Kokbok?
Kanske minnet eller kanske egna kompositioner?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vissa rätter har jag min kokbok som jag fick i av min Mor…
Sen vissa saker lagar jag på en höft…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har en stor svart bok där jag klistrat in alla Favoritrecept genom åren. Det är några blad kvar. Den är både välanvänd och "sölig" på sina ställen.
När sonen flyttade hemifrån så gjorde jag kopia på hela boken och han blev riktigt glad. "Hela min barndoms mat"
Numera håller han och hans kompisar på och bjuder varandra på rätter som de älskade när de var små.
/Maria
Kul idé <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<bumbleboo.
#3 Förra veckan gjorde han "Fiskpudding"
till polarna
/Maria
Bubleboo..Go son du har…O fina kompisar har han med. ""
Fiskpudding
Lena.P är jag i verkliga livet.
Har också en bok jag skriver ner eller klistrar in Favoritrecept i. Den börjar bli trasig nu. Jag började med den inte långt efter jag flyttade hemifrån så den har varit med sedan jag var 17-18 någonting.
Numera finns det datorer så nu lägger jag in Favoritrecept på hemsida.
Jag har många kokböker. Både köpta, fådda och eget komponerade.
Till min fyra barn gjorde jag pärmar med recept som de fick när de flyttade hemifrån.. Urklipp ur tidningar o.dyl. som jag klistrade in i pärmen.
De har varit till stor nytta har de sagt.
Ja vanliga kokböcker har jag också. Och jag är inte en sådan som tycker kokböcker är "heliga" - jag skriver glatt i dem. Skriver in vad jag tycker är gott, och sätt att piffa upp receptet mm.
Vissa kokböcker används mer än andra.
jag gillar att laga mat utan kokbok också, men jag gillar att hitta recept och få nya idéer och nya smakblandningar som jag själv inte hade kommit på.
#8 Håller med Asta. Kokböcker ska gärna se använda ut.
Jag har funderat på att skaffa ett notställ (som jag såg i en tidning) där man kan slå upp kokboken medan man lagar mat.
Annars lagar jag för det mesta utan men ibland så är det kul att prova nya recept och då läser jag säkert 100 gånger under tiden. Fattar inte varför
/Maria
#8 - har också funderat på ett sådant bokställ. Fast nu blir det ofta att laptopen hamnar i köket istället.
Har massor av kokböcker, mattidningar, matbrochyrer från affärerna och en stor mapp fylld med egna recept och kopierade recept :) Den mappen ska in i pärmar, så fort jag orkar ta tag i det ,)
Jag har ett par böcker men glömmer jämt att titta i dem.Mina recept har jag snappat upp irl då jag gått in i restaurangköken och snokat. Det är lätt att komma ihåg när man ser hur de gör. Jag är nog enda gästen som gjort mina egna oston i ugn på Cafe du Paris i Monaco. De tyckte det var jättekul med så nyfiken gäst.
#12 Gud vad spännande
Min svägerska har däremot varit där och ätit men hon var med all säkerhet inte i köket
/Maria
"Vår kokbok" fick jag av föräldrarna när jag flyttade hemifrån till mitt hem..
jag var tvungen att gå ut i köket o titta efter nu,nå´t tjugotal har jag i köksbokhyllan ( de är både "matporr" och till inspiration) + en pärm med egna o urklippta recept.
Jag giller egentligen inte strikta recept,smygkikar efter grunderna,
och låter mig inspireras genom känslan vilka kryddor o färger som ska vara med… *ler*
..det är inte bara maten som gör en måltid(förutom sällskapet) är det viktigt med val av bestik,porslin och ..*dukning* i stort..
menar,man ska inte spara ..ett visst "finporslin" BARA till femtioårskalas och begravningar
penke