Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 2493 ggr
[Sisa]
0

Namn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..kan vara udda, vackra, roliga, fula..

Har Ditt namn någon förebild, bakgrund..

eller kanske en historia ?

[GunillaF]
0

Jag heter Gunilla Elisabeth

GUNHILD är ett nordiskt namn sammansatt av två ord som båda betyder strid. Det är alltså dubbelt krut i Gunhild. Närbesläktade namn är t.ex. Gulla, Gullan, Gulli, Gun, Gundel, Gunilla, Gunnel, Gunnela, Gunni, Gunnil.

ELISABET är ett bibliskt namn, en ombildning av Elisheba som betyder Gud är fullkomlighet. Namnet har använts i Sverige sedan 1500-talet.

Elisabeth är ett "släktnamn" som även min dotter fått.

Bergspuman
0

Mitt riktiga namn är Mirjam. Den hebreiska varianten av Maria.

Många stavar med "i" men inte jag, vilket ställt till det en del.

Bakgrunden är att min pappa tydligen en gång i småskolan var kär i en flicka som hette så! Förvånad (undrar varför min mamma gick med på det? hon kanske var kär i pappa - då FlörtSkrattande)

Maria
0

Jag har begåvats med världens vanligaste namn (förutom Mohammed) och det är Maria.

Har ingen aning om varför mina föräldrar valde Maria. Jag vet att de valde mellan Maria och Eva och hade jag blivit en pojke hade jag fått hela Paul (med svenskt uttal)

Konstigt att det inte blev PaulaObestämd

/Maria

Lenas-bus
0

Lena är mitt första namn har någonstans läst vad det ska betyda men glömt det,mitt mellannamn är Kristina och det är efter Prinsessan Kristina sade min Farmor när jag döptesSkrattande

[AnnikaOhlsson]
0

Jag heter Annika Irene. Det senare namnet är efter mamma! Jag skulle hetat Karin Maria, men nån sur gubbe. Mamma har berättat vem, men jag minns inte.. Hade starkt reagerat på namnet och tyckte enormt synd om mig som skulle heta Maria. Då fick mamma o pappa kval och pappa sa att jag skulle heta Annika eller Monika. Det blev Annika.

Men sen jag var liten har folk velat kalla mig Carina. När man är bland folk man inte känner riktigt så vill de gärna kalla mig Carina. Så antagligen är det mitt."riktiga" namn.

Föressten, på mina dopkort och doptallrik står det "Karin Maria".

[Sisa]
0

Mina farföräldrar hette Näktergal i efternamn..men bytte. Jag skulle födas på Lucia-dagen och då heta Lucia..men jag föddes en vecka för tidigt, så det blev Ingrid, Elisabeth.

Kungliga namn som klingar i bonnörena, sa min mamma! Glad

Lenas-bus
0

6,hahaha jag måste berätta att jag släktforskade förr och när jag kom till början av 1800-talet så får jag brev om att jag har en släkting som heter "Oförtruten" i efternamn Olav i förnamn,jag blev så paff att jag ringde och frågade till och med och det var så santSkrattande

[Sisa]
0

# 7

Lena Oförtruten och Lucia Näktergal..skulle va nåt det! Skrattande

Lenas-bus
0

8,Javisst vilka stjärnor!Skrattande

[Sisa]
0

# 9

Skrattande

Anders 50
0

Anders = Man…(stämmer)…ett av de vanligaste mans-namnen.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

chik
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lena.I sverge sen mitten av 1400talet.

Härledning

En kortform av Helena och Magdalena. Båda namnen är grekiska, Helena, ursprungligen Elena betyder fackla och Magdalena betyder kvinna från Magdala. Magdala är en by vid Genetsarets sjö

Marianne har jag i andra namn.

Härledning

En kortform av Helena och Magdalena. Båda namnen är grekiska, Helena, ursprungligen Elena betyder fackla och Magdalena betyder kvinna från Magdala. Magdala är en by vid Genetsarets sjö.

Varför jag har fått namnen vet jag inte..

En länk till vad namnen har för betydelse.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

#12 Lena = kvinna från Älvsered! Flört

Toyan
0

Mitt namn, Sonja sägs vara en rysk smekform av det grekiska Sofia=vishet.

Lenas-bus
0

12,Sedär då vet jag detGlad.

13, eller BallingslövFlört

Anders 50
0

#15 Aha..!

Cristine
0

Anne-Christine använder jag inte längre eftersom jag alltid hetat Cristine/a i utlandet har jag tagit bort Anne

Ann

Förekomst

Vanligt

Härledning

En engelsk form av det ursprungligen hebreiska namnet Anna, egentligen Channa som betyder nåd.

Äldsta belägg i Sverige1860

Christine

Förekomst

Mindre vanligt Härledning

En fransk form av det latinska namnet Christina, ursprungligen Christiania som betyder den kristna.

Äldsta belägg i Sverige

1734

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

zabelle
0

Jag fick namnen Boel Suzanne och kallades Sanna ända tills jag skulle börja skolan. I min skola var den många Suzanne, då skrev mina föräldrar in mig som Boel istället.

Det finns fler Boel i min släkt långt tillbaka men namnet är inte så vanligt. 2005 fanns det ca 1400 personer i Sverige som har namnet som tilltalsnamn.

Zabelle   

[Sisa]
0

Intressant..detta med namn. Namn kan ha många historier..Kyss

[AnnikaOhlsson]
0

Kan ju berätta att min man heter Tommy., själv heter jag ju Annika. Annika & Tommy, vad tänker ni på? Just det, Pippi!

Vi skojade ofta om att våra barn (vi planerade minst 4) skulle heta Emil, Ida, Alfred o Lina. Fick vi nån utöver där var Anton o Astrid aktuellt. :-) Vi skojade även om att byta namn till Lindgren.

Men inga barn kom, men efter 10 år vart jag plötsligt gravid. Namnet var givet! Emil eller Ida. Det blev Ida! Sen har det inte kommit fler barn.. Hon fyller snart 6 nu så.. Det känns som att det är bra så.. Men namnet är ju från Lindgrenssagorna!

chik
0

Sisa vist är det intressant.

O trivs jag med mitt namn?

Jag har alltid känt mig som en Lena..

Fast jag har ett smeknamn som min Far alltid kallade mig för.

Sen så har jag en son som har ett smeknamn så han visste inte riktigt vad han hette när han började skolan o det är inte många som vet hans namn..

Han har namnet Tobias..Men kallas för Bebben o smeknamnet fick han redan på sjukhuset. namnet fick han för det passade o låg bra till i munnen.

namn val är ju så personliga…

Lena.P är jag i verkliga livet.