Framtiden
Ni som jobbar..vid vilken ålder skulle ni vilja gå i pension?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Det är svårt att säga. Det beror på i vilket skick jag kommer att vara i, i framtiden. Men 60-65 borde vara lagom. Förhoppnigsvis får jag många år på mig under pensionstiden, att göra det jag gillar att göra.
Nu
/Maria
Säger som bumbleboo. Skulle kunna gå idag om pengarna räckte.
Nja… det finns inget enkelt svar för mig. I och för sig så har jag ingen svårighet att få dagarna att gå när jag är ledig som nu, och jag skulle kunna sluta jobba idag - och det finns massor av saker som jag skulle vilja göra.
Att resa och göra saker kostar pengar.
Att jobba betyder struktur, arbetskamrater, att känna sig behövd - vilket är en bra sak med jobb - att jobba innebär också pengar.
Jag tror att flera av oss människor skulle må bra av att fortsätta jobba länge men inte alls heltid, att jobba två halvdagar i veckan med att t ex vara stöd för yngre Medarbetare, det tror jag är ett nyttigt jobb. Då skulle jag vilja jobba till jag var 70 år 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vill också fortsätta jobba några år till ? Vad ska man annars göra, för att känna att man behövs…
Men jag vill också vara pigg och frisk, då jag går i pension…för att kunna göra allt det där, som en pigg pensionär vill göra…
#5 ja det där med jobb ger en känsla av att vara behövd och det är nog så viktigt. Och att vara frisk är givet mycket viktigt
# 6
Jag gillar att vara i situationen att känna mej behövd, jag gillar att försöka lysa upp tillvaron lite, för andra människor…
men man vet aldrig, vad som händer med hälsan. Därför är detta en fråga, som är svår att besvara…
Jag har så himla många hobbies och så mycket saker jag vill lära och jag hinner så lite av detta när jag jobbar. Så jag skulle definitivt ha att göra.
Synd bara att lönen blir mindre! Måste ju ha råd att göra det man vill också…det är ju inga billiga saker 
#9 - det var det jag menade när jag skrev att jag kunde gått idag "om pengarna räckte". Dessvärre så är det pengarna som stoppar en.
Ja, pengar är en viktig drivkraft för att arbeta. Och som sagt, att vara behövd.
Tror också att arbete är viktigt för att det ger oss en struktur för dagen - jag tänker på att de som är arbetslösa får en annan dygnsrytm - ja nu generaliserar jag förstås

Förhoppningsvis om 1 1/2 år när jag är 64 men skulle gärna göra det idag.
Jag trivs bra på jobbet men vill kunna styra över min tid och så vill jag ha hund igen som jag kan ägna massor av tid.
Jag kan då inte klaga på arbete och jag slutade jobba -87, jag har haft full upp hela tiden
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag slutade jobba när jag fyllde 60 nu i somras, och jag har fullt upp.
Kanske bra att hälsan inte är 100% så det bromsar lite ibland! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Min plan är att gå vid 60, men jag skulle gärna gått NU!!
#8 Precis så känner jag också. Man hinner inte riktigt med allt kul när man jobbar.
Zabelle
En sak är säker…skaffar jag inte hund förr, så blir det då jag går i pension…
Det enda som känns bra med att äntligen ha fått jobb är lönen, även om den är liten. Efter 12 år hemma med barnen höll jag på att krevera…men mer pga att jag kände mig så låst med dem. Nu har Minstan börjat FSK-klass o jag skulle inte ha några som helst problem med att vara hemma. Dygnet har för få h för mig! Men…pengar…pengar…
Pengar styr mycket…
jag vänder lite på det
vill hellre se till att jag har ett *jobb* jag inte vill pensionera mig ifrån
lite inne med aggeelins tankar..
göra något (annat?) eget
pensionat är fortfarande min dröm *ler*
och/eller någon sorts eko-bonde ..
bara fantasin sätter gränser
penke