Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettresor-och-kulturer
Läst 786 ggr
[Sisa]
0

Snart vinter!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Än så länge är hösten i sin fulla prakt, men visst börjar man fundera över kommande vinter…

Hur funderar och känner Ni inför vintern ?

zabelle
0

Fundrar på om jag ska gå i ide och komma fram lagom till våren?

Gillar verkligen inte vinter, det är mörkt och jag fryser hela tiden.

Zabelle   

[GunillaF]
0

Funderar på hur jä..a höga elräkningar det kommer att komma i vinter då!Obestämd

Annars funderar jag egentligen bara på hur mysigt det är med advent, jul och alla släktingar som jag får ha hemma hos mig då.

Funderar även lite smått på julklapparna till barnbarnen.

Bergspuman
0

Jag funderar mest på hur instängd jag kommer att känna mig och hur många morgnar det kommer att vara som jag har absolut noll lust att stiga upp ur sängen. Det har jag iofs jämt… men det är värre vintertid.

inisklo
0

Obestämd…hmyy vinter jaa…jag tycker,att det är helt ok,men önskar inte lika mycke snö som vi hadde sist…Till o med var jag tvungen,att stiga upp…inte till himlen,men taget o skotta snö,att hela taget inte skulle rasa nerSkrattandei för sig har den inte äns visat såna täken..tack o lov.Värsta månad har alltid varit den 11:te då har jag mått som???

asvensso
0

Hurra!! Jag langtar efter snofall och sprakande brasor, varm choklad (eller en whiskytoddy t o m), en filt om benen och god bok, katternas forundrar over snoflingor, mustiga grytor och tanda ljus!

MaMaMade
0

Oroar mig för värmekostnaderna, särskilt om vi inte har pengar till pellets när det tar slut o om jag kommer att ha värk i leder o bihålor detta året eller inte.

Athlas
0

Jag avskydde verkligen vintern förut men nu har jag den mest underbara människan i mitt liv. Vi hittar jämt på så mycket tok och skoj att nästintill varje helg blir ett litet äventyr. Glad Jag längtar tills det blir vinter!

aggeelin
0

Eftersom vi har problem med värmen i vårt hus och har alldeles för höga elräkningar så tänker jag på det..

Jag blev mycket mätt på snön sist, så jag tänker mig två decimeter vit fin snö till vintern. Än är det höst så jag väntar med att tänka mer på vintern.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Sisa]
0

Visst längtar också jag…lite i allafall.

Tänker på den första snön, så mycket ljusare det blir då. Sen funderar jag vidare, om jag ska behöva skotta lika mycket som den förra vintern. Då blir det plötsligt så jobbigt…Obestämd

Anders 50
0

Jag funderar inte så mycket…vinter blir det ändå!  Och jag garanterar att det blir en sträng vinter i år också!

Uppvärmningskostnaderna oroar jag mig inte för, har ved så det räcker åtminstone i tre år, så det är bara att elda på!

Det blir första vintern som jag inte jobbar, och får jag ha hälsan så hinner jag skotta hur mycket snö som helst på dagarna och lagom med snö (vinter överhuvud taget) är ju jägarens bästa vän!

Så jag ser fram mot vintern! Har alltid gillat den! Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

aggeelin
0

#10 Hur vet du att det blir en sträng vinter?

Jag hörde sägas att det ska bli den kallaste vintern vi varit med om, men hur vet "man" det??

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Asta]
0

Jag är lite som Zabelle - gick gärna i ide. Funderar också på höga elräkningar. På hur mycket som ska bli förstört i trädgården om det blir en vinter som förra året.

Är nog dessvärre väldigt negativ inför vintern och försöker alltid att låta bli att tänka på den överhuvudtaget förrän den väl har kommit.

Anders 50
0

#11 Jag har mina tecken, väldigt lokala, som jag lärt mig av de gamla gubbarna och tanterna, och "känner" också av lite själv.

Det har stämt förbluffande ofta.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

knappt har hösten kommit,tycker jag
 trots några minus om nätter/mornar
gula löv tycker jag har smugits sig på senaste veckan..

så vintern känns för fjärran än,jag går ju i planteringstankar nu
 vart o sökt efter havtorv på plantskolan 2(3)stycken

vintern kommer när den kommer,och blir som den blir
 hoppas lite på lagom kallt ca. 5 minus är ok
 och NÅGRA decimeter snö
 kom ju på i vintras att det var kul med slalom *skratt*

penke

Toyan
0

Har inte funderat så mycket på vintern ännu, den kommer ju ändå som Anders säger.Glad

#10 Undrar också hur du vet att den blir strängObestämd

Gillar snö, men inte i den omfattning som var förra vintern, kyla..nää.inte under 10 minus tack för här med Mälaren nära blir det så fuktig kyla att det känns som när det är under 20 minus längre norrut.Rynkar på näsan

Tänker också på djuren i skogen, svårt för dom när det är mycket snö och kallt.

Vintern är vacker också, gnisrtande snö och stjärnhimmel, pynta till advent och förbereda inför Jul.

AnnL
0

Är väl ingen vinterälskare precis. Lite kyla är OK bara det inte blir en massa snö. Glad

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.

[Sisa]
0

Fast…känns som det nyss var sommar! Tungan ute

zabelle
0

Har hört att om det är mycket rönnbär blir det en kall vinter… någon som vet om det stämmer?

Zabelle   

[Sisa]
0

# 18

Har jag också hört, och förra hösten var där mycket rönnbär! Men sen har jag också hört, att det inte alls är så…vet inte ? Obestämd

Maria
0

Det enda jag funderar på är hur i "Herrans namn" ska jag bära mig åt för att inte frysa????Skrikandes

Jag avskyr snö, jag avskyr vinter och kyla. Livet blir som en svartvit film i alla nyanser från vitt, grått och svart.

Har bara ett dilemma och det är att jag förövrigt älskar Sverige så jag får väl stå utFlört

/Maria

[Sisa]
0

# 20

Bra fråga, bumbleboo…hur bär vi oss åt, för att inte frysa ?

Någon som har något tips kanske Obestämd

Skogsmullen
0

Jag älskar vintern och har alldrig hafft några problem med kylan. Brukar röra på mig när jag är ute och håller mig varm på så vis. Sen klär jag mig i flera lager i stället för ett tjockt.

[Sisa]
0

Vi får väl inte glömma halsduken! Visst är det skönt att vira den några varv runt halsen, för att slippa drag i nacken…Flört

Bergspuman
0

Mitt tips är att så fort man är inomhus och inte rör nämnvärt på sig, vira en varm pläd runt livet och ta på tjocka sockor eller fårskinnstofflor.

Skaffa elektrisk filt som värmer upp sängen innan sänggående.

För att vara utomhus, satsa på långärmade tunna tröjor i akryl eller ylle eller sådana som skidåkarna har, plus fleecetröja.

Skaffa sidenlångkalsonger eller särskilt underställ också som skidåkarna har. Skaffa täckbyxor för riktigt kalla dagar.

[MargaretaA]
0

Jag förtränger den så länge som det bara går. men när den väl är här för att stanna försöker jag göra det bästa av den. Tända ljus och brasa och göra det extra fint hemma eftersom man är inne så mycket.

Till denna vinter ska vi också investera i mera utebelysning på tomten runt entrén.

Skogsmullen
0

I dag kom första snön mmm… härligt!

[Sisa]
0

Snöade gjorde det också här…igår…Cool