Din bil
Kan du fixa själv saker på din bil som inte funkar?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Inte nu för tiden. Bilarna har blivit så avancerade nu. Förut när de var lite mer mekaniska kunde jag fixa en del saker.
Men fylla på olja, spolarvätska, gas och bensin och dylikt kan jag så klart. Plus byta däck om jag skulle få punka.
Förr kunde jag det men nu med nyare bil så är det näst intill omöjligt.
njaaäää,jag har "aldrig" varit specielt intresserad..
förr,med skruttigare bilar var jag tvugnen att ..vilja,ibland.
den jag har idag,"berättar" när jag ska fylla på vätskor eller åka på service :- )
penke
Jag är gentligen inte motorintresserad, men det fanns en tid när jag var tvungen att lära mig så att jag kunde fixa allt själv, men den möjligheten dog med Volvo 145an jag hade.
Nu är bilarna rullande datorer och man måste ha superduperinstrument för att kunna göra någonting alls utöver att byta hjul och skrapa rutorna.

Jag kör..och tankar ibland!
Resten fixar sambo och son..dom nästan bor i garaget! 
Min sambo är jätte bra på allt fixande. Har en gammal volvo 240 som är perfekt =) Gått igenom de senaste 3 besiktningarna med blanka papper.
Bara för ett tag sen la fläkten av så vi inte fick nån värme in i bilen. Rasmus lånade gör-det-själv-handboken på bibblan och köpte en ny fläkt på skroten och nu funkar bilen fin fint igen =)
Kan ju då säga att jag har noll koll på bilar.. Jag kan köra =) har haft Körkort i 5 år, jag kan det grundläggande.. Kolla olja, vatten, fylla på och tanka men inge mer.
Rasmus har inget Körkort men kan bilar endå XD
Jag har ingen bil, och det är jag jätteglad för.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag säger som Asta.
Var rädda om varandra
Inte jag.Men Sambon o barnett..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#7 Jag säger som Draken och det är billigare att åka taxi.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har en Toyota……..vadå inte funkar….??

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag kan inte vara utan bil.. Och i city vill jag inte bo så jag får leva med den kostnaden med bil.
jag bara kör och kör tankar i bland,gubben fixar det mesta.
bilen gick igenom besiktningen i veckan,så nu är det bara tuta och köra 1 år till.
oj, vilka minnen du väcker.
#16 Ja det var bilar det. 
Saaben bytte jag växellåda på själv på 2 timmar. Den hade ett hjul i varje "hörn" och låg som en krabba på vägen, ingen vikt utanför hjulen.
Den gick inte så fort, 110 km/tim, men å andra sidan kunde man hålla plattan i mattan även och vägen var krokig. Ingen annan dåtida bil kunde hänga med.
Den gröna skräcken, min Volvo, var den optimala bilen som kunde användas till nästan vad som helst; dragare, lastare, läktare, stege, säng (den heter ju DUX för tusan). Drivlinan från den Volvon går ännu i en annan renoverad Volvo.

Fanns det inte någon slags "frihjul" på SAABen eller var det bara på 94 och 92:an?
Jag minns det härliga ljudet från SAAB 92 och 94, väldigt läckert.

Aww, vad fin den var 145:an.. =)
Jag sa när jag fick Körkort att ALDRIG någonsin ska jag ha en så ful bil som mamma och pappa hade. De hade en lång senapsgul volvo 245.. =/ Jag skämdes för den när jag var mindre..
Och när vi skulle köpa bil kom Rasmus hem och var eld och lågor. Han hade hittat perfekta bilen. Jag tänkte Nissan Micra och blev lycklig.. Mhmm.. Han hade en arbetskamrat som skulle sälja sin vita volvo. Jaha, jag kan väl titta på den tänkte jag.
Pappa hängde på dagen då vi skulle kolla och provköra. Pappa och Rasmus var som små barn. Det verkade helt sålda och sa bara posetiva saker om den. Allt jag tänkte var: Fy fan vilken ful bil..
Men jag blev övertalad då jag såg att den hade blanka besiktningspapper, inte en enda synlig rostfläck och den var kul att köra. + att vi fick avbetala den utan några extra kostnader för att de var arbetskamrater.
Sååå Nu älskar jag min Ful-Åke. Det är det jag döpt honom till bilen. ;)
Så vi är ute och fin åker i Ful-Åke när vi ska någonstans. hi hi hi.. Och den har som sagt hållt de fina blanka papperna de 2 åren jag haft honom.
#18 Jo frihjulet hade alla tidiga Saabar, 92, 93, 94 (Sonett) och 96 ända fram till att 96 V4-modellen lades ner 1980. Den blev för dyr att tillverka i förhållande till vad man kunde ta ut för den. Den var för bra för priset helt enkelt, efter den tidens mått mätt.
Även de första årsmodellerna av Saab 99, den med engelska (värdelösa) Triumphmotorn från 1967, hade frihjul. Man reglerade frihjulet med en liten spak under instrumentbrädan till höger om förarsätet.
För er som inte vet vad frihjul är, fungerar det så att så fort man släppte gasen, rullade bilens hjul fritt utan motorbroms. Man kunde därmed spara mycket bränsle genom att aldrig gasa i nedförsbackar, utan låta motorn gå på tomgång.
Om man tryckte in frihjulsspaken så hade man motorbroms som vanligt. Man kunde också växla mellan tvåan, trean och fyran utan att använda kopplingen när man rullade på frihjul.
En annan kul detalj med den här gamla Saaben jag hade var att omkopplaren för hel- och halvljus satt på golvet längst till vänster. man reglerade genom att stampa till på den med foten.

Ja, ja, det stämmer nog fint. En sådan knapp fanns även på Opel, där strax intill satt ockå knappen till vindrutespolarna.