Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 1007 ggr
penke
0

Inbillad,eller utbildad ..

Jag var nästan lite orolig ett tag
 eller besviken..
jag trodde jag hade missat i år igen
 att anmäla mig tillen "kvällskurs"
 lite fundersam vart jag ändå
 för de har ju rolig reklam i radion

men så fick jag det där höstprogrammet,som vanligen får en snabb blick,och läggs i skabaraförst-högen
 och i october kommer jag ihåg:
Javissta ja,men nästa gång så..

nu behöver jag inte ångra vad jag inte gjorde,
 jag kom under dagen  ihåg att ringa och anmäla mig till en oljemålningskurs,får bara hoppas den blir av
  lite udda kvällskurs lär det bli,måndag EM.. !
 men,jag har ju flex :- )

jag kan ju måla lite..kursen behöver jag för diciplinen,
 att verkligen måla regelbundet,och kan lära mer teknik..
 vet sedan tidigare,att det är väldigt givande att måla i grupp,inspirerar och inspireras *ler*

När jag läste i programmet såg jag om en kurs i biodling… !!
 från larv till kupa (nå´nting) den kunde jag inte motstå *skratt*

¿ kan ni precis allting eller ska ni oxå ta lärdom i höst ?
( glöm inte att anmäla nu) :- )

penke

MaMaMade
0

Försökte i så många år men det jag ville lära mig ville aldrig någon annan lära sig. De små samhällenas förbannelse; för få med samma intresse.

Såg att Medborgarskolan annonserar för en kurs i silversmide. Skulle vara kul men jag hinner ju knappt med hem o familj nu sedan jag börjat att jobba. Dessutom brukar de slänga ut en annons o sedan är det för få anmälda. Kostar pengar dessutom, måste pendla 6 mil kvällen på det.

Nja, känner mig helt plötsligt både för lat o för snål! Tyst

[Sisa]
0

Härligt Penke…så kreativ du är!  Du lovar väl att visa oss dina målningar sen…

Har inte anmält mej till någon kurs denna höst…jobbar lite extra istället…Flört

Lycka till med dina kurser, Penke ! Kyss

chik
0

Penke..vad jag gillar dina fina små tankar o vad du är på hugget..ja passa på o var med där du behövs…

Här i burken sitter en som inte gör många knopp…Men tycker gör hon..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[GunillaF]
0

Jag har inte anmält mig till någon kurs (ännu). De jag vill gå är så förbenat dyra och långt bort. Får väl se hur det blir.

#0 Jag ser också fram mot dina alster på bild, här! Skrattande

Anders 50
0

Eftersom jag är/har blivit lite lat på kvällstid, så får jag skylla på att jag kan allting! Oskyldig

Så det behövs inga kurser….Oskyldig

(även biodlare har jag varit…sant!!)

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

penke
0

#MaMaMade
 jag bor oxå i ett litet samhälle,men väldigt föreningsintensivt !
 igår träffade jag på chefen för vuxenskolan i den större grannkomunen,som suckade lätt när jag berättade om mitt kursintresse,:
- klart du går där,de har ju jättestor verksamhet  ..
 (just det överaskade mig oxå)
 glad att slippa pendla
jag anmälde mig tidigt,så de märker av intresset,Och kursen blir av!

penke

penke
0

#Sisa
 tjaa,alla kan ju inte ha sina arbeten som hobby :- )

Kommer jag in och den blir av
 ska jag visa några bilder..på ev. bild-ning :- )

antingen jättebra verk så alla blir inspirerade
 eller så hemska att de ger alla andra hopp..*skratt*

penke

penke
0

det är mycket på hugget här hemma oxå
  en massa som jag skulle skabara har blivit gjorda ! :- )

en knop ska väl räcka,inte knyta om hela tiden

tack till hon med alla sina små roliga tankar *ler*

penke

penke
0

#GunnilaF
 ¿ är kurserna bra,och du värd dem..är de väl inte för dyra ?
  (fast,det är ju bra,att ha till ica o el-räkningen oxå)

Bävar,än fler konstkritiker *skratt*

penke

penke
0

#890-3Anders
 Min målarkurs..är/blir(?) en eftermiddagskurs …
 du kan ju vara lärare
(eller skrev du om det i ett tidigare inlägg?)

biodling..är det en hobby man blir biten av..eller stungen *skratt*

penke

Anders 50
0

#10  Ja måla är jag bra på..särskilt med rödfärg/slamfärg! Har det på huset. {#emotions_dlg.wink}

Skytte är också kul…då träffar man många kamrater!  {#emotions_dlg.wink}

Och bina blev jag föör mycket biten av…därför slutade jag med dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[GunillaF]
0

#9 Bra är de säkert…värd dem? Det vet man aldrig. Jag skulle vilja vidareutbilda mig inom det mediala och healingen. Men varje kurshelg går på 3000:- - 4000:- + resor så det tål att tänka på.

zabelle
0

Jag har anmält mig för 3:dje gången till en knyppelkurs. Har ärvt en knyppeldyna och lärde mig när jag var liten. Hade varit kul att gå en kurs för att se om jag kan lära mig det igen. Men intresset har varit för dåligt så kurserna har inte blivit av.

Det blir keramik på hobbynivå, för att det är så kul. Sen skulle jag vilja fortsätta gå på silversmide kurs också, men tiden räcker inte till.

Målning är jättekul, min pappa var konstnär, men tyvärr har talangen hoppat över min generation, jag målar hellre än bra Tyst. Min son har ärvt den talangen. Ska bli kul att se dina målningar Penke!

Zabelle   

MaMaMade
0

Knyppling är en av de färdigheter jag önskar tillgodogöra mig! Spinna ull, färga ull, väva, silversmide, karvsnitt, träslöjd i allmänhet… Jag vill gå en kurs till beröringspedagog o den ska nog bli av för det är ju en yrkesrelaterad utbildning. Kanske fortsätta med kursen till taktil terapeut sedan.

Mkt kan man ju lära sig/göra själv men där man behöver verktyg kostar det ju skjortan om man måste köpa allt själv…o sedan kanske man inte ens vill fortsätta med det! Material blir också billigare att köpa genom ett studieförbund. Tycker ändå att det kostar för mkt för mig, just nu iaf.

Det finns ju så mkt kul! Tungan ute

Bergspuman
0

När jag inte jobbar heltid längre, DÅ ska jag ägna mig åt kurser så det bara ryker! Och då skapande verksamhet. Både mormor och mormorsmor var konstnärer, tecknade och målade skickligt.

Inte för att JAG är konstnär, men en skapande ådra har jag ärvt ändå. Och jag älskar att måla och dekorera och färglägga.

Kan nog bli mera sådana kurser framöver!

penke
0

#Anders
    *skratt* missade en mellanrumsrad där
 så det blev lite roligare än jag tänkt

#Gunilla,
  menade att DU är värd dem..
 det är ju var man har sin (hobby)-passion..
 en del lägger alla pengarna på veteranbilar,resor eller golf ..
eller hög

den som spar
han har
sitt roliga kvar
när han dör.
hmm

:- )

penke

penke
0

#zabelle
   håller tummarna..att nu blir sex (är det väl vad som krävs)
   om du ..jagar ihop några kompisar,minst "6" stycken brukar det inte vara omöjligt att stata lite senare,även om det inte står i deras program(menar,att ämnet/kursen inte finns med)

kreamik..dreja,kan jag inte,men det är läckert i händerna Tungan ute

jag målar oxå hellre än bra,men det låtsas jag inte om *skratt*

#MaMaMade
  du och zabelle är ju en tredjedels kurs i knyppling,bara några kvar
  ..beröringspedagog..!(?) hört att inom alternativmedicienen finns det flera ..beröringsteraphier
 de ger nog inga jobbansökningsbetyg men.. :- )
      ….fast,är man redan anstäld inom tex. vården,ses det som en dold bonus/merit

det är kul att vara nyfiken/lära

#Bergspuman
    för pensionärer finns det väl mest kurser som :Datormaskin för skräckslagna,Vad är SMS?  :- )
 jag ska nog vara tyst,för det hinner komma mycket nytt,som är obegripligt för MIG då..

skjut inte upp allt för länge bara

penke

MaMaMade
0

Haha, det vore ngt penke! Åka över hela Svea Rike för en knypplingskurs! Skrattande

Ang taktil stimulering så hade jag tänkt mig att ha det lite på sidan om som "hobbyverksamhet". Skulle sedan det vårdföretag som jag jobbar deltid åt vilja utnyttja mina färdigheter så…Flört Det svåra blir väl att inte bli "utnyttjad" av brukarna. Kunna säga att de får ta massagen utom vanlig arbetstid o faktiskt betala för den. Har en tendens att vara lite för "snäll". Obestämd

Tror dock att den formen passar mig ypperligt då jag själv har problem med rygg o nacke. Skulle inte orka med att ge klassisk massage. Hoppas bara att den planerade kursen inne i stan blir av efter jul! Måste "bara" få ihop 10 000 kr på ngt sätt innan dess!

zabelle
0

#17, 18 Känns som jag är ganska ensam om att vilja lära mig knyppla, i min del av landet i alla fall. Får kanske ragga frivilliga på ålerdomshemmet Flört om nu inte MaMa vill komma till Skåne 1 gång i veckan?? Tungan ute

Zabelle   

MaMaMade
0

En sommarkurs kanske? Har några bekanta i Skåne-trakten som vi skulle vilja besöka. Två flugor i en smäll sas! Glad

[Sisa]
0

# 19

Knyppla…skulle jag också vilja! Nu är vi tre…Flört

penke
0

ser ni,minst tre redan .. 
  förr fanns väl brevkurser (?)
vore väl skrutt om det inte fanns en mail-kurs nu
 eller en snabbis på youtube..
 men..halva det roliga är ju att träffa nya mäniskor  Glad

penke

[Sisa]
0

# 22

Visst Penke…det mest roliga, och givande kanske är det sociala…Obestämd

Primulan
0

Jag har anmält mig till en kurs i mindfullness, med förbehåll att den kan flytta startdatum för den dagen ska jag på annant håll. Än så länge var det för få anmälda med.

penke
0

*fniss*
  jo,det är ju bra,om man slipper stressa till en kurs i Mindfullness..
(jag vet om ..zen-buddhistiska grupper som har regelbundna
sammankomster,inte "lika" tids-styrt som en kvällskurs)
(förtydligar:buddhisterna har övat ganska länge på det här/där,som på modern engelska kallas "mindfullness")

penke