Koppla ner
På tal om morgontrött, så har jag sen jag var liten varit morgontrött och kvällspigg. Jag har dessutom alltid haft svårt att koppla ner/slappna av på kvällen för att kunna somna. När jag var barn/tonåring kunde jag aldrig lägga mig och vila på dagen för jag kunde inte alls slappna av.
Nu har jag lärt mig som t ex efter yogan, när det är avslappning försvinner jag fort bort (tror att det blivit lite "betingat" i den situationen). Även i bastun efter träningen kan jag lägga mig och slappna av och "försvisnna bort" en stund. Men, ofta har jag svårt att göra det när jag ska sova - på morgonen kan jag somna om hur lätt som helst för då är jag avkopplad.
Hur gör ni för att koppla ner?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag har sällan några problem att varva ner. jag blir trött på kvällen och går och lägger mig. Det brukar ta 15 minuter innan jag somnar.
agge..Har också problem med att komma i säng.koppla av.Har lurat många gånger på varför jag har så svårt för o komma i säng…
Hur svårt är det??"bara o lägga sig..
Har inget bra sätt o varva ner-nej.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Javisst är det svårt att komma i säng - och även om jag är trött och går och lägger mig kan det ta evigheter att koppla av och somna, så har det varit i stort sett hela livet, förutom när barnen var små. Tar ofta minst en halvtimmer eller mer att somna men har ändå blivit bättre än innan jag fick barn då det kunde ta minst två timmar innan jag somnade vilket grundades när jag var liten
För min del går jag aldrig och lägger mig förrän jag är "sovtrött" som jag kallar det. Sedan brukar jag ligga och lyssna på en talbok. Om man lyssnar på en talbok måste man koncentrera sig på den för annars går det inte. Det brukar göra att jag kan slappna av och somna.
Jag följer en viss rutin.
Hem, äta lite, kolla posten. Lite dator. Ingen TV, jag blir fel sorts trött av TV men inte av dator. Kanske diskar och förbereder inför nästa dag. Sedan in i badrummet, avklädning, på med nattsärken, borsta tänderna.
Gå runt och släcka och kolla att det är låst. Sedan troppa in i sovalkoven. Krypa ner i sängen. Först lösa lite korsord, i regel hinner jag inte göra det särskilt länge, är för trött. Sedan lägga mig ner och läsa en stund. För det mesta tar det ca 10-15 minuter så vill jag släcka och sova.
Det här fungerar nästan alltid.
Jag mediterar.
Särskilt med ett mantra är det lätt att koppla av!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#6 Hur går du då, konkret???
Jag har inga problem att koppla ner. Och vid sovdags så somnar jag strax efter att lampan släckts.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#8 som min man då. Fast han somnar ibland innan lampan har släckts. Fast det är hans egen lampa.
#9 Det händer att jag somnar med lampan på också! Ibland är det planerat, och sen är det så skönt att somna om när man vaknat och släckt! 
Jag har alltid beundrat dem som har så lätt att somna, hur gör ni?????
#11 Bara ligger ner och blundar…
Tur att det är lätt att somna, för sömnen blir aldrig långvarig, 3-4 timmar max, sen blir det ryckig sömn resten av natten.
Minns knappt hur det var att sova 6-7 timmar i följd.
#12 Det låter ju härligt, jag har försökt mycket men det går faktiskt inte alls så lätt, jag har ju lång tids vana av att inte somna lätt 
Man är nog antingen lätt att somna-typen eller svårt att somna-typen.
Jag delar den egenskapen med en av mina bröder, att vi kan somna typ nästan var som helst. När han var liten hittades han sovande på massvis med konstiga ställen. Under vardagsrumsbordet. Under lillbrorsans vagga.
Jag kan somna poff! om jag är riktigt trött. Och jag somnar utan vidare på bussen hem, skakandet är sövande. Fast man sitter inte skönt, får så ont i nacken. Har suttit och sovit på tåget, när jag pendlade till Stockholm, hur många gånger som helst. En gång fick konduktören väcka mig när vi var framme, pinsamt.
Jag har lyckats somna en gång också sittandes på en parkbänk medan jag lutade huvudet mot min dåvarande mans axel. Vi befann oss på Skansen på det område som heter Lill-skansen, alltså fullt med tjattrande småbarn som skulle klappa alla djur. Trots oväsendet somnade jag ändå.
Somna efter sex … jaaa. Medan karlen ligger där och försöker ruska liv i en ha ha 
Normalt sett är jag en hejare på att sova men numera är nätterna besvärliga.
Normalt så brukar jag tycka att det kan vara skönt att ligga och fundera och vips så somnar man
/Maria
Nu kopplar jag ner..Eller blir det ur?
natti på er.
Om det är någon lite själ kvar i burken..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har oerhört svårt att varva ner.
Känns som jag hela tiden är beredd.
För vad?