Rötmånad
Ett vanligt tecken på att rötmånaden börjat, är att bananflugorna plötsligt yr runt i köket.
Är Du extra försiktig då ?
Ja det är jag. Vill inte bli dålig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Både ja och nej för jag är rätt petig ändå med sånt.
Jag är mer försiktig vid den här tiden på året. Lämnar aldrig animaliska produkter framme mer än absolut nödvändigt.
#4 Jo det är väl sant, men lite skillnad tycker jag nog att det är på rötmånadstid och övriga året. Annars fick man ju äta direkt ur kylskåpet för jämnan och aldrig ställa fram mat på bordet.
#5 - For mig ar det absolut ingen skillnad varesig det ar rotmanad eller ovrigt da jag haller samma hygien aret runt. Jag har tankt efter en hel del om jag gor nagonting annorlunda men nej det gor jag faktist inte.
Jag haller ju samma hygien oavsett vad jag hanterar ocksa da jag sjalv anser att det ar trevligare for andra och min sjalv.
Medarbetare på matlust
#6 Hmm, jag tror att du pratar om något helt annat än vad jag gör. God mathygien är självklar för mig också. Jag menar inte att jag eftersätter den 10 - 11 månader om året och bara är noga under en eller två.
Jag menar att under rötmånaden råder andra förhållanden, större risker och att jag då inte ställer fram mjölken på bordet till middagen, utan istället häller upp i glasen och ställer tillbaka förpackningen i kylen direkt, bara för att ta ett exempel.

#8 Ja det där förstår jag inte alls.
Hur kan det bli en massa äckel i mjölkförpackningen om det står på bordet, som inte kan ske i kylen och varför blir det inte samma äckel i dricksglasen då?
Jag vill inte verka obstinat, men jag blir nyfiken på hur du menar 
Jag läste någonstans att rötmånaden kan lika gärna infalla i juni som senare beroende på väder och luftfuktighet.
/Maria
Jag är inte mer försiktig med mat under rötmånaden (när den nu är?) än under övriga året. De förhållanden som sägs råda under rötmånaden kan väl inträffa när som helst i ett hem, särskilt på sommaren.
Så jag bryr mig inte….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
"Ett vanligt tecken på att rötmånaden börjat, är att bananflugorna plötsligt yr runt i köket."
Så det är därför jag inte blir av med smådjävlarna.. Brukar aldrig ha flugor annars och har nu mitt första utbrott av dom på flera år och vad jag än gör blir dom bara fler..
Är annars inte mer försiktig än någon annan tid på året. Har sällan så pass mycket färskvaror hemma att dom hinner bli dåliga innan det är uppätet.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Jag tänker inte på att det är rötmånad förren dom säger de, just för jag är extra försiktig året om när det gäller livsmedel. Väldigt noga med att de inte står för länge ute och att det har blivit avsvalnat ordentligt. Har jobbat inom kök innan och nu lagar vi mat på vårt boende. Miljövärket och EU är väldigt noga med hur vi hanterar livsmedel.
Ingen skillnad hos oss.
Gör ingen skillnad. Är alltid väldigt noga med att ställa in det som kan bli dåligt i kylen.

Är alltid noga med hur jag hanterar mat och extra försiktig när det är varmt, oavsett om det är rötmånad.
Har aldrig något framme utomför när vi äter naturligtvis. Lika hela året.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#13 Har du provat den hemgjorda fruktflugefällan då?
Ta exempelvis en äggkopp och häll i en matsked flytande honung, en matsked vinäger och några droppar flytande diskmedel - klart. Funkar riktigt bra.

Hela grejen med rötmånad har ju sin upprinnelse före kylskåpets tid, men rent allmänt handlar det ju om att värme och fukt orsakar större och snabbare tillväxt av såna bakterier vi inte vill få i oss.
#19 Vet inte hur många flugor jag fått död på på det sättet, har även fönstret öppet i köket och hoppas att dom ska ta sig ut där och inte hitta in igen. Trodde att jag fick bort dom men så i morse var det mängder igen. Funderar på att gå en runda till med dammsugaren för att få bort så många som möjligt.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi var på ett ställe igårkväll för att äta. Tog kaffe efter maten och där fanns ett bord uppdukat med en massa godsaker..såg väldigt frestande ut, om det inte varit för alla småflugor som surrade över bakverken! 
Fruktflugor har jag aldrig. Det kanske beror på att jag adrig har frukt (?)
Men jag är snabbare med att plocka in livsmedel i kylskåpet och sköter om eventuella småsår noggrannare än annars. Sedan börjar disktrasan lukta mycket fortare än vanligt.
MargaretaA påminde mig om vad jag faktiskt är mer försiktig med under sommaren och det är att jag aldrig piercar och tatuerar mig just innan/under sommaren på grund av den ökade infektionsrisken.
# 22 Kör disktrasan i diskmaskinen varje gång du diskar!
Blir som ny! 
#23 Samma här.
men vilken bra idé!!!! Det ska jag börja med 
#26 Och alltid skölja den sista gången med kallt vatten när du använt den.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nja, det där med disktrasan i diskmaskinen är jag ingen stor anhängare av.
Jag tycker inte att disktrasan blir okej av det, den luktar fortfarande apskit tycker jag.
Dessutom vill jag inte skölja över disken i maskinen med allt levande som bor i en skitig disktrasa.
Jag slänger altid trasorna så snart jag känner någon lukt av dem och tar fram en ny.

# 28 Håller ändå på att köra trasan i maskinen! Min diskmaskin har ett program som tar bort alla bakterier..kan det bli bättre ? 
#28 Om jag orkar så brukar jag koka trasan så fort den börjar kännas svampig, annars kan man köra dom i tvättmaskinen på minst 60 grader. Båda sätten förlänger livslängden på trasan riktigt bra.
Är jag lat och har nya trasor hemma så slängs dom dock oftast när dom börjar bli äckliga.
Jag ar dock lite val pedantisk och noga