Minnesteknik
Gör du som jag att du skriver en lista på vad du ska handla och lämnar den hemma på bordet så är det säkraste att ha den i minnet i stället. Hur gör man det?
Jo man kan använda sig av loci-metoden för listor där man kopplar saker med sin egen kropp. Man kan komma ihåg inköpslistor genom att gå från hjässan och nedåt: om jag skall handla filmjölk, broccoli, sirap och bröd så tänker jag mig att jag häller filmjölk över mitt huvud, att jag har broccoli i näsan, smakar på sirap och jag stoppat in en limpa bröd i min skjorta. Ju mer levande bilden är, ju bättre minns man den (tänk på hur smulorna kliar, sirapens söta smak, broccolins lukt och hur kladdig filmjölken känns), framför allt om man själv är inblandad.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja du..alla sätt är ju bra om dom funkar. Jag håller mej nog till listan jag! 
Jag skriver listor ibland, glömmer oftast bort det och när jag väl kommer ihåg att skriva en så stannar den oftast hemma eller i fickan under hela handlingen :P Har haft koll på all mat jag har hemma sen jag var 17 (det var enklare att memorera det som fanns i skåpen än att gå igenom dom 5 gånger varje kväll) så listorna behövs egentligen inte om jag inte ska köpa något som jag inte brukar ha hemma, behöver bara stanna upp och tänka efter så vet jag vad som saknas.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
På ett av mina tidiga jobb kallades jag för "Lapp- Lisa". Skriver inte lika mycket lappar idag för jag skriver dem i mobilen.
#0 ¿ Men…..Blir du verkligen insläppt i affären ..sådär ? *skratt*
penke
Haha, jag tror jag håller mig till listorna än så länge.. Jag, uh, har lite väl livlig fantasi 
Än så länge behöver jag i alla fall inte använda mig av sån teknik i alla fall. Men jag har mer problem med att glöma vart jag laggt saker, för att vara ärlig. Mina kompisar brukar säga att jag är lite för mycket som Kai ibland.
(Kai i the GazettE är känd för att tappa bort/glömma saker. På en dokumentär/live DVD jag har på datorn glömmer han sin mobil i en taxi, sin plånbok på hotellet med mera.
)
Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/
Säger som Sisa.-Ja du!!!
För det mesta får jag med mig det jag skall handla, Utan lista.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har en magnetlista på kylen där jag skriver vad jag ska handla.
När något är på väg att ta slut så skriver jag upp det. Fungerar bra. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag brukar konstigt nog komma ihåg det mesta på listen om jag glömmer listan hemma eller i bilen:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#0 Det där lät krångligare än att memorera listan rakt av.
Jag skriver lista om det är fler än 5 saker som ska handlas och jag glömmer inte listan. Däremot har det hänt att jag glömt plånboken.
Ska jag bara handla fem eller färre grejer behöver jag ingen lista. 
Jag brukar storhandla varje gång jag åker.
Listan den ligger alltid kvar på bordet till mitt stora förtret. Som tur är har jag väldigt bra minne på just sådana saker sä det brukar fattas högst 2 saker
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ska jag storhandla så blir det listan men är det bara 6-7 saker då memorerar jag det som en ramsa, brukar funka.
Zabelle