Planerar redan..
för nästa sommar. Sitter här och mumsar på vilda tomater och sparar frön som jag ska sätta till våren, det ska bli roligt att se om de klarar sig.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vilda tomater? Förklara, nu blir jag nyfiken
Vackra var de också.
/Maria
Funderar också på att ta frö från en gul coctailtomat. Har aldrig haft så god tomat tidigare.
Kan man få tips hur man gör??
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Ja, det är härligt att se fram emot sommar och sol.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Vi har bara haft gula små cocktailtomater detta året och de köpte jag i vanliga fröpåsar.
/Maria
Jag har alltid köpt färdiga plantor.
Det går att ta frön från färska tomater och sen torka dem och plantera dem
#5 Latmask

/Maria
Det är spännande att göra egna frön 
#6 Men ska man inte skölja fröna i vatten och hålla på??
#7 Men enkelt…
Jag bara lägger dem som de är på ett dubbelt toapapperlåterde ligga på skärbrädan tills de torkat då lägger jag ner papperet i ett kuvert och sparar till våren då jag lägger ner papperet i en kruka med jord.
De vilda tomaterna finns på Ica, finns de inte på din affär så är det bara att säga till.
Man tar fröna och tvättar av dem ordentligt så att det inte finns något fruktkött kvar som kan torka på fröna.
Därefter lägger man dem på ett hushållspapper att torka och när de är helt torra kan man spara dem i någon påse eller burk.
När man ska så dem blötlägger man i något dygn först, sedan sår man fröet på ungefär 2 cm djup i vanlig såjord.

Vi har en vanlig röd cocktailplanta som är den största tomatplanta jag har sett i hela mitt liv, den är närmare 3 meter hög.
På den här bilden är den "bara" drygt 2 meter, men den har växt enormt mycket mer och ligger klistrad under mer eller mindre hela taket därinne.
#11 Åh, tack.
Jag har sett dessa tomater men aldrig reflekterat över att de skulle kunna vara "vilda"
/Maria
På tal om frön så grävde jag ner på skoj överdelen på brödet fröig och de växte bra he he.
Nyfiken i en strut.
Jag brukar ha en planta av vildtomat, eller vinbärstomater, som de heter på Impecta. De växer med rekordfart o smakar sött o gott.
Har börjat drömma om nästa odlingssäsong ja. I år tillät varken ork el ekonomi att ta tag i en massa plantor, fixa till trädgårdsland, odlingsbänkar mm. Landet är en katastrofzon sett till ogräs, bor man med åkrar runtom huset o sedan 2 odlingssäsonger med ryggskott så…
Men nästa år hoppas jag att vår ekonomi är stabil o då skall det snickras odlingsbänkar både till min "örtagård" o till trädgårdslandet. Har odlat på djupbädd/lasagnemodell förut o det växte så det knakade!
Tomater, borlottibönor o gurka i växthuset. Kanske ett par physalis också. För övrigt blir det; jordgubbar, bondbönor, knölfänkål, sommar- o vintersquash samt kryddor.
Vad brukar ni odla mer än tomater?