Jobb!
Kommer Du ihåg ditt första jobb ? Din första arbetsdag ?
Kanske du t om jobbar kvar..
Mitt första jobb var på "glasscaféet" på Avenyn i Göteborg.
Det var ett riktigt "inneställe" med 40 sorters glass, sorbé, yoghurtglass, pajer och sallader. Ganska nytt då med sallader och sån´t.
Vi hade rosa kjolar med förkläden med volang och en slags hätta på huvudet
Killarna hade svarta byxor, vit skorta och halmhatt. Helt galet fult. Detta var 1978.
Det var tufft att jobba där i ordets alla betydelser
/Maria
Mitt första lite riktiga jobb var på laboratorium när jag slutade gymnasiet. Kan inte påstå att jag minns min första dag.
Dessförinnan hade jag haft helgjobb i en akvarieaffär och tillfälliga jobb på byggen.
Också på ett konditori som hade restaurang på nedrvåningen..den låg vid sergels torg mitt emot Epa.
Jag utmärkte mej redan då..kaféet var en trappa upp ock var utformat som em balkong så man kunde titta ner på den långa slingan där de som inte ville sitta vid bord åt. Rätt så fint med blå heltäckande tjocka mattor. på kaféet när man kom upp för trappan fanns en gång med bord på båda sidor som sedan vek av. När bakvarken tog slut fick man springa ner till ingången där affären låg och hämta mera. Jag skulle hämta en bricka med gräddbakelser och hade brottom så jag såg aldig foten som stackut i gången, brickan skylde ju. Jag stöp naturligtvis i den och bakelserna flög över räcket och pladask ner på slingan där det satt 6 kostymklädda herrar som såg ut som de hade hsft snökrig.
Kemtvätten blev dyr…orättvist tyckte jag.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Haha..
Hur stor var lönen..
Mitt första jobb var att kopiera ritningar på ett exporterande teknikföretag i Uppsala!
Där lärde jag mig älska Digestivekex. Det fanns aldrig något sådant hemma när jag växte upp.
Var jobbar jag nu? - Jo, på ett exporterande teknikföretag (lasthanteringsutrustning för fartyg) där det dräller av ritningar vart man ser! 
#5 Finns det Digestivekex där ju jobbar nu?
/Maria
sålde mjuk glass på EPA
Esso motor mottel sålde mat bensin hyrde ut rum m,m.
Jag började jobba redan som 14 åring,först på ett cafe på ett ställe som hette Björnön kvällstid det ligger en bit utanför Västerås,samtidigt hade jag ett städjobb några kvällar i veckan 2 timmar åt gången.
Mitt första jobb var på ett hem för utvecklings störda barn.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Nog minns jag mitt första "riktiga" jobb! Det var att sätta i en fjäder till låset på säkerhetsbältet till bilar. Ungefär 4000 styck om dagen, och i en hall med ett 10-tal kärringar (förlåt flickor), men det var kärringar!
Men där var jag inte länge…
Sedan blev det fast anställning som skogshuggare åt ett sågverk. Och i skogen har det fortsatt sedan.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#4 Minns inte men inte blev det mycket kvar… tur jag bodde hos en moster.
#10 Jasså det var bättre att vara omringad av stickiga grananar än ljuva kärringar.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
#11 Ljuva…var nog att ta i….
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Mitt första jobb..barnflicka åt två bortskämda ungar!
Lönen..600 kr/ mån..
Jag var så kallad "pinnpojke" på ett bygge, började 1971 när jag var 16 och fick 5,50 i timmen.
Jag var såpass duktig i jämförelse med de andra "pinnisarna" så redan efter 3 månader fich jag ett eget instrument och en egen pinnpojke och lönen hoppade direkt upp till 16,50 i timmen.
Jag satte ut fotbollsplanerna och gång/cykelvägarna vid Fittja skola bland annat.
Jag cyklade ut varor till pensionärer för en konsumbutik efter skolan hela högstadiet och var barnflicka till grannarnas barn på lördagarna.
Zabelle