Livskvalitet iFokus

Livskvalitet

Etikettkarriär-och-yrkesliv
Läst 580 ggr
Bergspuman
0

Lönesamtal

Min chef på jobbet har just kallat till lönesamtal och vill att det ska vara klart före midsommar.

Jag blev lite häpen eftersom jag bett mitt fackliga ombud förhandla lön för mig, orkar inte själv i år.

Det förklarades med att alla anställda ska ha ett lönesamtal med sin chef.

Jag ska alltså prata med två parter om min lön.

Varför slår man inte ihop det och gör det till ETT samtal / förhandling med EN part?

Mitt företag har en tendens att överarbeta saker och ting något kopiöst. Det kommer från den koncern som äger företaget, de implementerar gladeligen sin egen kolossapparat till administration på de 3 företag de äger och driver. Usch spyr på det, avskyr sådan där byråkrati.

Sedan har jag dessutom ett horn i sidan till min chef, eftersom han betedde sig så fegt på det där fatala mötet i slutet av april, där min högste chef chikanerade och förödmjukade mig inför hela ledningsgruppen. Han som min närmste chef borde ha tagit mig, sin Medarbetare, i försvar, undsatt mig men det gjorde han inte.

Kanske vågade han inte säga emot SIN chef, men det ursäktar ingenting. Han visade en sådan brist på tåga och civilkurage att jag bara tycker han är en blötmussla.

JAG har en gång sagt till min chef, när jag en gång var chef och arbetsledare för 4 stycken, och en av mina Medarbetare var rasande över att den chefen pressat henne och tjatat på henne. Hon hotade med att säga upp sig om det upprepades. Jag frågade henne om hon ville att jag skulle prata med honom. Ja, det ville hon. Så det gjorde jag. Jag bad honom tala med henne och ställa till rätta saker och ting. Det kostade på att kritisera min chef, men jag gjorde det.

Man får inte vara så där feg!!!

Han är t o m så feg att han inte direkt kan svara på mitt mail där jag framförde åsikten att det blir överarbetat, att det blir dubbelt så många parter och där jag påminde om hur det gick förra året. Då kom min närmsta chef med ett lönebud jag totaldissade, eftersom jag hade flera nya uppgifter.

Jag klagade hos dåvarande VD, och fick ett extra påslag.

Nuvarande VD kommer naturligtvis inte alls att backa upp mig eftersom han vet att han gjort bort sig hos mig.

Men om de ger mig ett fisbud, så tror jag att jag går vidare med kränkningen i april.

Nu blir jag rosenrasande igen.

Nu kanske ni förstår varför jag vill byta jobb???

[Asta]
0

Men du kan ju ta med dig ditt fackliga ombud till lönesamtalet.

Bergspuman
0

Det har du rätt i! Tack för tips Glad

[Sisa]
0

Lönesamtal är alltid jobbiga…Tungan ute

Anders 50
0

Låter jobbigt!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!