Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etiketthus-och-hem
Läst 822 ggr
Cristine
0

Konstigt!

Inga getingar, inga fästingar och nästan ingen mygg, men tusentals små löss på alla  rosenknopparna. Tur att de är lätta att få bort.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[peter54]
0

Vi har getingar, fästingar, mygg och dessutom en massa bladlöss på rosorna. Som grädde på moset är det fruktansvärt mycket broms också. Jag har fått 5 bett bara idag.

Jag har tagit bort 3 getingbilor och har en stor kvar i vedboden att ta bort. Jag har haft 4 fästingar i år, pojken har haft 2, flickan och min fru varsin.

Myggen är inte framme på dagen, men går man ut i skogskanten av tomten nu så blir man ihjälstucken.

TystGlad

Cristine
0

Fy så otäckt, jag avskyr broms. Jag har inga på min gård men folket som joggar förbi säger att efter vägen är de hopplösa. Det kanske är för att det är långt gräs där.

[MargaretaA]
0

Jösses nu påminnde du mig om nåt. Det var fult med bladlöss på mina rosor därhemma (jag är ju inte hemma nu) som jag skulle fixa innan vi åkte i väg. Det glömde jag… det blir nog inte många rosor för mig i år, för som grädde på moset så hade de nästan helt frusit ihjäl i vintras också Skrikandes

Cristine
0

Så synd..då hinner de nog äta upp knopparna om det inte blir oväder så de spolas bort.

Jag täcker alltiud mina rosor med granris.

[MargaretaA]
0

jo man lär sig allteftersom varför man ska göra saker som gransris t ex Obestämd

Cristine
0

Ja det är viktigt, jag täcker hela rabatterna, men så är rosorna jättevackra just nu.

Bergspuman
0

Jag bor ju i stan och vistas inte utomhus om kvällarna annat än att jag sitter på balkongen. Visst kan det komma in en och en annan geting, för jag har sett att de troligen har något bo under takpannorna (bor högst upp) men å andra sidan dör de en snabb död när de väl kommer inomhus, de hittar ju inte ut de dumma krypen.

Få mygg. Inga bromsar.

Inga fästingar.

Finns vissa fördelar med en het och torr sommar Glad.

[GunillaF]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inga getingar?? Det var då konstigt… Nää inte hos mig iallafall. Inte sedan jag tog ihjäl dem häromdagen.

Maria
0

Nu bor jag granne med ett naturområde och några hundra meter från en liten sjö men det har varit ovanligt lite kryp i år faktiskt.

Min man har däremot fått två fästingar och sonen två stycken också (som satt sig)Skrikandes

I går kom Moritz in med sommarens första groda. Det brukar vi ha gott om. "Han" hoppade omkring i vardagsrummet en stund innan han blev räddad ut i det fria igenGlad

/Maria

Anders 50
0

Här har det inte synts till en endaste bladlus på rosorna ännu, mycket märkligt, för jag brukar ha otroligt mycket bladlöss på dem. Kan det bero på torkan??

Getingar är det sparsamt med (tack o lov)

Mygg är sällsynta.

Knott däremot finns hur mycket som helst liksom bromsar och blinningar.

Det verkar vara mindre med fästingar också, plockade några på hunden och ena katten på försommaren, men nu har de väl hejdats av torkan som varit. Även fästingar mår inte bra av torkan!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

evrekaw
0

Jag sprayar alltid rosorna med såpvatten i förebyggande syfte och då slipper man lössen.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

AnnL
0

Vi har löss på alla krikonträden.

På dagen är det fullt av bromsar som sticks och på kvällen kommer myggen. Rynkar på näsan

Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.