Mumintrollen
När jag var liten, älskade jag Tove Janssons serieböcker om Mumintrollen.
Nu i vuxen ålder har jag skaffat dem igen. Såg till min stora glädje att Akademibokhandeln hade samlade, inbundna volymer med samtliga Muminserier, jag skaffade nr 2 idag.
Som vuxen ger det helt andra perspektiv att läsa dem, nu ser jag satiren och driften med nutida företeelser. Och kan skratta hejdlöst åt vissa seriestrippar.
Som liten tyckte jag trollen var underbara och fantastiska som gjorde så häftiga saker. Jag ville också bo i högt badhustorn med trappor, bygga kojor i träd, klä ut mig, åka till Rivieran och leka låtsaslekar!
Har Du läst Mumintrollsböckerna?
Märkligt att vi tycker olika nu! 
Men jag är inget fan av Mumin… är väl för gammal…
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag har bara läst boken Vinteride och den älskade jag. 
Sedan har jag förståss sett barnprogrammen på TV. De där förfärliga på 70-talet där de gick omkring med sina huven på armen
Trollvinter, Pappan och havet och Vem ska trösta Knyttet är vad jag har läst av Tove Jansson. Helt underbara böcker.
Mumintrollen har jag egentligen bara sett sporadiskt på TV så jag vet vem alla figurer är men ingen egentlig historik.
/Maria
Jag har läst flera böcker för mina barn. Jag har också läst "sommarboken" (tror jag att den heter) av Tove Jansson och den är bra. Mumintrollen är underfundiga och påhittiga!
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet