Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 682 ggr
stina63
0

Att hämnas

Sitter och läser om kvinnan i Iran som fick syra i sina ögon när hon nekade en mans frieri. Som tack så hällde han syra i hennes ögon. Nu är hon blind. Men hon fick rätt efter rättegången att hälla syra i hans ögon. Tjugo droppar var i ögonen. Men i sista sekund så ångrade hon sig vill skona hans liv.

Hur känner ni för detta när ni läser om de? Själv tycker jag att även om han gjorde något sådnat fruktansvärt hemskt så beondrar jag henne att hon skonade hans liv just för de.

Måste skriva att jag är emot allt våld.. Gillar inte våld alls. Men beondrar hennes sätt att skona livet på mannen som hällde syra i hennes ögon.

chik
0

IranFörvånadDe har inte samma tanke sätt som vi.

Hämnas"""kan kännas rätt bra när man får in en tiopoängare..

Kan inte förklara i skrift hur jag menar..

Men när man kan få ge till baka på ett snyggt sätt i ord som bara vederbörande förstår. Det känns bra…

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
0

Ja chik Iran har ett helt annat tanke sätt än vi har.

penke
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

muslimska domstolar..har ofta med offret i valet av straff
 det ..resoneras fram
 kräver offret ett allt för hårt straff i propotion till brottet
 kan domstolen ävan dömma offret för sitt ohemula hämndbegär

jag tycker det är intressant,att verkligen ta med bägge parter i domslutet,då jag tror att många ..offer känner sig utanför allt tekniskt juridiskt och nästn som ett besvär i domstolen
 det är ju den stackars brottslingen det är synd om..

Iranska kvinnan,var den klok kvinna
 hon fick sin hämnd genom sin moraliska resning
 nu blir "mannen" än mer skydd,som ynklig usling ..

jag läste om fallet för länge sedan
 första delen
 jag upprördes då av det ..bibliska/Mose lag(?),öga för öga,tand för tand Obestämd
(som var en revulosionerande mildring/mjäkighet,på sin tid)

penke

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det finns ju ett talesätt som säger att "man ska vända andra kinden till" och det var ju vad hon gjorde.Glad

stina63
0

Ja penke själv så vet jag inte så mycket om deras sätt att döma. Men beundrar hennes sätt att inte hämnas.

Maria
0

"Öga för öga", osv är helt sjukt tycker jag.

Jag beundrar inte henne alls faktiskt. Hade hennes önskan blivit genomförd så hade det varit förskräckligt.

Det är ju hon själv som har drivit detta hela tiden att hon vill hämnas på samma sätt. Jag tycker bara det är skönt att hon sansat sig.

Hade detta gått igenom så hade det säkert blivit ett pilotfall och fler och fler hade ställt samma hämdkrav.

Däremot är hennes öde något fruktansvärt och jag kan förstå den inneboende känslan av att vilja ha hämd men att i dagens värld på 2000-talet använda sig av gamla lagar från Koranen är inte försvarbart tycker jag.

/Maria

stina63
0

Intressant de du skriver humlan.

Cristine
0

Jag håller med Humlan, hämd är ingen lösning, hon hade bara mått ännu dåligare, den riktiga hämden är ju att skona honom och han har nog hela tiden trott att hon skulle hälla dropparna för det hade han säkert gjort om det varit tvärtom. Bara sitta med den vetskapen är hårt nog tycker jag. Om hon hämnats så var hon ju i samma sits som honom.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.