Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettordet-är-fritt-väl-valda-ord
Läst 936 ggr
MaMaMade
0

Hur fungerar Facebook?

Jag måste nog skaffa Facebook för att hålla koll på en yngre familjemedlem.

Hur gör man? Hur fungerar det? Är det slutna grupper el mer öppet som här? Måste man bli inbjuden?

Gudars så jobbigt!

Maria
0

Ska du hålla koll på en person så måste den personen godkänna dig som vän annars kan du inte se vad som skrivs.

/Maria

aggeelin
0

Nejdå, det är lätt! Du går in och blir medlem. Sen söker du efter vänner, när du hittat dem så skickar du en vänförfrågan till dem. De tackar ja, och sen kan ni skriva till varandra, du kommer också att se vad dina vänner skriver till andra. Det är roligt att följa vänners prat, och se lite vad de gör. Tänk bara på att det du skriver kan ses av fler än av dina vänner. Du skriver alltså inte "vad som helst" där.

Det finns också mailfunktion så att du kan skicka privatameddelanden.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Anders 50
0

Är också nybörjare… kan inte alla finesserna, men först måste du registrera dig. Sen söker du efter din familjemedlem och skickar en vän-förfrågan.

Hoppas på fler svar och tips här i tråden!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

MaMaMade
0

Det är ju det som är kruxet. Mitt barn bör inte veta att det är jag…h*n har skrivit saker, förmodligen i vredesmod då h*n är full av tonårshormoner, som har satt oss i en ytterst brydsam situation där vi står anklagade av en person men vi kan inte försvara oss för anklagelsen är inte detaljerad o naturligtvis anonym.

Det kan också vara så att h*n har retat upp ngn "bekant" som dragit nytta av h*n´s tonårsdepp o jäklas. Det kan vara ngn totalt obekant som blivit orolig över hans depp, helt OK att reagera, men missuppfattat annat han har skrivit…kanske när h*n varit arg på oss…o missuppfattat då NN har lite svårt att uttrycka sig klart i skrift.

Ni känner inte oss o har bara mitt ord på att vi inte förstår någonting av det hela. Inte mer än att vi känner oss orättvist bedömda utan chans till försvar, vilket svider som bara den. Vi har inga som helst lik i garderoben o alla säger att vi är bra föräldrar o lovordar våra utåtriktade, sociala o glada barn.

Känner mig väldigt nere just nu…vi har haft en jäkligt tuff period med arbetslöshet, ingen ekonomi öht, en tonårsdepp o tidigare en väldigt obstinat 6-åring samtidigt som jag gick in i väggen. Men det här…trodde inte att det kunde göra så ont i hjärtat…tänk om det blir utredning…om de tar barnen! Tror inte det men man inbillar sig ju alltid det värsta. Jag som kände mig så positiv o såg ljuset i tunneln gällande jobb o ekonomi, tonårsdeppen verkar vara på väg uppåt o så händer detta.

Jadu Puman, du ser att det finns fler som kan gnälla! Flört

chik
0

Mama.Det undrar jag med…

Oj!Nu har jag läst vad du skrev.Vilken jobbig grej..Men det blir svårt o kunna smygläsa, för då måste du vara vän med den som skriver med…Oj, Vilken soppa…

Ta ungen o red ut det.Många ungar lever ju i sin egen värd o bablar lite som dom vill.o tänker inte på hur det låter eller hur andra kan uppfatta det…Nu tänker vi positivt o tar det bara lugnt o så får ni försöka reda ut det..Men börja med ungen.Det hade jag gjort..

Lycka till.Lena här borta…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Anders 50
0

Det finns väl ingen lag som säger att du måste regga dig i ditt namn!  Sen beror det ju på om din fam. medlem har sin logg öppen…då behöver du ju inte vara vän för att läsa.

Maria
0

Fy vilken jobbig situation.

Är det svårt att prata med sonen? Det är ju alltid lättare att köra med öppna kort och tala om vad som hänt så kanske ni kan reda ut det tillsammans.

/Maria

aggeelin
0

På facebook kan du inte läsa någons text om du inte är vän med den personen. Jag känner någon som har ett nick där, men alla vet vem hon är, vet inte riktigt vad hon har för syfte med det.

Du kan alltså inte läsa vad ditt barn skriver om h*n inte blir vän med dig.

Anders 50
0

#8 Jo har personen sin logg öppen (i sin säkerhetsinställning) kan man läsa vad h*n skriver.

MaMaMade
0

Hmm…

Vi har alltid kunnat tala med h*n om allt o är det ngt så kan vi läsa av som en öppen bok. Tonårsdeppen höll h*n dock ganska hemligt, iaf att det var såpass att h*n hamnat hos kuratorn.

Vill inte lägga sten på börda. H*n är mkt empatisk o kanske skulle deppa ihop igen om man förklarar vad det skrivna har ställt till med. Ville tala med kuratorn idag men hon är sjuk, få råd hur vi ska tackla detta gentemot NN. Tala om el inte…h*n är inte dum o blir kanske även sur om vi *inte* säger ngt. Sitter i rävsaxen här…samtidigt är jag rädd att bli väldigt upprörd om vi berättar vad som hänt…tänk om jag blir arg för att jag är så rädd att det ska bli ett himla rabalder…o så tar jag ut det på NN?

#7 Kan man gå tillbaka långt o kolla vad man har skrivit? Om han inte kommer ihåg alltså…det gäller ju inte så mkt NN som har tät kontakt med kuratorn o även ska få hjälp hos BUP pga sina funderingar kring sin bakgrund (adopterad). Det är mest småsystrarna jag oroar mig för, NN fattar fakta men töserna är för små.

Livet är stenkul nästan jämt!

aggeelin
0

#9 nja, men hur vanligt är det, jag känner ingen som har det så.

MaMaMade
0

Jag får testa…men hur gör jag…söker på Facebook o anmäler mig…har multum svårt att tänka just nu, gammalt stressymptom som blommar upp. Gör ett försök!

Redan kört fast…kommer min e-postadress att synas? Den består av mittObestämd namn…

aggeelin
0

nej, din e-post kommer inte att synas, du kommer att heta det du bestämmer att du ska heta och inget annat. Du kommer att fylla i information om dig själv, och då måste du bestämma vad du vill skriva där. HOs mig står det inte mycket

Anders 50
0

#11 Finns många, klicka på en okänd och på deras sida…ofta finns både "information" och "logg", och under "logg" kan man läsa konversationen.

Många kollar inte sina sekretessinställningar där man ställer in hur mycket info om dem som ska visas, och för vilka. Tror du också kan välja om din e-post ska visas eller ej.

MaMaMade
0

Har kollat o h*n har full sekretessinställning…bra iofs men inte för mig! Får se om jag ids göra mig till o låtsas vara ngn jag inte är…kan ju bli påkommen o anklagad för att stalka småpojkar! Förvånad

barnbarnen
0

Jag förstår att du vill veta vem han pratar med och vad han kanske har sagt,svår sits du sitter i,facebook är stort och många 50.100 tals vänner.

Men om du anmäler dig så får du göra en förfrågan,så märker du han reaktion,oftas tycker dom att det är kul att mamma är med.

Jag är vän med några av mina barns vänner,men dom är ju vuxna och utlygna,men vänner betyder det inte av den mening att man pratar med dom.likaså är jag vän med mitt 11.åriga barnbarn,det käns könt att se vem hon har som vänner,är det något jag tycker är konstigt tex kille som är mycket äldre så tar jag reda på vem det är.

ett försök kanske kosta men det kanske är värt det,

annars får du prova och gå genom någon vän som hon har där så du kan få läsa vad hon skrivit.

Men om det är problem så vill han inte att ni ska insyn i vem hon har som kompisar,men även om ni ser så kanske inte ni ser allt.man kan skriva privat som inte alla ser,Svårt värt ett försök att prata med henne,Sök till facebock onskar dig lycka till,allt brukar reda opp sig,men visst är det svårt och jobbigt när man är mitt i det.

Sen finns det alltid folk som retas och vill trycka ner andra av någon anledning avundsjuka el bortskämda så dom tror att don kan säga vad som helst,Det dom inte fattar är att det drabbar så många runt omkring,,,,Hoppas att det löser sig och att ni kan prata med varndra

allt brukar lösa sig fast man har svåra stunder.Flört

[Asta]
0

Jag tycker i och för sig att du ska prata med killen istället. Tänk om han får reda på vad du håller på med då kanske du förstör ett förtroende.

Maria
0

Ja, jag tycker nog också det är fel väg att gå.

Öppenhet är alltid bäst även om det ställer till med mindre "krig" emellanåt.

Vill man att barnen ska vara öppna så måste man vara det själv. Aldrig smyga…även om det kliar i fingrarna.

Det är så lätt att säga för andra förstås…

/Maria

Bergspuman
0

En annan sak är om du blir medlem på FB för att du skulle vilja samla alla vänner, och så finns det ju ett gäng trevliga LK:are du kan lägga till som vänner Glad. Så skaffa konto ändå vet jag. Men för din egen skull, inte barnets.

MaMaMade
0

Soc tyckte att vi skulle hålla koll på h*n o man vill ju att de ska tycka att man är en förälder som bryr sig. Jag menar…*hallååå*…hur sjutton skulle jag kunna kolla alla sajter som h*n hänger på!? Men som sagt, man vill ju inte framstå som känslokall människa som skiter i sina barn o vad de gör på nätet.

Jag tror inte att han bryr sig så mkt egentligen. H*n lämnar alla sina chatt-samtal öppna på morgonen när h*n åker till skolan o h*n vet att vi läser dem emellanåt. H*n kan inte heller säga så mkt då h*n själv har försatt både sig själv o oss i den här situationen. H*n är inte dum så det går nog bra. Hade dock varit intressant att kunna läsa utan att h*n vet att det är vi, det är då man får veta saker som kanske är allvarliga.

H*n är hos en kompis ikväll men ngn ggn under helgen ska vi ha ett samtal i lugn o ro. Jag har fått veta vilket inlägg det rör sig om (vilket datum) o då anmälan kom först 9 dagar efteråt kan inte anmälaren vara särskilt orolig, tycker jag iaf.