Mina tomater
Kolla vilken skillnad. Jag trodde faktiskt inte att mina tomatplantor skulle överleva så ynkliga som de var.
Så här såg de ut när jag satte ut dem.

Så här ser de ut idag.

Visst är det fascinerande med växtkraft.
Nu får jag bara hoppas att de hinner få några tomater också.
Så fina dina plantor är Asta, jag tror du börjar se tomater om en vecka. Min är lite misskött men ser ut så här.
27 tomater finns fast man inte ser dem bland grönskan, när de blir röda kommer de fram.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
I år har jag gjort ett test. Två plantor står inne i uterummet, en står ute i kruka på altanen och två står planterade i friland.
Alla frön är sådda samtidigt och just nu "leder" de som står inomhus men det ska bli skoj att se vilka som ger mest tomater när säsongen är över.
Jag ska lägga in bilder.
/Maria
Ska bli kul att se, men jag slår vad om att tomaterna som står ute i solen blir godare.
Det tror jag ocskå
/Maria
Det är det jag längtar efter. Någon solvarm tomat. Jag har inte tänkt mig något självhushåll, men några skulle vara gott.
Christine, du har ju stora tomater på din!!
bumbleboo - jag vill gärna se bilder. Gärna jämförande sådana.
Kan bara hålla med! Mina tomater va lite halvdana när jag satte ut dom men jösses vad dom vuxit!
Det vetkar vara olika år från år.
Tydligen ett tomat år i år!
Det blir säker tomater på dom planterna och sol är ett absolut måste för tomater :)
ja - sol har de väl ii sommar om inte annat. De står dessutom mot en södervägg.
Det värsta med mina är att jag inte minns om jag planterade röda eller gula
men det lär vi se.
/Maria
Anders - står de i något plasttält eller? Gott om tomater på gång i alla fall!!
bumbleboo - spännade överraskning då!
#12 Jag byggde ett provisoriskt växthus när Gudrun tog mitt andra och det har inte blivit av att jag gjort nåt annat, för detta fungerar till tomaterna.
Enkelt sagt så har jag gjort en konstruktion där jag lutat tre gamla fönster mot vedboväggen och på sidorna har jag plast.
Inte vackert att se på, men där blir mycket med tomater! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#13 Dina tomater ser fina ut. Så uppenbarligen har du ett bra växthus
/Maria
#13 Ok - då fattar jag. Får kanske bygga något jag också nästa år. Då borde man kunna sätta ut dem tidigare.
#15 Peter har bild på ett liknande bygge i Cristines tråd "Så glad jag blev", där han också byggt mot en vägg.
Han är större än mitt.
Här ser jag att ni är som har gröna fingrar..vad gott det blir…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ja, vi hade ett liknande bygge tidigare som till slut rasade ihop av väder och vind.
I år byggde jag ett nytt av byggplast på regelram och lister. I botten är en grop på 20 cm ner i backen och sedan en 20 cm hög krage av regel 50 x 100 mm.
Så här såg det ut inuti för en dryg vecka sedan, nu är det tumstjocka 15 cm långa gurkor och ganska många gröna tomater på plantorna.
Krukorna som står framtill har jag tagit bort och ersatt med 12 paprikaplantor som ännu är pyttesmå.
Jag ska också göra ett riktigt växthus till nästa sommar. det här blev ett slarv för att jag skulle ha någostans att göra av plantan kvickt, på en halvtimme var det gjort. Nästa gång ska det bli något snyggt!
Någon vägg där jag kan göra ett sådant bygge har jag inte, mina tomater får vara i krukor. Men man kan kanske göra ett litet liknande tält att stoppa krukorna i. Får allt testa nästa år.
Var tvungen att kika och jo, det är lite små tomater igång på mina också. Spännande.
Man får se till att penselpollinera om man inte kan ha mycket öppet i växthuset. Här blåser det hårt ganska ofta, så det går inte alltid att öppna på dagarna. Därför har jag en liten akvarellpensel och pollinerar alla blommorna varje gång jag vattnar.
#22 Det gör min man hela tiden i uterummet
Han älskar sin lilla pensel.
/Maria
Det är springor överallt på mitt lilla bygge så de blir säkert pollinerade.
#24 Springor brukar inte vara tillräckligt för att alla blommor ska bli pollinerade.
Jag har byggt så att det är 2-3 cm springor både baktill och mellan dörrarna, mest för att det ska finnas luftyombyte, men jag har inte fått in en enda humla eller ett enda bi när dörrarna varit stängda.
Vi har dörrarna öppna hela dagarna när det är över 20 grader ute (och det är det ju verkligen nu
) men jag tycker inte att det verkar bli mycket pollinering ändå. Det verker inte som om bin och humlor "hittar in" ordentligt.
Några tomatblommor har blivit pollinerade utan vår hjälp, men jag gissar att det är myror som står för den.
Egentligen kan jag ta bort fönstret nu, detbehövs ju inte längre.
Vi får också massor med äpplen i år som det ser ut. Till skillnad från förra året då det ena trät bara gav fem äpplen.
Här blir det bara frukt på de två träden som står närmast huset. De andra blommade bra men där blir knappt någon frukt.
Plommon blir det gott om, i år ska jag prova att gallra där det är lätt att komma åt, och se om det blir större och finare plommon.
Vi har tre äppelträd och alla ser ut att ge ordentligt med äpplen. Det var okej förra året också, men det blir mer i år.
Vi har två päronträd. Ett är ett gråpäronträd och det andra är någon finare gul sort som jag glömt namnet på.
Det sistnämnda trädet såg okej ut i våras, men ungefär vid blomningsdags hände något och en massa grenar började dö av.
Päron ska ju korspollineras, vilket är anledningen till att vi har två träd, men eftersom det ena trädet började dö och tappade alla blommorna, fick det andra trädet som hade massor av blommor, ingen pollinering.
Att det ena päronträdet höll på att dö visade sig genom att det började skjuta en hel massa skott från basen, dvs nedanför ympen. Nu har det tagiot sig efter att jag tagit bort allt dött.