Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthälsa-och-harmoni
Läst 874 ggr
stina63
0

Tandblekning

Brukar ni bleka era tänder? Har funderat på de Men min tandläkare tycker att jag inte behöverde. Tycker jag har rätt vita tänder ändå. Men kan inte bleka eftersom jag har gamla lagningar som inte går att bleka. Då blir det inte fint alls.

Glad

Bybo
0

Naae, men jag borde heheh… Tidigare hade jag bländvitt leende, men nu har jag snusat, druckit kaffe och rödvin …så tänderna ser inget vidare ut ://

stina63
0

Precis som jag man får sej en påminnensle när man är hos tandläkaren.

Dyrt är det att gå till tandläkaren. Nu hos oss på folktanvården då måste man betala kontakt. Går inte att få de med avi som man kan betala senare.

Bybo
0

Ja, svindyrt. har inte varit på länge, får vänta tills jag vinner på lotto eller nåt :))

Branneli
0

Jag har inte ens tänkt tanken att bleka mina tänder.

De får vara "naturella", likaså mina håriga ben. Förvånad

Har inte funnit någon motivation att göra detta Obestämd

Har annat som jag vill lägga tid & pengar på Oskyldig

stina63
0

Nä tandblekning har jag lagt på hyllan. Får nöja mig med de jag har.
Håriga ben,,, jag rakar mig inte på benen. Finns inte så mycket att raka sig på,

[walkinbeauti]
0

Har provat tandblekning men enda orsaken  var att jag tog bort tandställning som det blev vita fykanter på tänderna efter,annars är jag helt motståndare till att onaturlig väg fixa till sig.Dessutom skadar detta emaljen om man använder det för mycket och under lång tid.

Hade aldrig gjort det om det inte var på inrådan av min tandläkare som inte fick till putsningen själv efter tandställning.Vitare blev dom inte för tänderna ha en naturlig färg och vissa har betydligt vitare än andra så någon garanti finns tyvärr inte bara kemiskt skräp i munnen Glad

Skäms Uch vad anti jag låter men är så emot alla fomer av ingrepp på den naturliga skapelse vi är men vill man ska man säger jag, helt upp till var och en Flört

Maria
0

Jag har ganska vita tänder naturligt så jag har aldrig ens funderat men skulle jag ha besvär så kanske jag skulle gjort det.

Tänderna betyder ändå ganska mycket.

/Maria

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag blekte tänderna hos tandläkaren för … vad är det… 6 år sedan. Har hållit sig tills rätt nyligen. Jag har varit supernöjd, men vet inte om jag tar mig råd att göra det igen…

starhawk
0

Det finns bara två sätt att få vitare tänder (den tredje metoden är att opera dit porslinsfasader men den metoden är så galen så jag tycker att vi ignorerar den) Den första metoden är att slipa ner emaljen med nåt slipmedel, nackdelen är att man får tunnare emalj och riskerar blottade tandhalsar (där emaljen försvinner helt av slipningen), Den andra metoden är att använda ett blekmedel, nackdelen är att emaljen blir skörare. Ingen av dessa nackdelar förefaller ju särskilt lockande, och handen på hjärtat, ser inte ett helt vitt leende väldigt syntetiskt ut? Sanningen är ju den att "ett naturligt vitt leende" är i själva verket inte ett dugg naturligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

aggeelin
0

Jag frågade min tandhygienist om vad som var vitsen med tandblekning och hon sa att det fanns ingen. Det bara sliter på tänderna. Gör inte det sa hon. Och det hade jag inte heller tänkt, för som kanske förstås av ovan, jag kan inte se meningen med det.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Ming]
0

Jag valde att gå till min tandläkare för att få en bra skena samt medel att bleka med. Har gjort det 2 ggr med bra resultat.

Maja2
0

Det kan ju vara så att det "naturliga vita leendet" är såpass gult att man drar sig för att le just därför. Då tycker jag absolut att man kan bleka tänderna. Jag tror att tex coca-cola och annat socker som intas oftare, sliter mer på tänderna än blekning vart 5:e år.

penke
0

blonderar håret har jag gjort
 men tänderna nöjer jag mig med att borsta

metoderna är väl bara att slipa/fräta bort..tidens tand
 försvaga tandens emalj,som flera redan skrivit "blä"

håret växer ju ut  igen(än så länge) :- )
 det gör inte tänderna

penke

Maja2
0

#13  Tänk ändå om alla kunde tänka så kring godisätande och saft-läsk, att det faktiskt fräter och förstör emaljen :) :)

har även blekt håret nån gång… men det blev mest oreangefärgat… fniss

stina63
0

Det är bra att det finns att bleka tänderna.

starhawk
0

#12: Den gula hinnan bildas när man äter mat så om du bleker tänderna hjälper det inte ett dugg, det blir ändå gult nästa gång du äter, fast det är lätt att få bort, med vanlig tandborstning. Men försvagningen av emaljen efter en blekning kan du inte få bort

#13: Precis! håret är ju dessutom död vävnad så man kan ju inte ta skada av att göra nåt med det och om det blir katastrof så är det bara att vänta ett tag till det växt ut igen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Maja2
0

#16…. fast…. mitt gula åkte med tandblekning… och höll sig i ca 5 år… så jag är nöjd :)

Branneli
0

Min som fick kritvita tänder av allt flytande antibiotika, som han fick när han var liten.

Tandläkaren sa att mycket emalj hade försvunnit, pga detta…

Nu snackar vi många kurer, innan han tappade mjölktänderna.

Räcker inte med 20 st…."vågar" inte räkna Skäms

stina63
0

Oj kan man få de av antibiotika

Branneli
0

Massor av flytande antibiotika !!
Vi var tom tvungna att sluta på dagis eftersom han fick halsfluss på halsfluss !!
Vi var tom hemma under kuren & 6 veckor efter avslutad kur. Hann vara två dagar på dagis, så var det halsfluss igen. Dagis vägrade testa barnen, en del föräldrar åkte frivilligt & kollade sina barn.

Inga kamrater som inte var testade, fick komma hit & leka !!
Detta slutade när han började skolan, som tur var.

Sen hade han öroninflammationer på det också = mycket antibiotika Skrikandes

stina63
0

Jösses då.. Konstigt att dom inte testade barnen på dagiset. Stackare ha så mycket halsfluss

Karmatarerskanise
0

Kan inte eftersom en del av mina tänder är av annat material :P

stina63
0

De har jag med Hera, har ett par lagningar men har två framtänder som jag har fått påbyggnad. Eftersom dom är lite små. Då kan jag inte bleka tänderna. Men nu har jag fått bytt ut dom två till nya. För dom andra var gamla.

[MargaretaA]
0

Nej jag är rätt nöjd med mina tänder som de är. Men ibland köper jag tandkräm med slipmedel för att få bort kaffet och rödvinet.

JereMina
0

Jag kan inte bleka tänderna pga att jag har fyllningar som du Stina som då måste bytas samtidigt. Min tandhygienist sa att vi har olika färg på tänderna som vi har olika färg på håret så hon sa att jag skulle le och se glad ut.

En gång köpte jag ett slippulver hos en homeopat och samma dag drack jag min goda blåbärssaft. Vet ni vad som hände? Jo, mina tänder blev blåa.

Så jag åkte till tandläkaren 20 mil t o r och han fick putsa tänderna och sedan la han på något som stängde porerna i tänderna så att inte färg skulle tränga in igen. Det kostade 300 kr men det var det värt då tänderna inte var blå längre.

Efter det sa han att jag skulle gå till homeopatens butik och kräva pengarna tillbaka annars skulle han anmäla henne. Jag fick pengarna tillbaka fast hon blev sur.

Så jag får leva med att jag inte har kritvita tänder "so what"?

Jag har i alla fall hela tänder och mina egna och så länge känner jag mig nöjd…..

Mitralis
0

#25 Blåbärssaft är ju extremt färgande så jag förstår inte riktigt hur du tänkte när du drack det strax efter du använt slipmedel Obestämd 

Min tandläkare berättade att man inte får dricka rödvin eller kaffe en viss tid efter eftersom det då går rakt in i emaljen. Efter någon dag så har den stängt sig och då är det fritt fram igen Glad

Jag har blekt hos tandläkare och då gjorde jag en skena också så att jag kan bleka hemma.

Tandblekningen var det bästa jag gjort för mig själv för nu kan jag le igen Skrattande Det gjorde jag inte så gärna förut för jag tyckte att jag hade otroligt gula tänder för att vara 27, som jag var då jag blekte tänderna. Och då varken röker eller snusar jag. Jag dricker inte kaffe, te eller rödvin. Så det gula var nog min naturliga färg som jag inte alls kommer överrens med.

stina63
0

*25 Jösses susanneFörvånad de hade jag också gjort bett att få pengarna tillbaka igen.

Min tandläkare sa att jag har själv väldigt vita tänder. Men har inte sett det själva eftersom jag hade två tänder som var uppbydgda. Dom två var rätt gamla. Då när jag fick dom så hade dom bara två olika färger. De blev en viss skillnad på dom om mina tänder. Inte snyggt enligt mej men nu är jag nöjd efter ha fått bytt ut dom.

[TrevorS]
0

Jag har aldrig blekt mina tänder, rädd att emaljen kommer att skadas. Har annars rätt vita tänder. Skrattande

stina63
0

Då behöver man inte bleka tänderna. Tror ändå att vi har mer vita tänder än vad vi tror att vi inte har.

[TrevorS]
0

Jodå, bara för de är vita betyder inte det att de är friska. Skrattande

stina63
0

Nä Trevor vita tänder är inte allt. Tror det är medierna tidningar tv reklam som har skapat att vi ska ha vita tänder alltid.

JILE
0

Tandköttet kan ju ta skada så jag har inte vågat….

stina63
0

Vilken tur att man inte ha vittat sin tänder,, Emaljen försvinner tandköttet blir skadat.

Mitralis
0

#33 Det kan bli så. Men jag har blekt flera gånger och ingenting av det där har hänt Glad

stina63
0

Kom på att jag har läst att det finns naturliga medel som man kan använda. Salt eller vad var det nu

Skönt att höra mitralis att det har gått braGlad

[peter54]
0

Jag har aldrig blekt någonting på kroppen, vare sig tänder eller hår eller någonting annat. Jag är övertygad om att alla såna "ingrepp" skadar mer än vad de är värda i fåfänglighet.

Mina tänder är hela, det är det viktiga för mig.Jjag röker inte, dricker varken kaffe eller vin och har aldrig gjort någotdera, så min uppfattning är att jag har rätt okej färg på tänderna som det är.

Glad