Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 1239 ggr
Cristine
0

Desserter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken är din favorit..min är glace au four och sedan tiramisu.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

chik
0

Vad gott det ser ut.-Mums.

har nog ingen favorit så. Gillar det mesta som inte är nyttigt…

Lena.P är jag i verkliga livet.

[walkinbeauti]
0

Är inte så mycket för desert men en och annan äppelpaj åker i ugnen och kokar vaniljsås till,ingen pulversås tack utan äkta hemgjord vara Glad

starhawk
0

Min favorit när jag var barn var äppelkaka med vaniljsås, sen blev jag mer intresserad av andra delikatesser såsom brylepudding och pannacotta, möjligen beroende på att morsan blev slö och smälte vaniljglass istället för att göra äkts sås Rynkar på näsan numera har jag kanske fått tillbaka lite den där känslan för äppelkakan, men då skall det vara smulpaj och äkta vaniljsås

Sen finns det ju diverse bakelser som inte är så dummt, min favorit bland dom är Budapest

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Namiko
0

Den icke-veganska favoriten är nog hallon- och citronpaj. Är helt galen både i hallon och citron (och paj) och den pajen kombinerar dom båda på ett perfekt sätt.

Annars hamnar nog fruktsallad och jordgubbar på en delad förstaplats.

Fast det går mycket i perioder för mig, det jag älskar ena dagen är jag less på nästa och vill inte äta igen på flera månader. Det varierar också beroende på om jag är i en nyttig eller onyttig period. I nyttiga perioder vill jag bara ha frukt och grönsaker, i en onyttig vill jag ha pajer, muffins och annat sötsliskigt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Anders 50
0

Just nu är den stående desseren att gå ut till jordgubbslandet och hämta solvarma jordgubbar, skiva dem i en skål, slå på grädde och njuta!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[peter54]
0

Min absoluta favorit är varm tjock nyponsoppa med gammeldags vaniljglass och mandelbiskvier, men det blir sällan eftersom det bara är jag som äter det överhividtaget här hemma.

Äppelkaka gillar jag också. När familjen var en vecka på Cypern i höstas gjorde jag en om dagen hela veckan och vi åt upp den sista biten till midsommar.

Glad

starhawk
0

#4: Vad är det som är icke veganskt i hallon och citronpaj?

"I nyttiga perioder vill jag bara ha frukt och grönsaker, i en onyttig vill jag ha pajer, muffins och annat sötsliskigt."

Frukt består av socker och vatten, på vad sätt blir det nyttigare än det övriga sötsliskiga?

Namiko
0

#7 I det receptet som jag fallit för är det ägg och jag har inte listat ut hur jag ska kunna göra den utan det.

Frukt innehåller förutom socker och vatten även en massa vitaminer och mineraler som jag mår bra av. Muffins består av vete, socker, margarin och bakpulver, visst, dom innehåller också en del vitaminer och mineraler men inte i samma mängd och variation som frukt och dom gör mig dessutom slö och degig.

Jag ser inte socker som något hemskt, så länge det inte handlar om stora mängder tomma kalorier. Frukt är nyttigt, trots att det innehåller socker.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

stina63
0

Glace au four de var längesen jag åt. Det är så mumsigt med de.

Gott i gott,

[GunillaF]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har två favoriter:

* Friterade bananer med vaniljglass

* Marängsviss

Tungan ute

starhawk
0

#8: Aha ägg, jag trodde det var smör som du hakade upp dig på, tja ägg kan ju vara svårt att ersätta med nåt vegetariskt själv har jag inte det problemet eftersom jag vet att ägg är ett mycket nyttigt livsmedel som jag inte har nåt problem med att äta.

"Frukt innehåller förutom socker och vatten även en massa vitaminer och mineraler" Ahhh där har du svalt fruktbranschens reklam med hull och hår, sanningen är den att frukt innehåller väldigt lite mineraler, och den enda vitamin som finns i nämnbara mängder är C-vitamin och inte ens den finns det särskilt mycket av, apelsin t.ex. som påstås vara en C-vitaminrik frukt innehåller bara en tredjedel så mycket C-vitamin som broccoli och i paprika finns det ännu mer för att nu bara nämna några grönsaker, vill man ha ordentligt med vitaminer och mineraler så är lever och njure att föredra dom förvandlar frukter till ett billigt skämt. Att man mår bra av att äta frukt är inte så konstigt, snask är designat så man skall må bra av att äta det, och det är just vad frukt är: snask. Äter själv frukt ibland när jag är snask-sugen. Fruktbranschen har ju själv sagt det för övrigt: Frukt är godis!

Namiko
0

#11 Mjölkprodukter är lätt att byta ut, även ägg i deg. Men en kräm med ägg som bas är svårare men nån gång ska jag lista ut det och baka min älskade paj. Jag har problem att äta ägg då jag tycker synd om hönsen (ja, även krav-märkta ägg går bort).

Lever och njure och annan valfri köttprodukt vägrar jag äta. Jag äter redan grönsaker som broccoli, spenat, vitkål, morötter osv och jag vet precis vad dom innehåller, det hindrar mig inte från att variera mig med frukt. Jag vet att både jordgubbar och paprika innehåller mer C-vitamin än apelsin, jag sitter inte och vräker i mig enorma mängder frukt heller. Äter så mycker mer grönsaker än frukt med tanke på att grönsaker ingår i min matlagning varje dag medan frukt inte ens finns hemma varje vecka (eller månad för den delen).

Jag har läst kostvetenskap, mitt intresse för näringslära sträcker sig mer än 7 år tillbaka, jag vet vad jag äter. Både när det gäller bra och dålig mat.

Ja, frukt är godis och jag äter hellre det än processat socker med färgämnen och andra tillsatser som finns i godishyllan och tar hellre en kylskåpskall frukt eller lite kalla hallon än en glass på en varm sommardag, fast allra helst äter jag en rejäl sallad såna dagar. Sallad är också godis i min värld.

starhawk
0

Tja själv tycker jag synd om ett djur, människan som inte får sin artriktiga föda

Namiko
0

Själv tycker jag synd om dom miljarder djur som föds upp enbart för att dödas så att andra djur, människor, ska få äta dom när människan enkelt kan leva på en helt vegetabilisk kost som både är god, nyttig och bättre för miljön.

[GunillaF]
0

Goda efterrätter ni valt! SkrattandeFlört

starhawk
0

#14: Låt se nu, vegetabilier saknar ett par vitaminer vi inte kan tillverka själva, vi är illa anpassade till att uppta en vegetabilist fettsyra som vi heller inte kan tillverka själva (däremot är vi väl anpassade att ta upp den animaliska varianten). Tja om det är ett enkelt sätt att leva så avstår jag gärna. Och vad miljön beträffar så: Gräsbeteskött är bra för miljön enligt Världsnaturfonden

[GunillaF]
0

#0 Med flera…

Men alltså, med all respekt. Visst handlar tråden om goda efterrätter.

Varför inte starta en ny tråd om annat. Det blir mycket enklare att följa med i debatten då.Flört

signemo
0

Tror bestämt jag blir hungrig. Eterrätt. Jo, jordgubbar o glass eller äppelkaka o vanilj. just nu kom jag att tänka på gammal vanlig jordgubbskräm.Glad

Var rädda om varandra

Cristine
0

Ja nu har ni tyvärr spårat ur, det var efterrätter det handlade om.

Ni kan göra en ny tråd om frukt och grönsaker

Cristine
0

Rabarberpaj med glass eller vaniljsås kom jag att tänka på just nu. Nu blev jag sugen

flisan708
0

En klassiker som jag aldrig tröttnar på är Gino, så enkelt så gott!!!! Mums!!!!

starhawk
0

Ingen klassiker för mig i alla fall, har aldrig hört talas om en Gino, vad är det?

ettlitetalias
0

Finns det något godare än att snaska på grillad kyckling eller torkat kött? Tyst

starhawk
0

Nu hittade jag den där Gino, fruktsallad gratinerad med vit choklad, själv är jag lite tveksam till den kombinationen. Gillar fruktsallad och vit choklad, fast för sig

flisan708
0

#24 Prova någon gång, det funkar verkligen. Brukar göra hemma och då tar jag den frukt eller de bär som jag har hemma. Kan varieras hur man vill efter det man gillar.

[alena]
0

Det mesta i efterrättsväg är väl gott tycker jag, men den här årstiden….MARÄNGSWISS MED JORDGUBBAR… Mums!

Annars är blåbär- eller äppel- paj med vanilj sås också en  stora favoriter. Gino är gott också…..

starhawk
0

Efter att jag lagt om kosten så är jag inte så intresserad av frukter längre men Nektariner, Kiwi, Körsbär och Kapkrusbär gillar jag, men Jordgubbar tycker jag inte är särskilt intressant. Tror knappast jag testar Gino på dom själv, men om nån bjuder skulle jag definitivt smaka

fotokrafs
0

Favorit? Svårt. Men nu blir jag sugen på rabarberpaj

[Sisa]
0

Eller varför inte Spottsoppa ? Skrattande