Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettfritid-och-hobby
Läst 3513 ggr
Cristine
0

Ohyra.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som alltid hade turen när jag bodde i Ljustorp att klara mej från ohyra, har fått dem här. Rosorna klarade jag alla med vinägern, det var små gröna löss som satt på knopparna. Häcken som jag håller på att såga ner får alltid spinn för det är hägg. Nu har turen kommit till en rosenbuske, där bladen vissnar och blir bruna och nu såg jag stora hål i bladen på en Ballongblomma men kan inte hitta någon insekt. Vad kan det vara som gjort dessa hål!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Cristine
0

Resten av blommorna tycks ha klarat sig.

Stockrosorna har fått vara ifred fast de står så nära rosorna.

[Asta]
0

Hålen på bilden skulle kunna vara gjorda av tvestjärtar. Det liknar i alla fall när tvestjärtarna varit på mina änglatrumpeter.

[Asta]
0

Hålen på bilden skulle kunna vara gjorda av tvestjärtar. Det liknar i alla fall när tvestjärtarna varit på mina änglatrumpeter.

[peter54]
0

Jag har också såna hål i blombladen. Inte bara på ballongblommorna, utan också på den japanska humlen som vi har på altanen är full av hål.

Cristine
0

Det kan man inte göra något åt för de äter och försvinner då, så tråkigt.

[Asta]
0

#5  enda sättet - som jag känner till - att bli av med tvestjärtar är dessvärre gift. Jag sticker ner ett par provadopinnar i jorden och då brukar de sluta äta efter några dagar.

Cristine
0

Kanske går det med vitlök om man lägger den nära roten så smaken dras upp i bladen. Så har jag gjort med inneblommor.

[Asta]
0

#7 - testa skadar inte alla fall.

[peter54]
0

Hmm, tvestjärtarna vill jag inte ta bort, de är världens bästa bladlusjägare.

Jag står nog ut med hålen i bladen och har kvar bladlusätarna Flört

[Asta]
0

#9 - ja allting är relativt. Här måste jag ha andra bladlusjägare för tvestjärtarna är på ett helt annat ställe. Men det trista här är att vi har så många tvestjärtar att om jag inte gör något så blir det inte bara hål, änglatrumpeten blir helt uppäten. Då blir det inte mycket plats för bladlöss heller.

En annan trist sak är att tvestjärtarna äter min mangold också - där kan jag tyvärr inte använda något gift. Det läskiga är när man får med sig tvestjärtar in när man plockar in mangold. Isch! Trots att jag försöker slå bort dem innan jag går in.