Fast telefon
Fler och fler tar bort sina fasta telefoner, har du också gjort så?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Nej och tänker inte göra det heller. Med tanke på all strålningsrisk det är med mobiltelefoner så vill jag då inte prata i den jämt. Sen blir det dyrare också om inte dom man pratar med har samma operatör.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag vill ha kvar min fasta telefoni ännu men jag tror att den kommer att försvinna helt i framtiden.
/Maria
Håller med Ann jag har också en fast telefon,mobilen är bara ett instrument för mina vänner och nära att kunna få tag i mig när jag inte är hemma.
Fast Tele-Har jag.
Mob för att sända sms, vilket jag tycker är bra.Man får sagt det man vill.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Vi funderar på att ta bort den fasta, den används så sällan. Det är bara en kompis till mig och min moster som ringer på den (förutom alla försäljare). När jag pratar i mobilen använder jag alltid headset, det funkar bra tycker jag. Annars så är det mest sms. Jag säger som chik, det är tillräckligt för att säga det jag vill. Jag är inte telefonpratare så ofta numera.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Haft funderingar på att ta bort den fasta, jag ringer nästan aldrig i den. Men jag tror nog ändå jag behåller den tills jag kolar vippen.
Jag ska säga upp min fasta då det är mycket dyrare än abonemanget på mobilen jag har..
Ringer för 19 öre minuten till allt och alla och har bara en abonemangs avgift på 39kr i månaden. Kommer inte upp i några summor. Och hemtelefonen använder jag knappt.
Jag funderar på att säga upp det fasta abonnemanget, det är inte billigt!
De fasta kostnaderna är svindyra, själva samtalen går ju inte på mer än ca 75 kr / kvartalet.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nej det har vi inte gjort och det kommer vi inte att göra heller. Det är fortfarande mycket dyrare att ringa på mobil och täckningen lämnar också mycket övrigt att önska.
Dessutom har vi vår uppkoppling via telia ADSL, så utan fast telefoni har vi heller ingen uppkoppling. Än så länge finns inget alternativ här ute på bygden.
Jag tycker att reklamen från 3 där de far runt med slägga och krossar vägguttag är löjlig. Den riktar sig enbart till folk i stan, trots att reklamen utspelar sig på landet.
Jag har bara mobil sedan ett år ungefär. Laddar min och dotterns med 200 kr vardera/månad. Då har vi gratis sms båda två. Dottern, sonen, jag själv och min fd man samt min bästa väninna har alla halebop, så vi ringer gratis till varandra.
Den fasta blev så himla dyr eftersom alla dotterns kompisar har mobiler… Nu får hon använda sig av sms för det mesta. Ringer hon slut på pengarna får hon vänta tills det är dags att ladda igen. Eller så tigger hon en hundring av mormor och morfar… 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Vi behöver ju det fasta telenätet för vårt bredband tyvärr. Däremot tänker vi gå över till IP-telefoni nu.
Att ta bort en hemtelefon helt och hållet vill vi inte eftersom vi båda har jobbtelefoner så det skulle vara konstigt att bara ha jobbnummer.
Att ha kvar ett fast hemnummer har alltid känts naturligt för mig men i dagens läge börjar man bli unik att tänka så, då allt fler endast har mobil. Numera har jag ip-telefoni sedan något år vilket funkar rätt ok, om man väljer rätt operatör. Det abonnemanget jag har är ett inbakat ip-telefoni och bredband. Det jag dock har märkt är att färre ringer på hemtelefonen och fler till mobilen. Många av mina vänner och familjemedlemmar har dock olika mobilabonnemang. För cirka 2,5 år sedan så tog jag ett mobilabonnemang med fast pris där ingår - 3000 minuter samtal tilll alla abonnemang, 3000 sms, 3000 mms. Det har jag inte ångrat, ringer allt från mobilen och har sänkt mina hemtelefoni kostnader till nästan noll. Det jag betalar för är nummerpresentationen. Ett tips om man vill ha kvar sitt hemnummer till en mindre kostnad, kan vara att man har hemnumret kopplat till mobilen. Den mobiloperatör jag har erbjuder att man kan ha kvar sitt hemnummer för ca 30 kr i månaden, om jag inte minns fel. Om jag inte fått det erbjudandet om ip- telefoni + bredband i våras, hade jag övervägt det. För jag vill ha kvar hemnumret.
(Ett tips till er som bor i en bostadsrättsförening är att be styrelsen att kontrollera om det går att få ett gruppavtal, vilket sänker priset regält.)
Jag tycker att IP-telefoni verkar ganska sårbart, det blir väl helt utslaget vid strömavbrott?
Våra fasta telefoner är av bärbar typ med station och de funkar inte heller när det blir strömavbrott, men jag har en gammal mekanisk Dialog i garaget som vi kan ta in när strömmen är borta. Då går det att ringa ändå.
Jag har Ip-telefoni frå comhem och det kostar tillsammans med ett litet bredband 145 kronor i månaden förutom det jag ringer för, denna månaden blev det 185 kronor. Så har jag mobilen som jag köpte för 2800 i septemer som jag inte ringer mycket på, kontantkort och som jag har ett, ja vad heter det surfkort på som kostade cirka 500kronor för ett helår, för att kunna se om tåget kommer i tid, det är toppen.
helene