Vitaminer
behöver vi alla för att vara friska och må bra.
Äter Du några extra ?
Ja, kör järntillskott ca 10 dagar i månaden då jag haft problem i många år med anemi och sänkta blod- och järnvärden.
Väntar just nu på resultat från de prover jag tog igår angående järnvärdet.
Ja, D vitaminer på vintern mot "vinterdeppen".
Äter mycket frukt och grönsaker så jag inbillar mig att jag får i mig vad jag behöver.
Zabelle
Nej - men jag borde äta kalk. Har alldeles för lite kalk i maten.
Järn och magnesium äter jag för tillfället, jag äter mycket varierat och har alltid grönt med på tallriken och frukt som mellammål.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Magnesium och Zink tar jag.
Jag har många olika tillskott pga min njurinsufficiens. Jag måste äta kalciumkarbonat för att binda fosfat och jag måste äta D-vitamin för att kunna ta upp den extra kalken.
Därutöver tar jag B, C och E-vitaminer, både för att jag har försämrad upptagning och ett visst läckage i dialysen. Jag får dessutom järn som infusion en gång per vecka.
Sedan brukar jag få erythropoietin (EPO) eftersom det är njurarna som producerar det hormon som stimulerar ryggmärgen att tillverka nya röda blodkroppar, men just nu har jag såpass högt blodvärde, 146, att jag inte behöver ta epo.

Försöker få i mig lite multivitaminer då och då. Äter oxå ganska mycket grönt men jag har alldeles för dåligt med B-vitamin…
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
D-vitaminer hela hösten o vintern. Har aldrig varit så pigg höst o vinter som i år. Lite C-vitaminer dricker jag också.
# 2 Tack för tippset Zabelle. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag äter Dolomitpulver som innehåller naturligt kalk och magnesium. D-vitaminer och B-vitaminer i form av B-jäst. Dricker regelbundet sedan många år äppelcidervinäger som lär innehålla en hel del mineraler.
Resten räknar jag kallt med att få i mig via födan.
/Maria
Av att äta x-tra vitaminer för kvinnor och Omega 3..hoppas jag på en frisk vår utan att behöva vara trött! 
Inga alls…nöjer mig med de som är i ölen! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
ÖL!!!!!!!!!!!!!!!!!11
Inga vitaminer här…Men kanske skall börja..Ser ju att ni mår bra här…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Glömde. Jag dricker donat varje dag som vi direkt importerar från Sloveninen med mycket magnesium i.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Normalt inte. Men jag har just lärt mig nödvändigheten med vitamin-D så det ska jag införskaffa pronto.
#14 Gör det, det funkar! 
Zabelle
Troligtvis blir det vitamin-D i stora doser här med….annars är jag duktig på att tillföra kroppen vitaminer med grönsaker sallader och frukt tycker jag
av vitaminer är det "bara" D jag tar extra, 7000IE styck
en eller två,men det har varit ganska oregelbundet det sista
Zink och Selen (där slinker några E med)de får jag annars med alla nötter jag äter
penke
Omega 3 har jag hittills inte vågat köpa eftersom producenterna av det inte kan garantera att fisken som används inte kommer ifrån Västafrika.
Hela Västsaharas folk lever i exil bland annat för att deras mat går till Europa. Fisken de själva får är skräpfisk importerad från Sydamerika och Asien.
Jag äter B12 på recept och "Mitt val Kvinna" varje dag!
Äter inget extra. Borde kanske äta Omega 3 eftersom jag typ aldrig äter fisk.
Peter!!Ditt inlägg nr:18.
Vist är det hemskt…
När jag fick reda på det var jag glad för att jag inte har ätit eller bjudet de mina på det.
""Människan är allt bra girig..
Fotokrafs.
Man kan äta linfrö olja.Om man är vegetarian…
""Tror jag det är"
Lena.P är jag i verkliga livet.
Kom på att jag också äter B12 på recept!
# 22
Tror jag dom flesta äldre gör..för Du är väl äldre ? 
Jag köper berocca det är brustabletter med apelsin smak.
inehåller b,c,kalcium,magnesium och cink.
borde äta omega 3 men jag har svårt att svälja,dom tycker dom är stora,och flytanda är så äckligt.
Fått svar på mina prover. Mina järnvärden hade gått ner precis som jag misstänkte, suck. Från 29 till 19 på 5 månader. (Man ska ligga på minst 10).
Om jag inte tar tag i det här, kommer de snart att dala igen till riktigt taskiga nivåer. Jag blöder tyvärr ganska mycket när jag har mens, och kan inte äta några som helst hormoner pga den blodpropp jag hade som 23-åring. Plus att blödningarna ibland strular (längre blödningar, tätare intervall mellan dem) då jag är i pre-menopausålder. Grr. 
Dessutom hade jag lågt värde på folat, eller vad han sa. Ett slags vitamin. Min doktor är kroatier och bryter ganska kraftigt. Det skulle jag få recept på.
Men jag får väl knapra det, plus mina järntabletter och fortsätta mitt köttätande, så kanske jag känner mig lite piggare snart.
#25 - du dricker väl inte kaffe eller te på maten?
#26 Nej, men ibland en kopp choklad efter lunchen. Kan det inverka?
Hur lång tid ska det gå efter måltid innan man kan dricka något som te eller choklad?
#27 - nu är jag inte någon expert, men både kaffe, te och choklad lär hämma järnintaget. Hur lång tid efter maten det är OK vet jag faktiskt inte.
#23 Ja fy vad "äldre" jag är….
För en del år sedan åt jag Omega 3 men inte nu längre.
Jag äter strandnypon i form av kapslar (för min knäartros), tog i "pulverform" tidigare, algtabletter i perioder. Jag dricker frukt- och grönsaksjuice då jag har en frukt- och grönsakscentrifug som jag köpte förra året (äter naturligtvis grönsaker och frukt som det är också). Jag försöker även att äta så varierat som möjligt också, älskar bönor (typ kidneybönor), linser….
Jag läste på lite om folat, som tydligen är ett annat namn på folsyra, det vill säga vitamin B9. Och samma vitamin som är så viktigt för kvinnor som är gravida eller planerar att bli gravida. Det är ju inte jag i och för sig.
Folat finns mest i gröna bladgrönsaker och lever, särskilt kycklinglever, även i bröd och torkade bönor. Det verkar vara liknande källor som dem man får järn från!
Tydligen gör mina blödningar att min kropp lakas ur framför allt på järn och folsyra! 
Blä vad trött jag blir på det här. Tur att jag har en bra läkare.
#31 - sedan tränar du ju mycket nu - det lakar också ut järn en del. Gäller att käka på!
Nej, jag äter sällan vitaminer…