsklingsben jämte sig och att det va mig han morrade åt för att han trodde jag skulle ta det xD

//Forgetful

Andina
0

Jag har haft fåglar i hela mitt liv sedan jag var fem år.

För ett antal år sedan hade jag en nymfparakit, en amazonpapegoja och en liten gultofskakadua. De levde alltid fritt hemma, dygnet runt. De hade en voljär (stor bur) men utan galler. Det hade aldrig varit några problem med den saken och i min värld vill jag att de ska få leva i så mycket frihet som det är möjligt.

En dag när jag kom hem från jobbet möttes jag inte av nymfparakiten i dörren som jag alltid brukade bli. Istället hörde jag dem "småtjattra" i vardagsrummet. Jag insåg direkt att nu har de haft kul…

Det hade de.

En stor och tung tresitssoffa samt två fåtöljer var helt nertuggade, t o m stommarna hade de påbörjat knapra ner. De gick omkring på soffa och golv och snattrade och hade så roligt!

Stoppningen var av nå't skumgummi-liknande material och vart statiskt - så alla tre papegojor vandrade omkring nästan helt täckta av små skumgummibitar som satt på fjäderdräkten (p g a den "statiska elektriciteten").

Det fanns inte i mitt register att kunna bli arg på dem. Det var ju jag som alltid lät dem vara fria hemma. Men den största anledningen till att jag bara kunde skratta var, att jag såg ju hur kul de hade och hade haft. Jag tror det var deras bästa och roligaste dag i deras liv.

*

En av dem finns kvar idag (de andra är i fågelhimlen) men hon är inlåst i sin voljär med galler när jag inte är hemma idag… ;)

Det näst bästa med denna händelse var, att jag fick en ny soffa! Flört

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Fridaaaa
0

Har många djur :)
Men min yngsta kanin, när hon bodde inne första veckorna (hon bor ute nu), så kunde hon skutta fram och ge en ett tjuvnyp och sedan skutta iväg igen haha

Och hunden ska vi inte tala om, bara bus därxD

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bybo
0

Kuligt att läsa om era kulbusdjur :))

Har tre katter, och minns inte nåt nu direkt…förutom att de har släpat in möss, sorkar, fåglar, ödlor, fiskar, ormar…osv….Men, dem ville ju bara bidra med middagen :))

stina63
0

Hehe jag har haft en katt nisse som skrämde upp min vännina.. Han hade en förmåga att lyfta på luren när telefonen ringde. Gïllade inte ljudet alls blev helt tokig. När jag gick till jobb fick jag dra ut kontakten till telefonen för de gick inte att stänga av telefonen så han slapp höra när det ringde.

Så här gick det till

Jag satt i stora rummet dörren till rummet var stängd. Satt och sydde gardiner. Stängde dörren just för att nisse ville vara med fånga nålen till symaskinen när jag satt och sydde. De är ju inte bra

Så jag stängde dörren. Jag hörde inte telefonen ringa i hallen. Där sitter jag  syr ser sen plötsligt att min ytterdörr öppnas. Nu är det så att min vännina som bor en gata från mej hade extra nycklar hem till mej.
Där står hon fly förbannad anfådd med dottern i famnen. Var arg på mej. För hon trodde att jag låg död i badrummet eller skadad.

Då ser jag att min lur till telefonen ligger på sidan. Den hade en sekretessknapp också. En sådan som man kan trycka på för att prata med andra så dom i andra sidan luren inte kan höra en.

Jag förklarade var först ett stort frågetecken. Men förklarade att det var Nisse. Hon berättade att Hon ringde mej. De kom tre signaler sen hör hon att luren lyfts. Men hon hör inget mer än flåsande i luren.
Min vännina kallade hade sej kallade på mej. Började bli rädd undrade vad som hade hänt mej. Sen hör hon att de sa klick som om någon la på luren

Hon visste inte vad hon skulle göra- Skulle hon ringa polisen ambulansen.Hon tar tag i dottern springer iväg hem till mej. Upp för alla tre våningsplanen utan hiss med dottern. Öppnar dörren ser mej sitta i stora rummet.

Hehe inte konstigt att hon blev arg. Men de var nisse lyfte luren för att slippa höra ringsignalerna och sen råkade trycka på sekretesskanppen.

Detta är inte den sista gången de hände.. Så ni förstår varför jag fick dra ut kontakten ur väggen.. Skrattande

chik
0

Vilka grejer era djur har gjort. WoW.. dom kan dom..

Svårt o komma på något så här. För klart att det måste ju finnas några roliga grejer..

Vet min häst "Fast då var det inte roligt""" Han hoppade över staketet så han gick utan för hagen,-Vi bodde så det gick bra. hela skogen hade han o lufsa på. O kom när man ropade.."Om han hörde.

Jo!!!han kom på att han kunde öppna ytterdörren o gå in..roligt första gången-Ja. Så han gick in o kollade sket o lulla ut.Hur roligt är det med häst skit inne så????

Så det gällde att låsa dörren""

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

Hehe chik en busig häst. Skrattande

[MargaretaA]
0

haha kul historier Skrattande

Det värsta buset hos mig är när våran rottis öppnar dörren själv och smiter iväg.

Han drog iväg en natt härom veckan (vi hade glömt att låsa) och det var omöjligt att leta efter honom för det var precis kolsvart ute och våra rop låtsades han inte höra. Det enda vi kunde göra var att vänta och mycket riktigt satt han utanför huset och skämdes som bara en hund kan nästa morgon. Han visste mycket väl att han hade gjort något förbjudet Flört

Har ingen aning om vart han hade varit och vad han hade gjort hela natten…. men jag undrar hur han tog sig fram. Hundar har väl inget vidare bra mörkerseende?

[Sisa]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul att läsa om era busiga husdjur!  Skrattande

# 8  Trodde hundar ser bra i mörker..men kanske har jag fel!  Obestämd

[MargaretaA]
0

ja jag vet inte kanske ser de bra i mörker också. Eller så "ser" de med nosen och luktar sig fram….

Fridaaaa
0

#9 Nej det gör dem inte. Det är därför många tror att deras hundar är "mörkrädda" men det är bara för att dem ser dåligt. Hundar ser dåligt på långt håll även i dagsljus:)

[Sisa]
0

# 11 Tack för info, Frida!  Du kan mycket om djur du Kyss

Fridaaaa
0

#12 Uppväxt med djur, så kan en del. Men lär mig fortfarande! Mycket att lära, man blir aldrig fullärd :D

[MargaretaA]
0

aha så då tror du på min teori att de tar sig fram med luktsinnet när det är kolsvart ute? Åtminstone om de är hemikring där de känner igen sig….

Andina
0

Jag är ganska säker på att hundar använder sig av sitt luktsinne för att komma rätt. Det är ju ingen slump att man använder hundar inom tull- och polisväsendet bl a.

Det är många djur i naturen som är näst intill blinda och döva i det vilda, i naturen. T ex rådjur och grävlingar - de har urusel syn och hörsel - men väääldigt bra luktsinne!

Vad härligt att läsa om era djurbus!!!

säger
_/"djuridioten"_

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Fridaaaa
0

#14 Ja det tror jag. Jag tror att hundar använder lukten & hörsel mer än synen många gånger:)

#15 Tror samma som du :=D

[MargaretaA]
0

ja hundar kan ju till och med lukta sig fram till cancer! Förvånad

Fridaaaa
0

#17 Ja man kan träna en hund att lukta fram det mesta nu för tiden:)
Läste om en tjej som var jättenötallergiker. Hon hade en hund med sig som markerade vart det fanns minsta spår av nötter så att hon inte fick det i sig :)

[Sisa]
0

Hundar är bra på mycket!    Kyss

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19 Ja människans bästa vän<3 :=D

[Sisa]
0

# 20  Underbar bild!  Tack Frida Kyss

Fridaaaa
0

#21 Tack!Kyss Tagen med självutlösare på kameran, perfekt när man är själv hemma och vill ha bild på sig och något djur samtidigt FlörtGladKyss

[MargaretaA]
0

ja sedan kan hundar tydligen känna av ett epileptiskt anfall innan det händer!

ja hunden är verkligen människans bäste vän. Av allt som människor har skapat ligger hunden nr 1 på min topplista Kyss

Anders 50
0

Måste nog bråka lite med er om hundars mörkerseende. Flört Hundar ser mycket bra i mörker, mycket bättre än människan, 6-7 gånger bättre.

Rådjur och grävlingar har inga problem med syn och hörsel (är jägare så jag vet) Flört Deras hörsel är suverän!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Andina
0

Intressant, Anders!
Jag har ingenting jag kan grunda mina påståenden på, förutom mina egna upplevelser av djuren.

Det jag har sett av djuren här hemma är att rådjuren har ett suveränt luktsinne, och likaså grävlingen. Däremot är de inte alls lika "känsliga" när det gäller syn och hörsel. De hör och ser - och reagerar, men den riktiga reaktionen kommer först när de känner doften/lukten. Synen och hörseln tycks reagera på "oväntade ljud" eller rörelser.

Så, som jag har upplevt de djur jag levt med i det vilda så reagerar de flesta djuren på "plötsliga/oväntade ljud" och rörelser i ljuset (som skuggor o d) - men däremot är de väldigt "blinda och döva" om man pratar med dem, även om jag står precis i närheten av dem, eller om jag står fullt synlig i deras närhet, utan att röra på mig, så ser de mig inte.

Jag är ingen jägare - lååångt därifrån! Jag skulle aldrig nå'nsin klara av ens att tänka tanken att t ex skjuta dem (blöthjärta…). Men det är så jag har lär mig att uppfatta de djur jag har här. Och jag har levt i skogen i drygt 20 år.

Jag kan bara förklara deras beteende på det sättet då. Jag har djuren väldigt nära mig - ibland även hemma inomhu eller på verandan när jag själv står där.

Så jag vet inget annat sätt att förklara det. Hastiga rörelser och plötsliga ljud - får dem att reagera. Men inte annars… Så, jag har vårt att tro att de ser eller hör väldigt bra… … ?

Men det vore kul att VETA!

Men - jag kan absolut tro, att både rådjjur och grävlingar ser bättre än människan i mörker! För människan ser ju URUSELT i mörker! Så jämfört med människan tror jag att alla djur ligger steget före!

Cristine
0

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[MargaretaA]
0

aha där "ser" man….

Då kan jag sova lugnt nästa gång den eländes jycken rymmer. han kommer att hitta hem igen. Hvergang  Skrattande

om han inte blir sparkad i skallen av grannens hästar vill säga Förvånad

Anders 50
0

#25 Alla har vi egna upplevelser om djuren, du har dina och jag mina. När jag smygjagar så vet jag att trampar jag på en endaste kvist så den knäcks så är chansen borta.

Sen kan man diskutera viltets syn i dagsljus, de ser bra men hörseln hjälper till.

Bra att du är en "blöthjärta"…sådana behövs också!  Flört

Men nu hamnade vi lite OT…men det brukar vi ju göra jämt här på LK! Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[MargaretaA]
0

OT är helt okej på LK Flört

JereMina
0

Vilka djurbus ni har haft!

[Sisa]
0

# 28 "Alla har vi egna upplevelser om djuren"..så sant!

Och varje upplevelse är unik, tror jag. Just därför så roligt då ni berättar om era djur.  Kyss

Fridaaaa
0

#24 Nej det gör dem inte:) Vi läste om hundarnas syn på gymnasiet och så filmer osv angående det :) Hundar ser inte inte bättre än människor i mörker:P