Första barnet.
I vilken ålder bör man vara när man får det?
Vilken ålder hade du?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag hade precis fyllt 22 när han föddes. Jag var yngst på BB då och alla pratade om hur mycket bättre förälder man var om man fått mogna och jag kände mig så utanför.
Idag tycker jag det var en perfelt ålder. Massor av ork och jag tog det på ett lättsamt sätt. Han var med överallt och vi hade aldrig barnvakt. Han var en del av oss och dessutom fick han lära sig en massa på det.
Idag kan jag tycka att det är underbart med en vuxen son trots att jag inte är så "nattagammal" själv
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag var 33 år när vi fick Sonen. Hade planerat att få mina barn innan 30. Som bumlis säger; ung, frisk o stark…o sedan ändå hinna ha ett sk liv på äldre dagar. Nu bestämmer man ju inte alla ggr hur det ska gå. Nu blir jag snart 47 o yngsta är 6 år…hade gärna varit 36! 
Jag var nitton när jag fick mitt första barn. Tycker att det var en bra ålder.
Det är svårt att säga vad som är bra för andra. Det har med mognad att göra om det är lämpligt eller inte. Det finns trettioåringar som inte är i lämplig ålder…
Jag var 24 när ettan kom.
Och 31 när minstingen kom.
Bägge är tjejjer.
Däremellan är dom två bröderna.
Tycker att min ålder hela tiden varit lagom!
Jag var 21 när jag fick min efterlängtade son. Ville ha många barn…. Det blir inte alltid som man tänkt, man det kan bli bra ändå.
Vi har haft väldigt skoj ihop genom åren. Tycker liksom Humlan att det är härligt att ha en vuxen son och barnbarn medan jag fortfarande är pigg och kan hänga med i deras takt.
Zabelle
Jag har velat ha första barnet nu i snart 2 år.. Jag är 25.. Men saker är inte så enkla som vi trodde.. =(
Jag var 46 och det är ju sent, men jag var ganska inställd på att jag inte skulle få några barn. Trodde inte att det fanns någon kvinna som ville ha mig som pappa till sina barn med tanke på allt "bagage" jag bär med mig. Min fru var 32 när vår första föddes.
Det är ju svårt att bara säga en siffra när det är lagom att skaffa barn, men generellt skulle jag säga att man borde vara socialt etablerad först, ha försörjning, bostad osv ordnad så att det inte blir som för mina föräldrar när jag kom - de bodde i mormor och morfars matrum. Generellt kanske jag skulle säga någonstans mellan 25 och 30.
Social mognad är ju viktig också, att man är vuxen nog att bära ansvaret för ett nytt liv och inse sitt föräldraansvar att ge sitt barn de bästa förutsättningarna. Det ser jag enorma brister på hos en del föräldrar här i vår närhet.
Det är barn som aldrig blivit lästa för, barn som inte får umgås ordentligt med sina föräldrar, barn som knappt känner till vad föräldrarna jobbar med, barn vars föräldrar aldrig talar MED sina barn utan bara talar TILL dem.
Min pojke har en kompis som har oerhörda problem i skolan. Hans föräldrar har aldrig läst en rad för honom. De tycker att de är dåliga på att läsa och skriva själva och därför gör de det inte.
Jag tycker detta är fruktansvärt och jag tycker inte att det är att ta sitt föräldraansvar. Med barnen har man verkligen chansen till att förbättra såna saker för barn är helt okritiska som små. Resultatet blir att pojken och nu också hans yngre bror, växer upp mer eller mindre illiterata.
När det känns rätt för båda parter spelar åldern ingen roll… tror jag….som var 28 första gången.
Jag var 20 vid första o 22 vid andra.
Var mogen för barn då, var lagom för mig och barnen påstår att det var lagom för dem också en gång jag frågade dem. Sonen sa en gång att det är så bra. Vi har samma intressen och tyckt lika.
Sam du skriver Peter är det ledsamt o tråkigt om man som förälder nte har den mognad det innebär att vara förälder. Åldern är jag däremot försiktig med att uttrycka.
När brnen växte upp fanns det många äldre föräldrar som jag tyckte var rent utsagt lata o oengagerade i sina barn
JAg är däremot en barnslig 53 åring.
Var rädda om varandra

Jag var 22 år när jag fick min son, skulle gärna vilja ha ett barn till men man måste ju träffa den rätte då
Inte det enklaste…
Jag tror att runt 20 år kan vara bra.
Själv var jag nästan 16 år (15 år, 9 mån) då jag fick första barnet. Tack vare att jag fick barnen med mannen i mitt liv så har det fungerat bra genom åren fast jag var så ung. Han är dessutom 10 år äldre än jag…
Mina föräldrar var båda bara 32 år då de blev mormor och morfar första gången