Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 2232 ggr
Cristine
0

Ostar

Vilken är din älsklingsost.

Jag är van med utbudet de har i Frankrike på 260 ostsorter att välja ibland, jag är alltså bortskämd, men västerbottens ost tycker jag är väldigt god, jag vill ha litew starkare smaker. Finns det någon du kan rekommendera.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Bergspuman
0

Jag har följande favoriter:

Grevé

Västerbottensost (i mindre mängder)

Brie

Manchego

Emmentaler

Gorgonzola

Däremot vet jag inte om jag ska rekommendera någon av dem om du är ute efter lite starkare smaker? Det skulle vara Gorgonzolan då.

zabelle
0

Mums!

Zabelle   

Cristine
0

#1 Manchego och Gorgonzola gillar jag, de är smakrika

#2 Cambozola har jag aldrig smakat , är det en mögelost?

Maria
0

Jag älskar alla ostar med smak förutom getost.

Jag brukar löpa extra lagrad Grevé i Saluhallen. Det är nog min favorit bland hårdostar.

Kittostar kan också vara gott och en riktigt krämig Gorgonzola. Min ena katt är galen i Gorgonzola men det ska vara den äkta och inte någon annan mögelost duger.Flört

/Maria

zabelle
0

Ja det är en blandning mellan gorgonzola och camenbert. Finns med vitlök också. Den är jättegod.

Zabelle   

[Asta]
0

Oj ost är gott. Gillar nästan all sorts ost, jättesvårt att hitta en favorit, men jag ska säga några jag gillar.

En riktigt vällagrad prästost är gott.

Cheddarost är jag barnsligt förtjust i.

Också mozzarella. En sallad Caprese är något av det bästa jag vet. En skiva mozzarella, en bit mogen tomat, ett blad basilika, nymald svartpeppar och en god olivolja. Oj oj oj….

Talleggio gillar jag också. Och camembert, och brie. Och…..

Bergspuman
0

Jag funderar på att göra Käserösti i helgen, någon som kan tipsa om en bra ost att ha i den?

[AnnikaOhlsson]
0

Jag är extremt mesig när det gäller ostar! Hushållsost, Billinge och Goda (ej att förväxlas med Gouda) är milda o lagoma ostar för mig!

På dagis har de alltid Stureost som ska vara lagom.. men dottern gillar inte den då den är "sur"! :-) Hon är van vid mina mesiga ostar!

[Sisa]
0

Älskar ost..kex, vin, körsbär- och plommonmarmelad och vindruvor!

Gillar nästan alla ostar..Grevè, Brie, Gorgonzola, Hushållsost, Prästost. Finns många att välja på..men Stureost..där håller jag med din dotter, Hyacinta Glad

Maria
0

Hushållsost kallar vi för "gummiost" här hemma och då kan jag lika gärna ha smör enbart på mackan tycker jagOskyldig

Tänk så olika smak vi harFlört

/Maria

Anders 50
0

Hushållsost!

Köper en hel 26% ost och lagrar den i källaren i minst 4-5 månader!

Och nu finns det en lagrad att köpa som man kan fortsätta lagra! Mums!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Hushållsost.26% Ädelost.Grädde.

Ja ost o Kex vindruvor o paprika mums….

Lena.P är jag i verkliga livet.

[peter54]
0

Jag är som Hyacinta när det gäller ost. Min fru älskar Sture, men den kallar jag "Sure" och jag äter den absolut inte.

Billinge är nog min favorit, sedan gillar jag Drabant/Port Salut, Herrgård, Edamer och Hushållsost. Gouda är rätt okej, men den är så "kladdig" att man inte kan hyvla den, sä det är sällan jag äter den.

Jag äter aldrig ost annat än som smörgåspålägg.

Lagrade ostar eller så kallade smakrika ostar är oätliga för mig. Jag har känsliga smak- och luktsinnen och jag är rädd om dem, så jag vill inte utsätta mig för stark ost eller starka kryddor. De verkar avtrubbande.

Choklad
0

Jag tycker om sådan där grönmögelost, 30 % ..och gräddost…tycker också om ost med lite starkare smak,men jag får av någon anledning blåsor på tungan av dem…

ostbricka är bland det godaste jag vet, jag brukar ha det istället för tårta när jag fyller år. Glad

U R us

[MargaretaA]
0

När det gäller hårdost så ligger i Västerbotten i topp. Men jag har ju ett liv i Holland också och där finns det ostar som inte går av för hackor. jag vet inte ens vad de heter - men goda är dem - bara man har verktyg som kan såga fram en bit.

Vad gäller mjukost så gillar jag Gorgonzola, camember och brie Tungan ute

Maria
0

#15 Jag glömde Västerbotten. Det är en underbar ost. Brukar ibland kallas Sveriges Parmesan. Jag glömde Parmesanostar också och kommer säkert på en massa fler.

Förr ett tag sedan köpte jag en Gouda på Saluhallen som varit lagrad i 24 månader (Den kostade över 200 kr/kilot) så det blev en liten bit men jag hade ingen aning om att man kunde få Gouda så smakrik.

Den var så stark att små "kristaller" bildats. Helt ljuvlig.Tungan ute

/Maria

Cristine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många tips fick jag får prova mig fram, jag köper mest västerbotten, stilton, gorgonzola, brie någon gång om jag hittar en riktigt god och Simon från Galicien, den toppiga på tallriken.