Pensionssparande
Vi är ju i lite olika åldrar här på sajten, inte alla har börjat tänka på pension än.
Pensionssparar ni?
Zabelle
Jajamensan. Organiserat pensionssparande sedan hm, kan det vara 8 år eller så. Dessutom ett extra fondsparande som komplement. Tror det är 2500 kr i månaden som sätts undan totalt sett.
Det blir ju allmän pension, PPM och ITP också, plus att jag har lite från AMF. Vill INTE hamna i någon fattigpensionärsfälla.
Man ska väl egentligen inte prata om arv när ens föräldrar fortfarande lever och är hur friska som helst, men det är ett faktum att de är ganska välbärgade. Pappas skogsegendom inbringar bara den ganska mycket kulor. Fast han kanske vill sälja så småningom, det vet man aldrig. Det gör han ju som han vill med.
Vi gjorde det i flera år.
En variant som man inte fick göra avdrag för men var skattefri vid uttaget.
Den summan tog vi ut och använde till insatsen till vårt hus.
Nu pensionssparar vi inte men försöker att amortera av lånen så gott det går för att på så sätt ha ett billigt boende vid pensionen, så det blir ju en annan typ av "pensionssparande"
/Maria
Näpp. Använder pengarna nu och det som blir över spar jag på annat sätt
spara!!!
Nä. Finns inte en krona som jag kan spara…
jag till hör ju sjukbidragstagarna o det är inte många kroner som jag får i månaden.o även jag skall ju äta.så jag lägger mitt bidrag på lågprismat
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag gör som Puman, sätter in drygt 2000:- varje månad så jag kan gå i pension tidigare. Hade tänkt sluta jobba när jag är runt 60
Det är ju så mycket man vill hinna med då. 
Zabelle
Önskar jag hade möjlighet!
Har en gammal pensionsförsäkring som jag inte har möjlighet att betala in nåt på nu. Tror den vid senaste prognosen kommer att ge 731 kr i kvartalet!

Jag pensionsparar - men några skyhöga belopp har jag inte råd med. Man kan ju inte spara så mycket att man inte har vad man behöver här och nu heller…
Eftersom det är avdragsgillt så sparar jag precis vad husskatten går på per år - perfekt!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Ja jag sätter av lite till AMF varje månad.
Jag har bara råd med 500,- /mån som det ser ut nu. När dottern etablerat sig i livet så hoppas jag på att det blir över till en ökning.
Så… jag bör ha vanlig pension + statligt tillägg + det jag sparar själv.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Har gjort så sedan lång tid tillbaks, i olika former. Och det har jag nytta av nu när jag slutade jobba vid 60, och även i framtiden.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

jag kan ge ett väldigt bra rå i pensions spar samt varning var ni inte skall placera pengarna
#10 Låt höra! 
OK, tag bladet från munnen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Nej det gör jag inte, det finns inget sånt utrymme i min ekonomi, men min fru gör det förstås. Jag får det orange kuvertet då och då, det är allt, men det är ingen upplyftande läsning, så jag brukar ibland inte ens öppna det.

#10 Har man sagt A får man säga B !!!!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

ja man skall sätta pengarna i folo ,flytta övr alla pengarna man placerat i andra fonder former o bolag ,folo är folksam lo som förvaltar pengarna .med enbart knapp förvaltnings kostnad ,alla dom andra tar vinst utav insatta pengar som har gått plus ,detta här har inte kommit ut pga bristfällig information ,lo såg när dom här pengarna kom lös att bolag på bolag skodde sig på pensions spararnas pengar ,det här får vi göra nåt åt sa man så gick man i hop med folksam som är ett kollektiv ägt ,tillviss del företag ,och inga vinster på pensionsspararnas pengar får tas ut ,så det är inget som jag bara säger har själv nyligen blivit inf om detta ,själva över flyttningen av de gamla pengarna sker med två st blanketter från fora går att beställa därifrån ,viktigt att man har reda på var pengarna stod ,om man man ej rört pengarna så är dom i amf o efter följande fond ,går att få reda på mera via folksam folo , då amf tar ut en vinst skall ej pengarna stå där heller , skall försöka svara om jag kan på mera frågor ,hej
Jag pensionssparar men har dragit ned pa det frivilliga sparandet efter att ha sett hur fonderna utvecklar sig. Jag anvander de pengarna til fastighet istallet dvs att amortera bolan, renovera, hyra ut osv.
#15 Förvaltningskostnaderna har väl inte varit någon hemlighet?
De redovisas ju även på årsbeskedet.
Sedan får ju inte bara se till hur låg förvaltningskostnaden är utan även till hur bra fonden ger i avkastning.
Det gäller att ha koll!
Jag har börjat pensionspara för något år sen. Jag har tidigare inte haft råd att göra det så jag har inte så mycket sparat. Kanske jag hade kunnat spara tidigare men då barnen bodde hemma gick alla pengar åt till det viktigaste.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Nej inte förvaltnings kostnaden utan dom tar utav hur bra fonden har gått ,dagens ungdom skulle med nuvarande få ut ca 48% av sin inkomnst ,och det går ju inte . så vad jag menar så är det absolut bäst om man inte vill skänka dom vill säga till stora bolag och tjocka trinna direktörer ,sätt pengarna i folo
Jag har gjort men sedan brände vi alla pengar på ungarna…rika på kärlek men inte kosing!
Mina orange kuvert är inte heller ngt upplyftande läsning efter 12 år hemma med barnen (10 år utan FP) men det ordnar sig nog. Nu jobbar jag igen o får iaf några FP-poäng…spara…det får bli när Guben min får jobb igen…förhoppningsvis.

ja men du har rätt att få ut poäng om det ex varit föräldra försäkring mm ,ett visst dat år utgår det från man får söka själv den sk premie befrielseförsäkringen går in o täcker upp när man ex varit föräldra ledig men man måste söka själv
vi investerar pengarna i våra hus. Det blir förhoppningsgsvis en bra slant över när vi säljer det stora och bosätter oss i det lilla. Eller säljer båda och tjackar husbil 
#21 Har inte varit föräldraledig mer än 1½ år då vi "tjänat" på att min man varit ledig istället. Var således hemma utan ngnting i 10½ år. Nu jobbar jag 23 h/v o av de ger 13 h pensionspoäng.

man ska söka på allt ,som kan ge pengar tillbaka ,det var inte vi som skapade detta system men vi får plikta för det
Självklart men som sagt, det gällde inte för mig eftersom jag var hemma utan föräldrapenning.
Nej.