Hemligheten
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
bakom ett långt liv 
Är det nåt vi kan påverka själva ?
Man kan försöka leva ett liv utan droger, se till att äta lagom och träna. Inte stressa för mycket.
Men tyvärr garanterar det inte ett långt liv. Man kan få cancer och dö som ung ändå.
Äta sunt försöka ha ett jämt humör, vara så possitiv som möjligt, ha intressen och vara så aktiv som möjligt..det håller dej frisk.
Talar av erfarenhet då pappa blev 98 och 95 blev mamma de var aldrig sjuka om man bortser från att mamma hade åt hjärtat sedan 65 års ålder.Pappa åkte skidor tills han var 93 sedan fick han inte för familjen.Köpte också sommastuga då!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är inte säkert det håller dig frisk. Men chanserna ökar.
Pappas väninna var hälsan själv, hon fick lungcancer vid 45 och dog.
När jag pluggade folkhälsa fick vi veta att de vanligaste folksjukdomarna diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer till den allra största delen beror på vår livsstil. så visst bör man kunna påverka.
Man ska äta rätt, motionera, vara försiktig med alkohol och inte röka.
Tror inte att man kan påverka, försöka duger, men det finns "renlevnadsmänniskor" som dör unga och de som missbrukar sin kropp som lever tills de är 90, så …..
Grannen rökte som ett rökeri, var periodare, knappast någon lever kvar och blev 85! En granntjej fick en stroke nu efter jul, 30 år, hon är inte alls ok.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#5 Precis. Sorgligt det där :(
Jag arbetar ju i en forskargrupp där man kartlägger äldre människors psykiska och fysiska hälsa. Våra äldsta är 106 år. Vi följer olika åldersgrupper longitudinellt och plockar även in nya grupper.
Det handlar om ärftlighet bla, givetvis påverkar ett sunt leverne men ingen garanti och mycket handlar om människans psyke. Trauman i livet påverkar också.
Det finns inga givna svar men mycket talar för att positiva människor har bra förutsättningar.
Sedan kan man ju också diskutera vad ett långt "liv" innebär? Är man dement de sista tio åren eller kanske mer så, så är det kanske inte mycket till liv ändå.
Vi har ju förmågan att förlänga våra liv avsevärt numera med vård och medicinering både på gott och ont.
/Maria
jag har också sett många exempel på undantag från reglerna. Det jag räknade upp är vad "vetenskapen" säger. Den som lever får se. Lev nu säger jag - i morgon kan det vara för sent.
Säger som Anders. o Bubleboo…
Har set människor som Motionerat Inte rökt inte någonsin smakat på Alkohol..O har inte blivit så gamla….
Men klart att man skall tänka på sitt leven.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ja det kan man påverka.Jag tror bra/goda relationer med familj vänner etc är viktigt för att må bra..sköta sig fysiskt med allt vad det innebär……de misstag man gjort kan inte bli ogjorda så jag tror förlåtelse är av vikt..att ha intresse av något slag…att fortfarande vara nyfiken på livet trots hög ålder tror jag är en drivkraft som "peppar" att känna sig älskad och att älska
Har det inte också konstaterats en överdödlighet främst hos ensamstående män?
jag tror att ett partner är jätteviktigt. Sällskap och fysisk kontakt med en annan levande varelse tror jag spelar stor roll för livsviljan.
man har ju också sett att husdjur som hundar och katter ökar livskvaliten och kanske även livslängden hos äldre.
Kan ju också vara så, att det är ödet..
Håller med Bumbleboo..att leva sitt liv som väldigt dement, är detsamma som att inget liv ha. 
Viljan att leva kan besegra mycket, det är jag överygad om.
Zabelle
Ja det är självklart att man kan påverka. Det som Anders säger i #5 tror jag är ytterligheter, undantag som bekräftar regeln. Dessutom finns ingen som kan säga hur gammal en sån gubbe som i exemplet skulle ha levt om han låtit bli tobak och spånken.
Det finns massor att göra aktivt för att man ska kunna leva frisk längre. Se till att inte skaffa sig bukfetma till exempel, låta bli att sitta i soffan hela sin vakna tid. Aktivera sig, äta bra, sova ordentligt och ha ett fungerande socialt liv, familj.
Utöver de fysiska friskvårdande insatserna man kan göra själv, är också de mentala oerhört viktiga eftersom det gamla uttrycket "soma kalon", en frisk själ i en sund kropp, stämmer till 100%.
Där kommer viljan in. Viljan är livets mest essentiella krydda. Utan min vilja hade jag varit död för läääänge sedan. Läkare har dömt ut mig som oåterkalleligt förlorad två gånger. Bara viljan kan överbrygga det.
Det går absolut att påverka, jag är ett levande exempel på att det går.
Gissa hur många i min egen situation jag har sett trilla av pinn under åren? Bland dem som inte blivit transplanterade innan de tappat livsgnistan och givit upp, är det alla utom en handfull …
Visst är viljan viktig..men räcker den alltid till 
tänker jag då. Man kanske vill, men inte kan 
#15 Det är klart att inte viljan är precis allt. Jag kan ju inte "vilja" undvika att få hudcancer till exempel, eller "vilja" bli frisk från cancer, men finns inte viljan där, då är man mycket sämre rustad att klara det.
Det finns ett begrepp inom mental träning som brukar beskrivas som "att vilja är att kunna" och det betyder just det att vill man inte så kan man inte.
När jag hade gått på proteser kanske i sex månader, frågade jag på protesverkstan om jag skulle kunna springa med dem. Då svarade min tekniker där att "bara att du ställer frågan innebär att du har nått halva vägen".
Ett bra exempel som beskriver vad uttrycket "att vilja är att kunna" kan innebära. Men visst, det är självklart att det inte gäller i alla situationer.
Sedan är det ju ofta så att man kan mycket mer än vad man tror, bara man försöker och kanske framför allt - vågar försöka. Viljan går hand i hand med mod. 
# 16
Tack Peter för bra svar! Jag kan förstå, att Du kommit långt med just viljan. 
ja Peter du är verkligen ett levande exempel på att livet är hur man tar det. 
Visst kan man leva ett sunt liv och med en stark vilja att leva, men för den skull så kan man inte generellt säga att detta ger ett långt liv.
Du kan försöka påverka ditt liv så länge du lever, men ändå kan livet bli kort.
..njääää..säger jag nog numer..
livslängden är ..bokad på förhand.
Det vi kan påverka är om vi lever tills vi dör
eller bara överlever dit.
penke
om vi lever tills vi dör eller bara överlever dit.
tack! Ännu en "penkeism" som jag ska skriva upp 
#15 Väldigt bra skrivet Peter..håller med i allt som du säger.
Bra skrivet Penke.
*äsch då*
penke
Det finns inga garantier för ett långt liv!
# 20
Vi kan inte påverka..det är inte ödet..allt är bestämt i förväg, men under vägen dit kan vi råka ut för saker..
kanske just så det är, penke ? 
njau,jag vill egentligen inte ..förtydliga,(instruera)för mycket
du ska ju göra DINA val.
det första andetaget och det sista,hör ihop ..
och riktingen där emellan,kan vi kanske kalla "ödet"
spikrak eller slingrande
djupa långa andetag eller hyperventilerande
Jag var i funderingar efter ett föredrag tidgare
(bla om hälsa vs sjuk-vård)
om hur lätt det egentligen är
att må bra till kropp&själ
Ät riktig mat och promenerar en stund varje dag
så håller du din .kropps. vikt ,sinnet i trim
och många sjukdommar borta.
Gärna tillsammans
detta är inget knep för att bli ..uråldrig
vad är det för ..värde att bli ..150-elva
om du är (fängslad) i en respirator-maskin de sista åren(decenierna)
det är mer för att ..leva och själv kunna släppa sin sista suck.
att Leva livet,så det saknar dig *ler*
penke
#27 Huga, det låter rätt meningslöst att leva ett liv där allt är bestämt i förväg tycker jag.
Jag tror, som jag sagt i en annan tråd för ett antal månader sedan, att allt som sker med mig i mitt liv är en direkt konsekvens av egna eller andras aktiva val.
Sedan är det väl ganska självklart att ingen vill leva i en rent vegetativ tillvaro, som en grönsak, men jag tror heller inte att den delen ingår i själva frågeställningen och därför är det inget jag pratar om när jag säger att det är självklart att man kan påverka.
Om jag bestämde mig för att äta skräpmat varje dag och få stor bukfetma med 140 cm i midjemått, då har jag ju gjort ett aktivt val som i praktiken innebär en kort livslängd.
Att man sedan kan få en tegelsten i huvudet när man är 20 eller 30 är precis lika irrelevant som grönsaksvarianten när det gäller frågan om man kan påverka sin livslängd och kanske framför allt sin livskvalitet under den tid man lever.
#30 Trots att jag är troende så håller jag med Peter här.
Jag tror visserligen på en viss form av öde men att vi kan påverka de största delarna av vårt liv med aktiva val och att det är meningen att så ska vara.
Livet blir ju en slags konsekvens av våra handlingar oavsett hur gamla vi blir.
Vad som gäller är bara att inte ångra sig för mycket utan gå vidare om man gjort galna val. Skuld är inget bra för själen.
/Maria
Men om allt är bestämt i förväg, så vet man ju ändå inte vad som är bestämt..kan ju bli ett bra liv ändå.
Hur vi mår under livets gång, är nog något vi kan påverka. Men hur och när det tar slut, kan vi ju inte välja själva..
Kanske är det just det som är bestämt i förväg ?
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja att tro, men intressant är det som Ni skriver! 
Meningen med livet är att njuta av varenda sekund, att leva med alla sina sinnen öppna, har man gjort det så har man levt även om man dör när man är 50..
Naturligtvis beror det på var och hur man är född, i vissa delar av världen kanske man inte ens når 1års ålder för man dör av hunger.
Som penke skriver
" att leva livet så det saknar dej " 
# 33 Att dö av hunger och inte kunna påverka det, är fruktansvärt!