Beroenden
Jag har vanor… men om de är beroenden, vete 17.
Jag har märkt från tidigare, att jag kan lägga av tvärt med saker utan att få det ringaste abstinens. T ex åt jag VÄLDIGT mycket Treo under en period, upp till 6 st om dagen. Men jag utvecklade aldrig något beroende. Tog de slut, så köpte jag inga nya. Och det infann sig aldrig något sug.
Kaffe har jag aldrig druckit, och jag har aldrig nyttjat tobak heller. Är en måttlighetsdrickare av alkohol, en sådan som kan slänga halva ciderburkar för att jag helt enkelt är nöjd.
Och visst kan jag längta efter godis något grymt ibland, men har flera gånger slutat med godis tvärt och inte ätit en smul på minst ett par månader, och det har inte gjort mig något.
Så jag tror inte jag har någon direkt beroendeläggning.
Te skulle jag tro är ett beroende. Jag har inte testat, men eftersom jag dricker te varje dag så skulle jag tro att jag får huvudvärk om jag låter bli.
Däremot är jag så yrkesskadad att direkt när jag läste rubriken så trodde jag den avsåg beroenden i datasystem. Där har vi många däremot.
Kaffe, cig kan jag säge så där på rak arm. Sedan är jag beroende av mina barn och barnbarn. Hur vore livet utan dem?!
Förr (ha, ha.. bara 15 mån sedan) var jag beroende av snus, men icke nu längre!
Nu är det nog bara kaffet som jag inte kan vara utan.
Och naturligtvis..LK! 
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nja, som sagt ovan, det är svårt att säga vad som är beroende. Jag tränar ca tre gånger i veckan och om jag inte gör det så mår jag inte bra… men om det är ett beroende det vet jag inte riktigt.
Jag älskar att äta nötter och jag kan känna att det är något som, om jag börjat är svårt att sluta med. Men, som Bergspuman säger, omjag inte köper några kan jag vara utan dem länge.
Jaghar vuxit upp med rökande föräldrar och kommit att avsky rök, det kunde ha blivit helt annorlunda, jag kunde ha blivit helt beroende…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Jag tror inte att jag har något beroende. Jag dricker till te till frukost och kvällsfika, men inte nu på sommaren och jag märker då inte att jag får någon abstinens.