Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettmat-och-dryck-livets-goda
Läst 987 ggr
Cristine
0

Kakor

När jag var barn bakades det i varje hem då fanns inga kakor att köpa. Nu måste man gå på marknader för att kunna köpa  hembakta rån, knäckflarn, klenäter och mandelmusslor om man inte kan baka själv.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[Asta]
0

Fast det är väldigt inne att baka nu för tiden. Jag tror många bakar kakor själv nu också.

[GunillaF]
0

Jag bakar! Skrattande

chik
0

Jag bakar.

Men jag har smaken av min Farmors Drömmar kvar i munnen ännu..O vad dom var goda..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Asta]
0

mamma bakade bullar. Det var allt. Vi har aldrig varit någon kakfamilj. Bröd däremot. Det är en annan sak.

Cristine
0

Min mormor hade alltid 7 sorters kakor, mamma bakade inte mycket eftersom hon jobbade men till helgerna brukade hon göra knäckflarn som vi letade förtvivlat efter, senare fick vi veta att hon bar ner dem till affären för att vi inte skulle äta upp dem.

AnnL
0

Jag bakar också. Har tagit till mig några gamla recept som var mormors. Men inte smakar dom som när hon gjorde dom.

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[GunillaF]
0

#3 Min farmors drömrecept fick jag. De är så gudomligt goda.

[Asta]
0

Jag har en liten rolig historia avseende drömmar som en arbetskamrat berättade. Det är svårt att berätta den i skrift eftersom den i princip behöver dialekt.

Men i alla fall var det ett gammalt original på orten som bjöds på en kopp kaffe och drömmar. Han tog en dröm, som smälte i munnen, såg lite förvånad ut och sa:

"Vart tog tugga vägen?" (tänk er dalmål)

Cristine
0

Jag hade en ingift morbror som bakade drömmar och han var känd för det. Mmm..de man köper på affären är knallhårda.

Bergspuman
0

Jag bakar! Och gör det bra. Min farmor drev eget café förut och bakade allt bröd själv, har nog bagargener …

Det är kul att trilla kakor!

Elpida
0

Mmm gillar kakor. Förr tyckte jag mest om mjuka kakor men nu går allt ner..;-)

Min senaste crave är havrekakor med tranbär och russin, ett stänk av kanel och vaniljsocker. Annars sötar jag bara med lite honung och/eller fruktsocker =)

Min mamma bakade allt när jag var liten, 4 matglada ungar och mamma som "hemmafru" (arbetslös) =)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Cristine
0

Mmm det låter gott, jag älskar struvor men de är omöjliga att få tag på.

inisklo
0

Glad…jag gillar att baka o gör det då o då.Det är kul o sen delar jag lite smakprov till mina kompisar o grannar.Jag bakar fast jag är ensam i familjen med katt o hundarTungan ute

Jag har nu bakat kanska mycke små kakor för det gorde jag inte förut.Sen är det roligt,att prova nya saker som baka med LCHF.

fast jag måste unvika å äta så mycke sött för jag har diebetes osv,men vem säger,att man måste unvika baka.Det finns alltid nån som kan äta..o dyrt blir det inte heller.Oskyldig

Ps många som gillar LCHF:s kakor+annat bak av mina kompisar…det är kul för där är inte vanligt socker med.

[Sisa]
0

Bakar kakor gör jag med..fast kanske inte sju sorter på en gång!

Kul att se dej, inisklo! Glad

[GunillaF]
0

#12 Du är välkommen till mig på julfika så ska du få struvor.Glad

MaMaMade
0

Jag älskar att baka men försöker hålla igen, måste ju föregå med gott exempel inför barnen.

Har tagit reda på mammas nedskrivna recept men tyvärr är det ngt slags glättat (vaxat?) papper i den o skriften går inte att läsa längre. Gråter

penke
0

Matbröd bakar jag
  ibland bullar
   mer sällan kakor

vad som är orsak och verkan vet jag inte
 ..är inte en sådär jättekakegris (längre)
¿ finns det sju sorters kafferep nuförtiden ?

EN kaka,till kaffet kan ju vara snyggt .. Tungan ute

penke

Maria
0

Jag avskyr att baka. Det blir bara mardrömmarSkrikandes

/Maria

aggeelin
0

Jag tycker om att baka, men här vi inget för att äta kakor… sambon inte alls och jag bara om det är nötter i. Är inte alls förtjust i sockerkakor… Men det är roligt att baka om det kommmer folk att bjuda på hembakat!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Bergspuman
0

#18 Oh söta Bumble, du får laga mat så bakar jag!

Du är förmodligen åtskilligt bättre på matlagning än jag. Och baka kan jag Skrattande. Gillar du blåbärspaj? Jag gör en fullständigt förförisk blåbärspaj. Eller kanelbullar. Eller mina härliga småkakor. Hihi.

Maria
0

#20 Bättre vet jag inte…Obestämd men jag älskar att laga mat.

Du och jag kan öppna något trevligt ställe med god mat och goda bakverk och efterrätterSkrattande

/Maria

[Asta]
0

#20 och 21 - jag kommer!

Maria
0

Asta blir första gästenFlört

/Maria

[Pirkkolino]
0

Jag måste använda glutenfri mjöl i allt. Några kakor har jag inte ens försökt att baka. Det räckte för mig, att jag bakade några år sedan lussebullar, eller lussekatter heter de väl, till min dotter. Nä, den vill inte jag göra om.

Obestämd

Bergspuman
0

Jo du är bättre och det är just för att du älskar matlagning. Flört Jag är för otålig, rastlös och bohemisk och har inte tålamod att stå och skära hacka röra osv.  

Bakning passar mig bättre. Flera vitt skilda moment med tydliga pauser emellan. Kontemplativt handarbete. Ett projekt med en tydlig start och avslutning. Och lite ekorraktigt samlande när man får lägga ner kakorna i burkar.

Trevligt - får vi fler gäster? Glad

[Sisa]
0

Jag kommer gärna..Kyss

Cristine
0

#15 Jag står redan på startstrecket Gunilla!

Sedan ska jag vidare till Bumbleboo och PUman, det blir ett djuriskt party där biet står för maten(blir det något med honung månde?) och puman för kaffe och kakor.

barnbarnen
0

En socker bagare här bor i staden han bakar kakor mest hela dagen han bakar stora han bakar små han bakar några med socker på.

Jag bakar gärna bullar .Men min dotter och mitt barnbarn 4 år älskar att baka kakor och bjuda hem mormor på.

Han är verkligen en fin liten bagareFlört

MaMaMade
0

Självklart måste vi testa det nya stället, det får bli en Livslust IRL tycker jag! Skrattande

O kommer ni till mig så kommer jag till er…i yngre dagar drömde jag om att starta upp ett kafé i Apotekets gamla lokaler inne i samhället, när de flyttade verksamheten. Ursnygga mörka hyllor hade de…fina att ställa upp tjusiga porslinspjäser, kaffe, te o tryffel i…ett riktigt mysigt fikaställe med lite lättare mat till lunch.

Glutenfritt; har unga släktingar som är glutenintoleranta. En utmaning när man ska bjuda men det finns mkt man kan göra utan mjöl o de ersättningar som finns är helt OK. Mjuka kakor är lite svåra, de sjunker gärna ihop o blir lite segare än de med vanligt mjöl. Dock blir småkakorna oftast *ljuvliga*! Amerikanska cookies…de blir jätteknapriga, *urmumsiga* helt enkelt! Tungan ute

Elpida
0

#20, #21Jag kommer absolut till Safari, japp det var namnet som dök upp appropå djuriskt party som Cristine skrev =)

God mat och efterrätt går ALLTID ner =)

Vet att MaMa är en alldeles ypperlig kock så hon kanske kan vara stand in när det behövs ;-)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Anders 50
0

Jag kallas inte för inte för "kakmonster" så jag kommer!

Är expert på småkakor, mamma var känd här i byarna för sina bakverk.

Hon använde (hade inga) inga recept så när folk bad om recept på hennes kakor så blev det bara: " lagom med mjöl, lite bakpulver, lite socker" o.s.v. Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!