Nostalgi
är detta.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Ja. gamla affärer. Där man fick stå o berätta vad man ville ha.O kunde köpa godis för ett öre…
Sen kom snabbköpen.
.jpg)
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag kommer fortfarande ihåg den dag i början av 1970-talet då jag förväntansfull knallade till kiosken med alla mina 1-öringar, 2-öringar och gamla 5-öringar, för att köpa godis - och fick beskedet att de inte gällde längre! Buhuuuu!!!!!
Tänk när det fanns "riktig" svagdricka, i 5-liters "kuttingar".
Kanske ni minns hur den såg ut, kuttingen?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vet inte vad kuttingar är men här i Medelpad var det bruna 5 l flaskor
Åhh nostalgi..det är så mysigt..fast även tråkigt för att man kan sakna det så mycket så det näst intill gör ont..
Detta tv program är min *nostalgi*
För övrigt så kallar vi vår chihuahua kille Theo för megasen:-))
En "kutting" är väl en liten trätunna, kagge brukade jag kalla dem. Såna har jag aldrig sett flör svagdricka.
Däremot minns jag de stora bruna flaskorna med en glest ihopsatt korg av tunnvirke ihopfogad med järntråd.

#3, 6 såna här hade vi hemma med svagdricka när jag växte upp.
Zabelle
#7 Exakt sådan menar jag. 
Man sa att man "hade köpt en 5-liters dricka-kutting!"
Och vad jag saknar denna svagdrickan! Den som finns nu är ju inte ens hälften så god.
Hette den inte "Bästefars svagdricka" eller nåt sånt?
Zabelle
Minns bara bryggerinamnet + svagdricka.
Hittade en kutting här i en av bodarna idag!
Snart antik!
Svagdricka är gott!
Minns också då bryggarbilen kom och sålde dricka..och en hel påse smågodis för 50 öre..
Ja svagdricka är okej om man bara slipper bottensatsen, för den är inte att leka med.
#12 Man har nåt minne av den och utedasset när man var liten! 
Ack vad jag saknar den drickan. nuförtiden tycks svagdrickan vara i det närmsta syntetisk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Bottensatsen var bra, den rensade magen!

1-öringen fanns väl kvar till 73 eller så. Den försvann någon gång vid gymnasiet eller möjligen högstadiet.

Ute dass.Ja vi hade tre hål.
Sen så hade vi torrdass inne.O det hade jag till 80 när jag flyttade till modernt.
Sen så köpte vi hus o var till baka till utedass…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Här säljer de svagdricka i fiskaffären till jul. I femlitersdunkar - jag tycker den är riktigt god i alla fall.
Just så såg flaskan ut ja!
Vi hade bara två hål i vårt utedass.
Det jag mest kommer ihåg är osten som var i en tub och man skar av den med ett tunt snöre.
Ja så hette den, när jag kom hem till Sverige hade de slutat sälja den
Kan inte fatta varför de tog bort den, förpackningen var den bästa tänkbara..osten var jättegod. Perfekt. Vilket år försvann den och protesterade inte folket?
Tän vad mycket jag har hört talas om denna Raketost, men jag har aldrig varken sett den eller smakat på den. Fanns den inte i Norrland på 60-talet?
Jag har heller aldrig sett Raketost.
Det var den mest sålda osten..åtminstonde här!
Men var det kanske på 50-talet?
Jag gillar raketost med..den fanns här in på 70-talet! 
ja då fattar jag verkligen inte hur jag kunnat missa den 
Novis här också! Kanske för att vi tog all ost från mejeriet så länge som vi levererade mjölk i min ungdom.
Jag älskade Raketost, men jag fick den bara hos mormor, mina föräldrar tyckte den var för dyr och kallade den onödig lyx.
Det fanns under ett kort tag för kanske 15-20 år sen en ost som kallades Puckost. Den var cylinderformad, kanske 12-13 cm ø och kanske 10 cm tjock. Den osten hade exakt samma smak som Raket.
hm… det enda pucko jag känner till är chokladdrycken.
Nostalgi kan vara så mycket. Jag kom att tänka på vår katt Måns som föddes hemma hos min fru på Valborg 1993 och växte upp i lägenhet. Han var så rädd att komma utomhus att han bara låg platt på mage och skrek förtvivlan, men han vågade gå ut på balkongen.
Vid 8 månader blev han kastrerad och när han var 2 år kom vi hit. Han låg på trappavsatsen på övervåningen i flera dagar, men vågade inte gå ner för att det som fanns utanför altandörren var så läskigt.
Så småningom kom han ner, men ville inte gå ut. En dag när han rusade runt i huset sprang han ut genom altandörren, sannolikt "glömde" han bort att det inte bara var en liten balkong där och innan han fick stopp på ekipaget var han säkert 10 meter ut på gräset.
Chockad rusade han in igen, men nyfikenheten var väckt och snart smög han ut på nytt. Efter några korta vistelser på altangolvet gick han ut på det där läskiga gröna och smet som en skugga runt huset tätt intill husgrunden.
Han blev modigare för varje dag tills en dag när han gick vilse 25 meter in bland träden bakom huset. Han låg under en gran och skrek i förtvivlan när vi kom och hämtade honom. Det var ett svårt bakslag och han blev kvar inne under någon vecka efter det.
Måns var en stor katt, han vägde 8,5 kg utan att vara tjock. hans mor, som vi också hade, var en normal bondkatt på 4,5 kg, men Måns hade längre stickelhår, så den okände fadern var säkert en norsk skogskatt eller något liknande.
När han efter ett år här blivit säker på omgivningarna gick han långa promenader, men aldrig utom synhåll från huset. En dag landade det en flock Kanadagäss 100 meter ut på åkern och han blev mycket nyfiken. Han började smyga på dem.
När han kommit halvvägs tvekade han eftersom de plötsligt såg såpass stora ut, men han smög vidare. Han hade ingen erfarenhet av stora avstånd och perspektiv, så han begrep inte vid ansmygningens början att det inte var småfåglar han såg.
När han bara hade 10 meter kvar till gässen tyckte de att han var för nära så de fällde ut vingarna, väste och kom alla springande mot honom. Ny chock! Måns sprang som om han hade eld i baken hela vägen tillbaka ända in under soffan i vardagsrummet och kom inte fram förrän det blivit mörkt ute.
Med tiden blev han en duktig jägare och det var sällan en dag då han inte kom hem med en mus eller vattensork.
Måns hade många namn. Han kallades också Oscar Bonavena (en argentinsk proffsboxare), eller Front du Boef (en av Ivanhoes riddarkombatanter). Ibland fick han heta Måns Oskar Pihlgren, ibland bara Champ, eller rätt och slätt "tjockis".
Måns blev bara 13 år, vi blev tvungna att ta bort honom 2006 för att han fick en höftsjukdom och kunde inte gå ordentligt och inte hålla sig ren. Vi saknar honom.
#32 Puckost hette den nog för att den var formad som en överdimensionerad hockeypuck.

# 33
Vilken fin berättelse, Peter..och vilken härlig Måns ! 
En sån fin och speciell kisse. jag förstår att ni saknar honom 
#34 Jag köper en ost i Orientaliska butiker som är bredbar och finns på burkar i olika storlekar.
Den heter Puck och smakar likadant som Raketost
/Maria
Puck finns - av och till - även hos Netto.
#37 Jag har sett den på bild, men den gamla puckosten var inte bredbar 
Synd att den försvann, Raketosten. Jättegod var den!
Zabelle
Tack för din jättefina berättelse Peter. Vilken härlig historia.