Urkult
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Första helgen i augusti tänds åter eldarna invid Nämforsen — då går folk- och världsmusikfestivalen Urkult av stapeln för 17 året i rad. En festival med oändligt mycket kärlek, där hela familjen kan trivas och roa sig.
Jag har aldrig besökt Urkult som civil, men jag har arbetat som ordningsvakt där i många år och därför haft nöjet att se och lyssna på många världsartister.
Det börjar på Torsdag med bl.a. Eldnatt. Tusentals människor strömmar till. Eldar tänds överallt på festområdet. Det är eldshow och mycket annat. Sedan fortsätter det till långt fram på småtimmarna. Jaa, de sista lägger sig när de första stiger upp.
http://www.youtube.com/watch?v=vfhFUM873wc&feature=related
Det spelas, dansas och umgås överallt och över hela området känner man att det är kärlek till moder jord och till varandra som råder.
Många världsartister har stått på de scener som finns där. Årets artistrad ser ut så här:
Anna von Hausswolff
Airijoki & Laservågen
Beatrice Aurore and the Make-Believe Mimers
Carlou D
Cookies 'N' Beans
Eastwick
Eta Carinae
George Kilby Jr.
Hoven Droven
Iti Malo & Suranjana Ghosh
Jon Cleary
Junip
Ketsurat
Kvartet Traktor
Looptroop Rockers
Maria Kalaniemi
Marilyn Mazur
Miriam Aïda
Mittfolk
Mustat Silmät
Netnakisum
Nordic
P-Danjelsa
Rising Appalachia
Saxophone Quartet N[ex]t
Shukar Collective
Sver feat. Snakka San
Syster Fritz
Triakel
Valeri Dimchev Trio
Väärt
Zibur
Många av dem har jag aldrig hört talas om, medans andra är kända t.om för mig, gamla tanten
Urkultområdet ligger i Näsåker, vid Nämforsen/ Ångermanälven. Där för övrigt en av de största enskilda hällristningsplatserna i norra Europa finns! Omkring 2300 uthuggna figurer och linjer spridda över hällarna vid forsen.
Om ni någon gång funderat på att uppleva en annorlunda och mycket trevlig helg, så tycker jag inte att ni ska tveka att besöka Näsåker i Sollefteå kommun och Urkult, första helgen i Augusti.

Det låter urkul 
Synd att jag bor åt fel håll 
#1 Tåg, bussar och bilar går åt det här hållet också!
Intressant med eldnatten! Känner inte igen mer än någon enstaka av artisterna.
Jädrans så roligt det skulle vara!
Visst har det visats på TV?
Det är lite kort varsel. Påminn gärna i god tid om det händer nästa år igen 
#4 Ja det har varit från Urkult på TV några gånger. (Jag var med en gång också
)
#5 Det är alltid första helgen i Augusti. 1 1/2 månad kvar men det är ju inte så självklart att det finns så mycket biljetter kvar.
Mer info:
Urkult tog hem priset för Årets Arrangör på Folk- och Världsmusikgalan i Göteborg den 16 april 2011! Motiveringen lyder: Här är alla dörrar vidöppna. Här kombinerar man professionellt arrangörsskap med ett helhetstänk med kul för barnen, kurser för spelsugna och ett festivalbygge som lockar besökare från många olika håll. Sexton år i denna fantastiska miljö – detta är en veritabel kultplats!
3 mil från mig. Har ni ingenstans att bo så har jag stor tomt
#4 :)) Och inte vinkade du heller
#7 Men jag är ju så blyyyg…
jomen jag ska ju till Ramsberg i Augusti och jag vill inte slita för hårt på hundvakten 
#8 *Ssssss….never
Vettu, nu är jag galen i nattmössan…letade efter en gillarknapp :))
#9 Ok. Det kommer flera år.
#10 Här får du en av mig

#11 hahaha, va bra…tack!
Gunilla Vilken grej ni har där uppe..Vilka vibbar det är…Augusti!!!ja vem vet..Helt plötsligt så har man kommit så långt…Hade varit mysigt..
Nä. Jag hoppas att det sänds lite i Dumburken så kan jag sitta i lungn o ro o titta. -Vet!!!Inte den känslan som o vara där. Men.Men.
Säger som ByBo.Vad är Gilla knappen.-Maggan?????????
Lena.P är jag i verkliga livet.
hr ingen aning om vart Gilla-knappen tagit vägen - det kanske var någon som inte gillade den? 
Låter jätte häftigt Gunilla. Verkligen något som skulle vara roligt att uppleva.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Tack för att du berättar Gunilla!
En fin och spännande tråd. Min dotter var på urkult för några år sedan..så hon har också berättat.
Man blir lite sugen själv..
#14 :))))
Hm…skulle gärna åka dit, men då spontant om jag har pengar eller så…hm…synd med att biljetter tar slut *S
#17 Dessutom är det bara förköp.