Kakor
Idag när jag kommer hem ska jag baka Mandelskorpor, som numera kallas "biscotti"
Hittade mina föräldrars gamla receptsamling när jag rotade igenom ett skåp. När jag växte upp bakade min mamma bondkakor med hackad mandel i och det var sååå goda. Det receptet är naturligtvis borta…
Någon som vet vad jag menar för kakor och som kanske har receptet?
Brukar ni baka själv eller köpa färdigbakade kakor?
Zabelle
Roligt att baka och bakar mycket till mina gamlingar på jobb. Finns många fina recept som är gamla. Synd du inte hittar de. Testa olika sätt så kanske du får fram din mammas bondkakor
Baka är gansk roligt. Jag bakar mest kladdkaka, muffins eller kanelbullar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tycker Du är så duktig, zabelle! Först jobbar du hela dagen, sen ska du hem och baka kakor 
Vet vilka bondkakor du menar, men kanske finns det flera olika recept. Och Mammas recept är alltid det speciella! 
Jag bakade ofta med barnen då dom var små. Numera blir det mycket färdigköpt! 
Jag gillar inte färdig köpta men kan inte baka! Tyvärr.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag gillar att baka 
Börjar komma tillbaka lite ork att kunna, tjohoo !!
Njuter för stunden, när jag bakar.
(köpe smakar mindre gott)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag bakade mycket förr. Nu mer sker det bara ibland. Till Jul, födelsedag och Påsk. Och någon gång bara för att..
Till Julen ska alla de gamla sorterna göras; Struvor, Bond kakor, Nötkakor, Drömmar, Finska pinnar, Schackrutor, Berlinerbröd, Plättbakelser mm
Kanske är det detta recept du saknar Zabelle:
6 dl vetemjöl
2 dl socker
200 gr margarin eller smör
1 tsk bikarbonat
1 msk sirap
1 msk vatten
3/4 dl (1/2 hg) sötmandel
Lägg mjölet i en hög på bakbordet (jag använder en bunke) gör en fördjupning och lägg i socker, fett, bikarbonat, sirap, vatten och oskalad hackad mandel. Arbeta ihop allt till en deg. Forma degen till två 4-5 cm tjocka rullar. Svep in dem i folie eller smörpapper och lägg dem på kallt ställe att hårdna (någon timme i kylen)
Skär rullarna i 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem på en plåt.
Grädda kakorna i 200 grader varm ugn, ca 7-10 min.
#0 Vi gör själva allt kaffebröd och såna skorpor du nämner är en favorit. Det finns en annan liten skorpa också som kallas lavendelskorpa som vi brukar göra. De är kanongoda.

Nu äter jag ju inte kaffebröd längre, men annars bakar jag själv. Utom såna svåra grejer som wienerbröd och napoleonbakelser…. 
Kan inte sitta still, måste ha något att göra 
#6 Tror det är rätt, ska provbaka! Tack!!! 
#7 De brukar jag också göra, de är jättegoda. Man vill ju ha nåt gott att tugga på till kvällskaffet 
Zabelle