Hälsa
Jag jobbar ju indirekt med hälsa/ohälsa i studier.
Ibland blir jag rent ut sagt förbannat trött på hälsa och jag tar mig en cig, en snus och en god öl och tycker att detta är Hälsa av allra högsta grad
Livet är ju inte bara antalet dagar man lever utan faktiskt innehållet på dagarna också.
Jag har ställt denna fråga vid tillfälle inne på Hälsa också men vad tycker ni att Hälsa är?
/Maria
Medans jag har lust att göra saker mår jag bra..när jag tycker allt är roligt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Har suttit och ätit en massa godis. Känner mig inte ett dugg hälsosam.
Håller med dej, Bumbleboo..innehållet i dagarna räknas mest och betyder mycket för en god hälsa..i lagom mängd förstås..
#0 Jag förstår vad du menar och jag håller med till viss del, men inte ända fram i det du säger. Innehållet är viktigare än antalet dagar, men det förutsätter att man inte själv ställer till det så att kvaliteten på dagarna man har blir så mycket sämre att innehållet ändå inte kan avnjutas fullt ut.
Jag brukar säga något liknande om min diabetes när någon pekpinneivrare menar att jag måste trycka ner mitt HbA1c under 6. Man måste få vara också, inte bara underkasta sig stelbenta regelverk som liksom lägger sordi på glädjen i tillvaron. Så långt är jag med i ditt resonemang.
Men sen är det ju det där med vad för slags hälsoavsteg man gör och konsekvensen av dem. I min värld är åminstone 2/3 av de sakerna du nämner något som utgör onödigt stora hälsorisker.
En del nikotinberoende brukar försvara sig med att "h*n levde minsann i 90 år fast h*n rökte i hela sitt liv". Javisst, men hur levde h*n? Med kronisk hosta, tandlossning och sabbade stämband, eller kanske kopplad till en syrgastub de sista 30 åren. I såna fall är det inte värt friheten tycker jag.
I min värld är det helheten som räknas. Upplever man att man har god hälsa, så är det så också. Per definition är jag förstås sjuk, eftersom jag har recidiverande depressioner, trots att de hålls i schack med medicin och jag därmed är symtomfri.
Därefter tittar jag på värden, som Peter är inne på.
Men jag kan inte anse att nikotin är något som kan ingå i en hälsosam tillvaro. De allra flesta användare av nikotin får förr eller senare skador i någon form, och det kan knappast vara en fördel.
För egen del är mina akilleshälar övervikten och benägenheten att äta fel ibland, men jag är på god väg att ta bort mina sista överflödiga kg. Jag vet att övervikt inte är bra, men frånsett den är jag frisk som en nötkärna.
Okej, jag kan hålla med om att cigaretten är ohälsosam men mitt snus kommer jag nog aldrig att sluta med
/Maria
# 6
Är inte snus lika ohälsosamt som cigaretter..
Snus är farligt på många andra sätt än cigaretter men ligger långt ifrån de stora farliga sjukdomarna som lungcancer, KOL, hjärt och kärlsjukdomar m.m.
Snus kan ge cancer i munnen och nikotinet påverkar kroppen negativt men rökningen är långt farligare.
Men min snus räknar jag definitivt in bland livkvalitet trots farorna.
/Maria
..och jag måste väl räkna in cigaretterna då..eftersom jag inte slutar..
När min mamma rökte så tjatade hon jämt om att hon skulle sluta. Till sist blev jag trött på det där. Då sa jag till henne att antingen slutar du röka eller så slutar du tjata om det och njuter av din rökning i stället.
Det kan inte vara hälsosamt att ständigt gå runt och ha dåligt samvete heller.
Man får som sagt cancer av snuset också, fast förstås inte i lungorna. Hjärt- kärlsjukdomar är också en stor risk vid snusning. Det är ju inte i första hand röken i sig som ger upphov till cancer, utan vad röken innehåller. Man får i sig samma mängd nikotin genom snus som man får genom cigaretter.
Jag förstår förstås att det ger en temporär känsla av livskvalitet att ta sin snus eller sin cigg, men som bergspuman säger, det ger alltid skador och många av dem är dödliga.
# 11
Jag vet det, Peter..
#11 Jo, men ska man börja hårddra vad som är livskvalitet för andra så kan man ju ifrågasätta det mesta man inte själv gillar.
Övervikt är också en stor hälsofara och leder till sjukdomar och för tidig död men mat är livskvalitet för många människor.
Många människor är soldyrkare och solar sig så att man både blir rynkig och ökar risken för hudcancer.
Man kan säkert göra en lång lista
/Maria
Hälsa är nog ett begrepp som får tolkas rätt så personligt.
Visst kan man dra till med BMI, kolesterol, blodsocker, järnvärden, bla bla bla. Men om en person KÄNNER sig frisk och UPPLEVER sig som frisk, ja då skulle jag säga att den har god hälsa!
Sedan tror jag nästan varenda människa i viss mån ägnar sig åt ett eller annat skadligt beteende. Kanske gör den människan då istället några andra mycket bra saker som uppväger det beteendet och därför suddas effekterna av det skadliga beteendet ut?
Sure, jag har fortfarande 9 kg övervikt. Men jag har perfekta värden, jag har god kondition, bra hjärta och lungor och ingen karies på 30 år. Så det får kompensera tills dess att jag håller normalvikt igen
.
Känner du dig frisk - fortsätt då med det!

#14 Håller med, det är nog ytterst personligt….
Som bipolär med struma och allt där tilll får hälsa bli när jag har bra peroider och mår bra.
Ibland kan jag blir förbannad på de som gnäller över snuva. Vad är en förkylning????!!! Va bipolär ett år och lär dig att snuva är trams!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Undrar om det finns någon..som inga krämpor har..
tänk att vara hälsan själv..
#13 Absolut, jag håller med dig. Det är en lång lista med onödigheter som man behöver vara försiktig med. I min verklighet har jag inte råd att riskera en enda av dem, så jag skippar allt. Det går lika bra att fylla tiden med livskvalitet ändå.

Jaha..hälsa…? Hälsa är väl en beskrivning på hur man mår kroppsligt och hur man upplever sin livssituation?
Och där får man väl överväga vilket som är mest besvärande.
Trots att jag har lite problem med många saker i kroppen, men har ett intressant liv för övrigt, så tycker jag nog att JAG HAR HÄLSAN! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Visst har man sina krämpor o jag gnäller som f*n ibland men egentligen ska jag inte klaga, det kunde ju vara så mkt värre!
Jag håller med om att man måste få njuta av livet också. Jag nyttjar själv inte nikotin på ngt sätt. Hade stora besvär med min mammas rökning som liten då jag hade ständiga problem med mina luftrör o var förkyld jämt o ständigt. Hon fick en propp i lungan efter en op o hade bara 50% lungkapacitet kvar efter det. Hon mer el mindre kvävdes till döds…inte pga KOL dock, utan andra fysiska problem men rökningen bidrog nog en hel del. Min svärfar hade dock KOL. Själv fick jag svårt för dofter, särskilt parfym o rök i 30-årsåldern, doftintolerant. Har det rätt så tungt på bussen till o från jobbet ibland.
Jag försöker se till att familjen äter o dricker "bra", använder så bra hygienartiklar mm som möjligt o att vi vuxna föregår med hyfsat bra föredöme för våra barn. Men vi tillåter oss en öl el en vinare emellanåt, äter hembakat, godis o snacks…men försöker hålla nere på det, inte alltid framför barnen o "bra" godis istället för massor av plockgodis, gör egen glass mm.
Vi tränar/sportar inte men promenerar mkt, Guben jagar, vi plockar bär o svamp, fiskar…vistas mkt i naturen. Själv står jag på benen 6-7 h i sträck i jobbet 3 dagar/v, promenerar i 30 min rask takt med min brukare dessa dagar förutom hushållsarbetet både på jobbet o hemmavid. Tycker att det räcker för min del!
Man får välja sina strider… 
Shkrolla ner o skriver mitt..
Livskvalite.Det jag mår bra av så länge jag inte skadar någon annan.
Så som du skrev i TO..Jag mår bra o livet leker..
Eller lever jag för att läk o sjuksköterskor skall ha jobb
Lena.P är jag i verkliga livet.