Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettövrigt
Läst 1081 ggr
[Sisa]
0

Brott!

Det begås många brott i vårt land..det ena råare än det andra. Skrikandes

Tycker Du vi har ett bra rättssystem..att brottslingar får de straff dom ska ha ?

Fridaaaa
0

Sveriges rättsystem är skit.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag tycker snarare den långa handläggningstiden är det största problemet.

Sedan finns det med all säkerhet en mängd att göra för att förbättra systemet. Det finns ju märkligheter som att ekonomisk brottslighet ofta ger högre straff än ex. misshandel osv.

Läste någonstan att våldsbrotten faktiskt minskar enligt statistiken men att vi upplever det tvärtom eftersom media förmedlar det mesta.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Hårdare straff, speciellt för våldsbrott, langning och mord.
Bort med permissioner för grova brottslingar och bort med TV, TV spel, dator och gym i fängelset (i alla fall för de grövsta brottslingarna) Ett straff ska vara ett straff.

Sen håller jag med bumble om att handläggningstiden tar alldeles för lång tid.

KaiPon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med #1 Obestämd

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Anders 50
0

För lindriga straff!  Och vill se mer utvisningar!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[aammE]
0

Jag tycker att man snarare skall satsa på rehabilitering än straff. Säger som herr Leif GW Persson (tror jag det var?) sa, kåken är högskolan för yrkeskriminella (har sett detta själv).

chik
0

Straff"" ja om det är Ekonomibrott..Då kan det bli långa fängelsestraff..O höga böter…

Men i det stora hela så har nog brottslingarna bättre skydd än offren.

Sen så är det ju vissa som kan få sluten psykisk vård, Där kan det bli hårt o långt finns ju ingen tid..Men det beror mycket på läkarna där..För vissa får ju permis tidigt…

Så Fängelsestraff gör ju tydligen ingen människa bättre.. "Men jag kan gå lite säkrare..Så ser jag det.

Lås in de som inte fungerar o vet vad som är mitt o ditt eller våldtar eller misshandlar Vill inte ha sådana runt mina väggar…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

Nja, jag tycker att det är märkligt att man kan få fyra års fängelse för att rattfull ha kört ihjäl en tvååring, medan man kan få det dubbla för förskingring.

Sedan tycker jag att man i mycket högre utsträckning borde få aktivt sona sina brott. laga det man har sönder, hjälpa dem som drabbas att få tillbaka det som förlorats genom brottslighet. Bidra till samhället genom att arbeta av sin skuld.

Idag är fängelsestraff mest förvaring och de flesta kommer ut i sämre skick än de åkte in. Ordet "kriminalvård" är ett av språkets minst sanningsenliga ord.

Nuförtiden verkar det som om en av tio medborgare lever på de övriga 9 genom kriminalitet. Någonstans måste man börja jobba på etik och moral i samhället.

Anders 50
0

2 år och 4 mån blev straffet för honom.  Om vi nu menar samma händelse i Rydaholm nu i somras.

[peter54]
0

#9 Jaha, då blandade jag ihop det med något annat fall, men det är ju ändå värre.

Anders 50
0

Hans försvarare tyckte det var ett rimligt straff….Förvånad

[peter54]
0

#11 Mm, undrar om försvararen skulle ha tyckt att straffet varit rimligt om det varit hans/hennes barn.

Karmatarerskanise
0

#12 Precis!

ANNIA
0

Går kanske lite på tvärs här. Men jag vet inte om vi har ett bra rättssystem eller inte. Om det är bra straff eller inte.

Det jag vet är ju sånt jag får höra på tv eller läsa i tidningar. Och dom tar ju bara upp sånt som intresserar dom som ger dom tittare/läsare. Sånt som får folk att reagera.

Visst kan jag reagera på en del jag läser/hör om men ändå så kan jag inte uttala mig om om vi har ett bra system eller inte. Men måste nästan utgå från det annars skulle vi väl höra bra mycket mer än vi gör.

penke
0

njaäää..
 det behövs inte "hårdare tag".utan att följa de ..tag som finns..
och en ett,två tre straff-trappa
 alla kan göra ett misstag/dumhet= ett FY SKÄMS !
 ev. upprepning skall svida osv.

jag tycker oxå att polisen har ..konstiga regler/rutiner..
 för sina "utförda åtgärder"
tex. tar de en känd inbrottstjuv med mängder av misstänkt stöldgods i bilen
 utreder de det enklaste
 till domstol för ett inbrott och en mild dom för ..ett inbrott
 istället för att konstatera att här är bevis för ..tex. tjugo inbrott
 som borde ge tjugo domar a´maxstarff för inbrott..
 ¿ 20X6 månader..långt/hårt straff ?? tjaa..
 det är väldigt många oskyldiga som slipper få sina hem skändade.

en dömd/ett inbrott = en åtgärdspoäng
 en dömd/20 inbrott=en åtgärdspoäng

penke

KaiPon
0

#8 Min pappa och jag hade ett samtal om det för ett tag sen. På nått sätt kom vi in på brott och straff och sånt, kommer inte ihåg hur, men jag kommer ihåg att han sa nåt i stil med 'Vet du hur jag skulle göra om jag skulle vilja mörda dig? Jag skulle sitta i bilen och vänta utanför din lägenhet tills du kom ut, sen skulle jag dricka alkohol och köra på dig.'

Nu vet jag att min pappa älskar mig och aldrig skulle göra nåt, men han har ju en poäng på ett sätt..

Karmatarerskanise
0

#16 Jag missar nog poängen?

[peter54]
0

#16 Jag fattar inte heller. Hur har det med brott och straff att göra?

KaiPon
0

#17 Mördar man nån åker man dit på flera år oftast, men kör man ihjäl nån och är rattfull får man knappt ens tio år, oftast mindre..

Har själv varit med om detta, en kompis blev ihjälkörd av en rattfull förare och jag tror inte ens att han fick två år, och domstolen ansåg att det grövsta brottet han gjort var att köra rattfull. Blev lite sådär heligt förbannad att han kom undan så lätt då han faktiskt körde ihjäl min kompis plus en kille till visade det sig i rätten.

ANNIA
0

Det där med straffets längd när man dödat en person beror om jag kommer ihåg på avsikten bakom.

Jag kan döda en person och gå helt fri om jag gjort det i nödvärn (eller kan få det till nödvärn). Dom som döms för mord har oftast planerat det i förväg. Sen finns dom som döms för dråp som oftast har kortare straff än mord eftersom det oftast är mer av impulshandling. När det gäller rattfulla så även om en person dör så är det oftast en olycka. Likaså om en person avlider efter en misshandel så är inte avsikten att döda och då blir straffet lägre än mord.

Så det är oftast avsikten som styr vilken längd man får fast konsekvensen är densamma.

Så kaipon din pappa hade en poäng. Kan man få det till nåt annat så kommer man lindringare undan.

chik
0

Kaipon. Så tänkte min bekant om sin före detta. Då hade hon nästan inte fått något straff. Efter som hon inte var straffad innan…Helt Galet……

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

#19 jaha, det var så du menade, hittade inte kopplingen först, men nu förstår jag vad du menar. Överlagt mord med bil och sprit renderar i mycket lägre straffsats än om man gör samma sak nykter med skjut- eller stickvapen.