Elakhet
Varför är man elak ? Vad utlöser elekhet ?
Härinne på fokus finns många som formulerar sej på ett sätt som är sårande. Då undrar jag..gör dom också så IRL om dom står ansikte mot ansikte med personen, dom pratar med..eller om ?
Jag pekar inte ut någon, men jag reagerar på olika former av "övertramp"..och det kan väl inte vara fel ? 
Jag tror att det finns de som upplever sig veta mer än andra - och då talar de också om det!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad är elakhet? Vad som är elakt är ofta lite olika från person till person och jag reagerar olika på samma sak från olika personer. Det finns en person som tidigare var aktiv på Politik och vi har helt olika sätt att uttrycka oss så vi låg ständigt i luven på varandra. Oavsett vad någon av oss skrev så missuppfattade vi varandra. Om vi sedan verkligen medvetet försökte förstå vad den andre skrev så brukade vi oftast vara ganska överrens
Sedan så kan vissa uppleva att ärlighet är elakt. Vissa kan kanske uppleva mej som elak när jag bara i mina ögon är informativ och ärlig.
Jag tror säkert att det är många som är olika personligheter på nätet och irl. Det finns till och med forskning som visar på det.
Jag tror i alla fall att om någon som känner mej skulle läsa mina inlägg som Mitralis så skulle dom lätt kunna luska ut att det är jag 
Jag vet inte har aldrig varit elak! Skojar lite!
Jag tror att många gömmer sig bakom sin Avatar och vågar säga sådant det inte törs irl, men jag kan fel. Det finns ju de som t.om jagar medlemmar på olika sajter för att skriva s..t om dem/till dem.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Elak
Hoppas inte jag upplevs som elak…
För många gånger så tycker jag ju inte som de andra..
Sen så har vi ju de som bara är ute för o få i gång gräl-Tror jag…
Vet inte Sisa.
Men jag hoppas inte jag är elak…bara lite jobbig……
Lena.P är jag i verkliga livet.
Varför man är elak är nånting jag försökt ta reda på länge. Har tyvärr inte kommit fram till nåt konkret i mina efterforskningar.
Sen är internet en plats där man gärna gömmer sig bakom det anonyma och då kan säga saker man aldrig skulle säga irl.
Lite av det togs faktiskt upp i en av mina favorit manga serier, Death Note. IRL så fördömde alla 'Kira' en mördare som bara gav sig på brottslingar, men på internet fanns det många sidor som hedrade 'Kira' och hejade på honom.
Förlåt, var bara tvungen att ta med Death Note..
Men den är bara så bra, hehe.
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Jag tycker inte ni är elaka!
Tycker bara detta är ett intressant ämne att prata om.
# 2 Tror lite som du..Somliga kanske inte känner att dom är elaka, utan tror dom är ärliga. Men om det känns elakt för den som tar emot, så är det elakt. Man ska nog vara försiktig med ärlighet, den kan ju vara både provocerande och sårande. Och vad är poängen med att leverera provocerande ärligheter ?
Många kanske gömmer sej bakom ärlighet, för att hävda sej på någon annans bekostnad ? 
Att stå för sina egna idéer och tro är inte att vara elak, det är mest HUR man säger saker och att man har respekt för varandra. Respekterar jag inte andra så respekterar jag inte heller mej själv.
Mitt uppsåt är inte att vara elak men uppenbarligen så upplevs jag som sådan av en del.
Jag står dock för mina åsikter och skulle mycket väl kunna säga samma sak i verkliga livet framför personen.
Jag tycker ändå man får se skillnaderna i vilka sajter man besöker ungefär som Mitralis beskriver. Sajter som Politik och annat där man vet att man möter människor med helt olika åsikter ger ju genast ett hetare debattklimat.
Tycker man inte om detta, har svårt för att få mothugg eller är känslig så kanske man ska låta bli att vistas där.
Sedan är det här med att prata i text ganska lurigt för man är både mer anonym och det är väldigt lätt att det blir missuppfattningar.
Sdan tror jag också att det finns de som gillar att "mucka gräl" och kanske avreagera sig på nätet men det är svårt att komma undan.
/Maria
Många gånger handlar det om missförstånd. Som alltid med text är det lätt att missförstå eftersom vi inte ser personen vi "pratar med". Minspel och kroppsspråk är viktigt när man pratar egentligen.
Sen är det klart det finns elakingar också, och fegisar. Men så är det i verkliga livet också :)
Jag förstår inte varför man säger saker som kan såra,. Men man kanske inte alltid vet om de. Missförståd tror jag ibland att det är.
För när man sitter och skriver så går hjärnan för fullt. Bara de att fingrarna hänger inte med att skriva de hjärnan tänker. Och känslorna som man har kommer inte alltid i texten. Då kan de bli lite missförståd.

Jag har just kommit på att jag var elak en gång för 2½ år sedan då jag gick in på Jesus sajten och sade att Jesus var en healare. Då fick jag veta att jag och mina likasinnade ska dö i helvetet.
Cristine
Hur tänkte dom där?? För är inte Jesus en Healare??..
jag håller med i vad Bumbleboo skriver..
jag är då lika jobbig Live.har mina åsikter rätt klart för mig..Men jag kan ändra mig
# 12 Åh huva!
Jag har också blivit påhoppad..utan att vara elak! Dock inte härinne på LK! 
#12 Men Cristine, det är väl inte så dålig plats att vara som död. Där borde det vara varmt i alla fall vad jag har läst om helvetet. 
#13 Visst är han det!
#15 Ja de har visst både varmt och roligt
# 15 Och det gäller ju att se det positiva i allt!
Kram 

Kritik då..man behöver inte ta någon kritik! För vems skull ska man göra det ?
Vissa tål inte att man har en annan åsikt. Kritik kan man väl ta, men måste man hålla med ?
Kram. 
#12 Och jag som sa att Jesus var den första "New agearen"
/Maria
Sisa..Inte hålla med..Blir ju inget roligt om alla tycker lika…
Sen så beror väl det på hur man läser inläggen..
jag läser ofta med humor o kan se roligt i det mesta…
O det visar sig ju ofta när jag svarar blir ju inte alltid så kloka svar från mig…
jo elak. Jag har varit och simmat och när jag låg i bastun kom det in en kvinna som började prata med mig. Jag hörde ganska snart att hon hade dåligt självförtroende, såg att hon (hon sa det också) hade en övervikt på ca 50kg. Hon hade blivit mobbad, både som barn och på sin arbetsplats. Hon hade ett enormt behov av att få berätta om sig själv för en som lyssnade. Hon berättade lite om sina mobbare och hon hade lärt sig att tänka att de inte fanns. Hade också försökt att säga ifrån till dem - de talade om att hon var inget värd.
Det här var rena ekakheter hon berättade om. Jag funderar på vad det är som gör att människor känner att de behöver vara så elaka?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
# 23 Det är nog bland det elakaste man kan göra..mobba någon! 
Jag tror att i de allra flesta fall är det bristande självförtroende/självrespekt som tar sig uttryck när folk är elaka exempelvis i ett sånt här diskussionsforum.
Ibland kan det förstås också vara missförstånd, man vet ju inget om tonfall eller ansiktsuttryck hos den som skriver. Någon gång är det säkert också så att man uttrycker sig lite plumpt, fast inte avser att vara elak.
Alla måste få ha olika åsikter om saker och ting, men för den skull inte vara elaka.
Tror att många som haft en taskig barndom eller förhållanden är så bittra och har så dåligt självförtroende och självkänsla att dom på olika forum får utlopp för sin bitterhet genom att vara elaka.
Sen kan det ju som en # 25 Peter säger också missuppfattas vad som skrivs.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Hur beter man sig när man är elak enligt er?
Enligt mig är man elak då man medvetet försöker skada någon och såra någon. När man ljuger om personer för att de ska hamna i dålig dager. När man känner att man måste trampa på folk för att hävda sig själv.
Hera..Så ser jag det med. Som du skriver…
Fast det är intressant o läsa om..
#27 Ja så ser väl jag också på saken.
#29 Det beror förstås på dels hur du uttryckte dig och dels på i vilket tillstånd mentalt personen befann sig i när h*n läste din sanningsyttring.
Det är väl just såna situationer där det är som svårast att "tala" med andra i skrift. Det är lätt att folk känner sig "skrivna på näsan".
Jag tror nog att alla har råkat ut för samma sak någon gång.
#30 Skrev upp vad lagen sa, och berättade hur det låg till. Alltså var det inte riktat till en person, utan hur lagen var:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31 Ja men det är precis så jag menar. Personen som reagerade kände sig "skriven på näsan" - tillrättavisad offentligt, eftersom h*n visste att det du skrev var riktigt och egentligen var sur på sig själv för att h*n inte tänkt på det.

#32 Ja inte omöjligt :)
Sedan finns de människor som bara vill ha "ryggdunk" och medhåll och upplever att när man inte håller med, att man är elak.
Oavsett hur man än försöker förklara så går det bara inte.
/Maria

Vill gärna tro att #10 har rätt att det oftast är missförstånd. Något "sägs" med glimten i ögat, men uppfattas helt fel.
Själv har jag lite svårt för "besserwisser" mentaliteten som finns på en del sajter. Vissa har en förmåga att "tillrättavisa" på ett väldigt klumpigt sätt.
Zabelle
Tror också att ni har rätt i det ni skriver..elakhet kan uppfattas på olika sätt. Man är ju inte elak för att man är ärlig..men man kan uttrycka sej på ett elakt sätt..om man dessutom inte bryr sej om den andres åsikt..då kan man uppfattas som väldigt elak! 
Jag blev påhoppad av en tjej jag försökte hjälpa på en sida en gång.
Jag sa till och med i min text att jag bad om ursäkt om jag förolämpat någon minst två gånger, men den här tjejen gick i alla fall till personangrepp! Hon klankade ner på mig som bara den, och från början handlade det om en felskrivning från hennes sida som jag rättade på vänligast möjliga sätt. (Jag vet, besserwisser varning, men hon hade dessutom sagt att om hon skrev nånting som inte stämde eller var felaktigt eller stavade nåt fel så skulle man inte vara rädd att säga till henne, bara man inte gick till personangrepp.)
Jag skrev aldrig nånting riktat mot henne personligen eller riktat mot nån, utan jag skrev en mer allmän text. Men det slutade med att hon gick till personangrepp direkt, vilket jag inte förstod, och hon var allmänt bitchig mot mig och betedde sig som att hon hade rätt för att hon visste minsann bäst.
Jag blev aldrig sur i min text och gick aldrig till personangrepp på det sättet hon gjorde, men efter ett tag så skrev hon nånting om respekt och då hade jag redan innan bett om ursäkt (för en tredje gång) att hon såg det som ett påhopp och att det inte alls var menat så.
Det roliga är att om man kollar på tiderna för kommentarerna så hade jag, som sagt, redan efter hennes första kommentar bett om ursäkt att hon tog det som ett påhopp, sen kommer kommentaren om respekt, och nån minut senare gick hon till personligt angrepp på mig (den kommentaren skrev hon dock på min personliga sida, och inte där den stora diskutionen ägde rum). Jag läste kommentaren där hon hoppade på mig först, sen hennes komentar om respekt och då blev jag ganska heligt förbannad på henne. Visst, jag lämnade en kommentar där jag sa att hon borde följa sitt eget råd om att respektera folk, men det var på sin höjd det värsta jag skrev till henne. Jag sa aldrig nånting ens i närheten av det hon sa till mig på min personliga sida.
Sen, då två andra kommenterade om att hon hade överreagerat och att jag faktiskt hade haft rätt, för hon hade envisats med att hon hade minsann rätt och jag hade fel och var därför dum i huvudet (det var ungefär så det lät på henne i alla fall), då blev hon helt plötsligt jättesnäll och trevlig och allt. Och när hon helt plötsligt blev snäll mot mig, efter att i stort sett dumförklarat mig innan, blev jag nästan bara ännu mer förbannad på henne. Hon bad inte ens om ursäkt för att hon skällt på mig eller hoppat på mig personligen! Och det var inte små saker hon sa till mig heller, utan det var verkligen ett rent personligt påhopp på mig. Kom då ihåg att hon hade sagt innan att om nån såg nånting som var felstavat eller så så skulle vi säga till, men det gällde tydligen inte mig.
Det här var inte första gången hon kläckt ur sig saker riktade mot mig som inte varit okej, men då tänkte jag ju inte på det. Men när jag tänker tillbaka så har hon hintat på att jag ska vara sjuk i huvudet eller dum i huvudet flera gånger.
Jag känner inte ens den här tjejen personligen! Hon har aldrig träffat mig!
Kan säga att jag inte heller pratat med henne innan denna händelse, så varför jag helt plötsligt blir påhoppad av henne, för nånting hon faktiskt sagt att man får göra dessutom, förstår jag inte. Jag förstår inte heller varför hon kände sig tvungen till att hoppa på mig personligen och klanka ner på mig heller. Jag vet inte varför hon verkar tycka att det är okej för henne att hoppa på mig för minsta lilla då vi aldrig pratats vid förut.
Den första personen som 'höll med' mig och tyckte att hon som hoppat på mig överreagerat hade skrivit en arg text med ett par svordomar, men det verkade hon som hoppade på mig inte bry sig om, medans jag blev påhoppad av ingen anledning alls även efter att jag bett om ursäkt flera gånger och sagt att det inte var menat att tas som ett personligt påhopp.
Ojdå, blev kanske lite väl lång text 
Bra fundering Sisa och jättesvårt att svara på.
Det flesta av oss vill vara raka o ärliga i vad vi skriver. Inte elaka
Men så mår vi olika. Olika från dag till dag. Ibland trött, sur,ledsen, sprallig, fnittrande, lycklig, ja hela spektrat. Och antagligen så uttrycker vi oss där efter.
Likadant är det kanske när vi läser det skrivna. Vi tyder det olika beroende på vilken sinnesstämmning vi är i.
Sen har vi ju haft olika liv allesammans
Det är väl olika på olika ifokussajter, och ibland har man känt att vissa bara varit inne ör att provosera
Eftersom jag är lite trött nu, så uttrycker jag mig en aning virrigt, så bäst jag tar en paus . Kram på Er
Var rädda om varandra
det är väldigt svårt att veta om någon vill illa och man tar lätt illa upp! Personen kanske använder dessa ord i "skrivspråk", det är ju skillnad på skriv och debattspråk. Sen finns ju inte tonfall och kroppspråk med så då är det svårare att tolka.
www.strangegirlyouknow.blogspot.com
#38 Hänt mig med!
#41 När sånt händer blir man bara sur, men jag försöker att inte visa det i text i alla fall.. Sen blockar jag natuligtvis personen om det går för långt, men annars brukar jag bara ignorera det, i alla fall om det är riktat till mig (jag har slutat bry mig helt och fullt om vad folk tycker om mig.) men är det riktat mot nån annan eller en grupp så säger jag till om det är mindre allvarligt, och i vissa fall anmäler jag personen till de som håller i sidan om jag finner det väldigt kränkande eller att det bryter mot sidans regler.
#42 Ja man blir ju det. Jag brukar sluta prata med personen.
Jag bryr mig inte heller vad folk tror om mig på internet, eftersom man i regel är annorlunda i verkligheten, och vissa får alltid förutfattade meningar om vissa.
Jag hade en som bråkade med mig och en till i en tråd, så pmade henne och förklarade hur allting låg till osv, då lade hon ut det i en tråd mitt PM, men en Medarbetare tog bort den med en gång, och hon kallade mig barnslig?
Hon är inte medlem här längre, för många verkligen ogillade henne, hon blev tillslut allas ovän
Sisa, det är något som jag med känner ibland och det har alltid varit så på iFokus. Jag har i alla fall sett det sedan jag började gå in här (jag menar hela Ifokus) 2008.
En del säger att de inte är elaka och att man inte ska ta åt sig. Men om du känner att du tycker att någon är elak så är det din upplevelse och ingen kan ta den ifrån dig!!
# 39 Man kan ju inte veta vilka alla är..dom som skriver på sajterna. Människor är så olika..det finns snälla, elaka, provocerande, dom som bara vill skoja till det..ja, det finns många olika varianter.
Det bästa är nog att bara nonchalera det elaka..hoppas på att dom tröttnar och bara försvinner. Men ibland är det bara så svårt att låta bli att svara..man tål ju inte vad som helst 
kaipon
Tror att vi alla har känt oss påhoppade..För vad vi tycker o tänker..O det är ju inte Elakt""
Utan det är när det går till överdrift, som det kan bli Elakt.
Tycker Peter förklarar bra…
Vi är ju en flock Människor med olika tankar o olika sätt att uttrycka oss.Med de ord som vi har…
#38 Alltid så tråkigt när någon är medvetet elak.
#44 Så bra skrivet, för precis så är det ju…
"du tycker att någon är elak så är det din upplevelse och ingen kan ta den ifrån dig!!"
Zabelle
Jag håller inte med om att upplevelsen inte går att "ta ifrån någon".
Om man uppfattar någon som elak och sedan frågar vad personen menar, och man får en förklaring som visar att man missförstått, så blir ju upplevelsen genast en annan.
För vi kommer aldrig ifrån att vi vissa dagar är mer benägna att tycka att folk är elaka än andra ;)
Har inte hunnit läsa alla inlägg än (ska göra det sedan) så jag svarar på vad jag tror och har läst om detta tidigare..
Jag tror att elakheter o liknande kommer sig väldigt ofta ur en dålig självbild, självkänsla hos många. jag vill absolut inte säga alla.
Har träffat några personer som jag vet har dåligt självförtroende och visat en dålig sida genom att försöka trycka ner andra med smädande ord, elakheter, förtal mm. Undra om det kan vara så att man vill försöka dölja sin egna litenhet genom att försöka få andra att känna sig lika små.
Jag tror även att det kan vara lättare att missförstå det skrivna ordet om man känner sig låg, är sjuk, har värk eller vad det nu kan vara …
Sådana dagar kanske man ska tänka sig för och inte dra allt upp i näsan och tro att folk är ute efter skalpen på en. Även läsa igenom det man skrivit både två och tre gånger och försöka läsa med andra människors ögon. Ännu en grej man kan göra är att tänka "Skulle jag kunna säga detta rakt i ansiktet på en vän eller nära kär anhörig!
Men många säger "Jag är bara ärlig, säger vad jag tycker..kan Du inte ta kritik" Är det något man bara säger, för att man inte vill erkänna att man varit elak ?
#50 det finns ju så många sätt att säga saker till varandra.
T.ex "Vad ful du är i den där färgen" kan man kanske säga " Du passar bra i många färger och bäst i grönt.
Sedan är det ju med tonfallet och kroppspråket vi förmedlar mycket när vi träffas. Inte bara orden.
Värre och svårast är det när vi bara har det skrivna ordet. Då tolkar vi nog många gånger utifrån det humör vi är på, just då.
#51 Håller med. Det är jättesvårt med det skrivna ordet. Svårt att förklara om det redan blivit missförstånd och vissa människor verkar helt enkelt inte kompatibla med varandra.
Hur man än försöker så blir det missförstånd. Så det här med elakhet i skriven text är svårt.
Många tolkar mycket som personangrepp när man egentligen bara inte håller med.
Att skriva: "Jag tycker dina åsikter är galna" är ju inget personangrepp men kan givetvis tolkas som elakt beroende på resten av texten.
Att skriva: "Du är galen" är däremot ett direkt personangrepp.
Nu kanske jag uppfattar personangrepp annorlunda än andra men så är mina funderingar….
Jag tror ändå att de flesta på iFokus har gott uppsåt med sina inlägg men att det bara blir lite "fel" ibland.
/Maria
Men många säger "Jag är bara ärlig, säger vad jag tycker..kan Du inte ta kritik" Är det något man bara säger, för att man inte vill erkänna att man varit elak ?
ja det är ett finfint sätt att försöka dölja att man egentligen bara vill vara elak och såra.
Måste man alltid säga sin mening? Det tycker inte jag.
Nästa gång "någon bara vill säga sin mening" förklara för vederbörande att den kan hålla snattran till hens mening blir efterfrågad 
INstämmer till 100%
# 53 Ibland hjälper inte ens det..vederbörande bara går på och hävdar att h*n bara ärligt säger vad h*n tycker!
Då tycker i allafall jag att man är elak, om man inte ens vill diskutera 
ja då kan man ju själv säga vad man tycker. Eller gå därifrån…. 
# 55 Jag har gjort både och..svårt att låta bli att säga vad man tycker, även om man helst vill gå därifrån! 
Nu har jag inte läst alla inlägg - för jag ville svara det som är mitt sätt att se på 'elakheter'.
Jag anser att den som är elak - den som vill trycka till andra - själv mår dåligt inombords. Den som mår bra, är lycklig, tillfreds med sig själv och livet, är i balans och har inget behov av att hävda sig själv genom att trycka till någon annan.
Alltså, den som är elak - mår sk-t inombords! Mer eller mindre. Så egentligen… är att vara elak ett symptom på att jag själv mår dåligt…
Se'n är det förstås en 'individuell' sak/reaktion på vad man tycker är att vara elak…
Men i min värld är det elakt att försöka trycka till någon annan.
NU - ska jag läsa vad ni andra skrivit…!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#48 Jag hävdar att om jag upplever att någon är elak eller snäll för den delen så är det min subjektiva upplevelse.
Fast som du skriver så förklarar den andra om den varit "dum" och det inte alls var så, då är det bara bra naturligtvis.Men hur ofta händer det??
Vissa dagar är vi även elakare än vanligt och det gäller oss alla.
Nu tänker jag mest på "elakheter" här på iFokus (inte här inne dock)
När man kommer i en situation där man måste förklara för någon att denne har fel så gäller det att göra det snyggt!
Förklara så att det inte finns risk för missförstånd och ha gärna något som kan styrka att du har rätt.
T ex. Jag ville förklara för en person att hon inte fick sälja sina kattungar förrän dom var 12v gamla. (detta var på facebook). Så jag gick till katter.ifokus och fick där hjälp att hitta avsnittet i lagen där detta står. Skrev sedan till personen att: Enligt lagen (moment XX) får du inte sälja katterna förrän dom är 12v och bifogade länken till lagtexten. Snyggt och utan elakheter/otrevligheter.
Jag skulle vilja säga ett och annat till en person som envisas med att låta sina katter springa ute och bli med kattungar. Men känner att jag inte har tillräckligt med kött på benen för att ta den diskussionen. Den skulle lätt kunna urarta till en "du är ju dum i huvet" attack…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#59 Just på katt och hundsidorna är det lätt att det "hettar" till för man blir så frustrerad när folk inte förstår djurens bästa.
Zabelle
#60 javisst! Dessutom när personer bara kan se ur sin egen synvinkel! Jag blev halft hängd när jag bad om hjälp att hitta en hittekatt med en viss färg.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag läste faktiskt i AB att de värsta internetforumen med mest konflikter var hundsajter. Jag vet inte hur de kom fram till det, men jag tvivlar inte på att det stämmer. Som nybliven hundägare läste jag på vovve.net men jag slutade efter ett tag. Jag orkade inte med den hätska stämningen och alla besserwissers 
Men det kanske inte är så konstigt ändå. Djur väcker känslor…
Kattsidor är inte nådiga de heller
så visst är det så att djur väcker känslor.
/Maria
De flesta djursajter är väldigt stormiga. Mycket åsikter kring djur 
Säger som Hera, de allra flesta djursidor kan det hetta till på, men värst tycker jag nog katt, hund och kanin är.
Men det är nog för att många har olika åsikter hur djur ska skötas.
haha ja jösses. PÅ vovve.net fanns det två ämnen som var förbjudna att diskutera. Det ena var blandraser och det andra var kamphundar typ Pitbulls.
Jag antar att det är ämnen som får hundfolk (vissa) att vilt börja hugga varandra på strupen 
#66 Det var därför det skapades ett blandrashundar.ifokus för att många blev "påhoppade" för att dem hade blandraser.
Många blir tyvärr påhoppade på katter.ifokus för att man har bondkat (min uppfattning) vilket ju är väldigt trist.
Det var därför det skapades ett blandrashundar.ifokus för att många blev "påhoppade" för att dem hade blandraser.
jag anade det…
och bondkatter är väl lika fina som alla andra katter!
Snobberi kallar jag det - både från hund- och kattfolket 
#68 Nu har det blivit bättre, men var värre innan.
Ja jag tycker det med! För mig spelar inte raser någon roll, utan personligheten!:)
Hästfolket är med snobbiga (De flesta, märkte jag på naturbruksgymnasiet jag gick på). Så det är nog så lite inom alla dem 3 kategorierna tyvärr.
Tur att jag inte är det xD Haha :D
haha snobbigt hästfolk får mig att associera till den Brittiska överklassen 
jag känner bara en hästmänniska och det är grannen som har hästgård. Fast hon äger inga hästar själv utan hyr ut stallplatser och tar hand om hästarna åt (förmodligen) välbärgade Stockholmare.
Hon är inte ett dugg snobbig. Det är en liten krokryggad tantalora på 70 år som är uppe före tuppen varje morgon och jobbar stenhårt sju dagar i veckan. Respekt!
Sådärja nu har vi spårat ur från trådämnet 
# 70 Inte spårat ur, Maggan!
Att vara snobbig och se ner på någon för att dom inte har dom finaste djuren, är väl också elakt ? Tror inte dom finaste är dom bästa! 
#71 Håller med dig där. Utsidan spelar ingen roll, det är insidan och hur djuren mår som spelar roll.
#71, 72
Instämmer!
Jag har tyvärr en tendens att kunna vara lite dryg/spydig/till synes "elak" på internet. Kanske inte just på iFokus, för jag anser hela iFokus som ett ställe där man kan få hjälp, tröst, tips osv om vad det nu kan tänkas vara för sajt, och då ger jag andra det bemötande som jag själv skulle vilja ha.
På andra sidor kan det tyvärr bli lite väl, från min sida. Men jag jobbar på det!
Jag tror att det mesta utlöses av mitt hemska humör, jag låter allt gå ut över andra. Ingen bra egenskap varesig på internet eller i det verkliga livet, tyvärr.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Du är fortfarander väldigt ung Wand. Jag vågar lova att det går bättre med åren när när du blir äldre och klokare 
#75 Jag kom precis på en anledning som kan få mig att tappa humöret, och det är precis dessa kommentarer.
Bl.a min far kan säga att "du är ung och dum, jag minns när jag var i din ålder" men jag skulle själv vilja påstå att jag är mycket mer mogen än min far är idag, då han är 49 år gammal.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
ja så sa min farsa till mig också. Bless his memory….
Det tog mig en djävla massa år att inse och accepteta att han faktiskt hade rätt….
Vanlig komentar från farsor!
Det viktiga är att vi kan säga vad vi tycker om allt..och det kan man väl göra utan att vara elak och spydig ? Att kunna prata och formulera sej på rätt sätt..