Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 3603 ggr
[LucyInTheSky]
0

3D-bio

Någon som sett på detta? Eller kanske kollat in de nya 3D Tv apparaterna?

Själv är jag en av de 5-10% av befolkningen som inte kan se 3D så nu är det att ge upp att se nya filmer på bio när de släpps först i 3D.. Men går inte på bio så ofta endå. Men det hade varit kul och se om det är så coolt som alla säger. För det enda jag ser när jag försöker är gröna,blå och röda streck efter allt..

[Asta]
0

Även med rätt glasögon på?

Jag har sett flera 3D-filmer och jag tycker det är jättekul. OM det är en välgjord film. Det är oerhört varierande kvalite på filmerna så vissa märks det knappt på. Narnia tex kunde lika gärna varit en vanlig film under det att Avatar hade ganska många bra 3D-effekter.

Både maken och jag gillar film och konstigheter så vi har sett 3D-film både i Köpenhamn och i Berlin innan det kom hit.

[LucyInTheSky]
0

Jag har inget samseende, skelar lite. Så japp, kan inte se även med rätt glasögon på. Har testat, det var bortkastade pengar ska jag säga.. Då jag inte fick tillbaka dem heller fast jag försökte förklara att jag inte såg något mer än massa streck..

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6468162.ab

Men filmerna brukar ju gå nån vecka i 3D sen kommer de nog ut som vanlig film på bio också tror jag. Så man får helt enkelt vänta och inte se premiären =)

[Asta]
0

Ja, ja lite trist så klart, men inget man inte klarar sig utan

[peter54]
0

För mig som bara har ett öga är allt vad 3D-media heter bara bortkastade pengar, för jag kan inte uppfatta det.

[LucyInTheSky]
0

Ja, det är ju inge livsnödvändigt. Men det låter lite coolt tycker jag. Synd att man inte kan se det. Star trek nörd som jag är väntar jag tålmodigt på hologram filmerna i stället då där man får vara med själv och spela en roll ;)

Karmatarerskanise
0

Bra 3D är så häftigt tycker jag :)

Men 4D slår det med hästlängder :) Har någon sett 4D filmer?

[Asta]
0

Vad menar du med 4D?

Karmatarerskanise
0

4D innebär att bilden är i 3D, man sitter i rörliga stolar som gör att man känner att man är med i filmen, samt att det blåser luft/sprutar vatten/blir vamt eller kallt beroende på vad som händer i filmen. I en film var det något som piskade en på benen.

T.ex om man åker bergochdalbana så åker sätena åt sidan vid svängar, skakar osv. Vid nedförbackarna blåser det på en, åker man under ett vatrtenfall sprutar det vatten på en. Allt för en mer realistisk upplevelse.

[Asta]
0

#8 - OK - ja i så fall har jag faktiskt gjort det. I Berlin. Fast visste inte att man kallade det 4D. Det finns ju med vanlig film bla på Liseberg idag. Vi åkte helikopter genom Grand Canyon tror jag att det var - och stolarna åkte med. Jag mådde faktiskt nästan illa.

Karmatarerskanise
0

Men är det med vanlig film är det ingen 4d.

Visst kan man lätt bli illamående. På en bio jag var på fick några av barnen gå ut då de blev helt skräckslagna av hur verkligt det var. Några vuxna fick också gå ut.

Är verkligen speciellt när man får fysiska berörningar av saker.

[Asta]
0

Nej- men det jag såg i Berlin var med 3D.

Men det blir ganska bra effekt även med vanlig film.På liseberg var det Jurrasic Park om jag inte missminner mig.

Karmatarerskanise
0

Linnanmäki i Helsingfors har haft vanlig bio med rörliga stolar länge. Och ja, det är ju häftigare än vanlig bio, men inte i närheten av riktig 4D :)

Jag hoppas på att det kommer till Sverige snart, det här med luft,vatten och vad det nu var som piskade en på benen :)

[Asta]
0

Jag tror att det finns på Tekniska museet i Stockholm.

Karmatarerskanise
0

#13 Jasså? Då bör de vara ganska nytt. Vanlig 3D har dom haft innan, men inga rörliga stolar och sådant.

Intressant. Ska jag kolla upp!

Karmatarerskanise
0

Jaminsann :) Tackar så mycket för tipset!

http://www.tekniskamuseet.se/1/1666.html

Maria
0

Jag minns för 100 år sedan då jag såg en gammal skräckfilm som hette "skräcken i den svarta lagunen" med sådana där 3D glasögon.

Det var ingen hit vad jag minns alls men det var säkerligen ingen större kvalitet om man jämför med nu alltså.

Nu har jag bara sett filmen Avatar på vanlig TV men jag kan tänka mig att effekterna blir fantastiska med 3D för det var en oerhört vacker film.

/Maria

Karmatarerskanise
0

#16 Jag har inte heller sett Avatar i 3D, och det måste vara riktigt härligt att se den så. Älskar filmen.

[Asta]
0

Ja Avatar var fin att se i 3D. Framförallt många av de olika växterna i djungeln var häftiga.

penke
0

4D är väl inget nytt !!!

för 20 -30 år sedan gav ju "the rocky horror show"
 (iofs teater) på samma upplevelse,erfarna besökare hade med sig bla. tidning mot det av skådespelare/statister sprurtna "regnet" osv
* skratt*

jag har inte provar 3d,skelar oxå så.. "their loss"

penke