Fågeltråd 5 april
Idag har det varit full rulle på och under fågelbordet, med en rad olika gäster av alla dem som finns häromkring. Därför tänkte jag lägga in en bild här på var och en av dagens gäster.
Jag börjar med giganten bland småfåglar, Europas största fink, stenknäcken, fågeln som, utan större svårighet, klarar av att knäcka en körsbärskärna med näbben.
Fina bilder du bjuder på! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fantastiskt så mycket fåglar!!! Jag är imponerad över att det blir så bra kort på dem. Vet du hur många pixlar du har till dessa kort? Hur många gånger kan du zooma in med kameran för att få närbilderna?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag vet inte riktigt hur många pixlar jag har i kameran, men jag fotar med en Canon EOS 1000D med ett 75-300 mm zoomobjektiv.
De riktiga närbilderna på polfinkarna och blåmesen är tagna på 2 meters avstånd genom köksfönstret. Alla andra bilder är tagna på 12 meters håll genom köksfönstret, men jag har klippt ut själva motivet och på så sätt fått bilden att se mer närgången ut.
Skärpan är svår när bakgrunden består av fröskal som på många av bilderna. Jag räknar med mellan 50 och 100 bilder tagna för att få en enda bra.
Aha, då vet jag lite mer. Jag har försökt att fota tofsvipor i träsket härutanför, det svåraste är att få en skarp bild - som du säger så går det åt många bilder för att få en fin. Det är bara att försöka vidare.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Mycket fina bilder Peter!
Steglitser har jag aldrig sett, de finns kanske inte alls här nere i skåne?
Zabelle
Wow det var inte dåligt Peter så många arter och på en och samma gång, du är en lyckans man som har detta skådespel utanför ditt fönster!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Kul tråd och jättefina bilder! Så många olika arter Du har! 

Så härligt Peter med alla dessa fåglar, vilket skådespel du har därute
Undrar var våra fåglar håller hus? har mest sett dom busiga ekorrarna nu ett tag
Jag måste också sälla mig till skaran och beundra alla fina fågelbilder
/Maria
Helt underbara bilder Peter. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Tack alla för komplimangerna. Jodå zabelle, stegliserna finns i Skåne också, faktiskt är de vanligare där än här. Oftast ser man dem hänga uppochner i de utblommade tistlarna för att äta tistelfrön. De är dock inte alldeles vanliga vid fågelborden.

I södra Europa hålls steglitser som burfåglar, trist tycker jag.
# 27 Såg Steglitserna här i södra Halland fjol. Mycket vackra fåglar.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#27 Då ska jag hålla bättre utkik där det växer tistlar.
Jättekul att lära sig mer om olika fåglar tycker jag. Tack Peter!
Zabelle