Aldrig nöjda.
Det finns personer som aldrig blir nöjda, hur man än vrider och vänder på saker så finns det alltid ett aber.
Jag undrar hur det är att leva med en sådan människa, orkar någon med dem?
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Vi män ..orkar ju leva med er ,kvinnor
som inte har något att ta på er,är missnöjda med förra veckans mode..
(*kramen* på er) 
jag tror det finns fler nyanser i din fråga
den goda:att ha nyfikenhet, mål och ambitioner ..
och en variant på:"den här gamla trasan "
att det är ett sätt att vara ..blygsam
och en kombo(?)
de som inte vet varför de är missnöjda
och tror en förändring hjälper
(MEN INTE hos dem själva..)
från den gruppen,kan det nog behövas ork att leva med
penke
En missnöjd människa som jag tvingas vara i närheten av en längre tid brukar ja ha ett alldeles speciellt sätt mot. Jag låter henne/honom gnälla av sig och sedan (nästan) repeterar jag vad h_n nyss sagt.
T.ex. "Jag tycker du är helt strålande som trotts att du har alla sjukdommar som finns, inga pengar, alltid har dåligt väder, inga kläder att ta på, en man/fru som inte förstår dig…ändå överlevt. Vore jag du hade jag inte gjort det"!
Då när jag räknar upp, repeterar det som personen nyss sagt så hajjar h_n till, när h_n hör hur illa det låter.
Besvärliga och bråkiga/klagande kunder behandlar jag på samma sätt och det har aldrig misslyckats. Inte mot mig iaf.
Gör ett försök. Lycka till!
Jag har en väninna som brukar köra stajlen "det är så JOBBIGT!".
Hon har bättrat sig på senare år, karskat upp sig och är tydligare i sin framtoning. Men när hon sätter igång brukar jag låta henne gnälla av sig. Sedan säger jag: Men det fanns väl NÅGOT som var bra?
Jo, ja, det finns det ju, brukar hon då humma. Ok berätta om det, kontrar jag.
Man måste avleda deras uppmärksamhet och fixering vid det negativa.
Men i längden orkar man inte, det är sant.
Men jag inbillar mig att jag lyckats ingjuta mod i henne vad gäller hennes svärmor som inte varit för trevlig mot henne, uppmuntrat henne att stå på sig och inte låta surkärringen racka ner på henne. Hör allt färre klagomål om det nuförtiden.
# 2 Det var en bra metod Gunilla. Den ska jag testa på någon av mina gnällga bekanta. 
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Sedan har väl de flesta av oss en liten gnällis i oss.
Men det finns helt klart de som ALDRIG är nöjda. Sådana som gnäller på allt tror jag helt enkelt att jag inte brukar lyssna på. Det känns så i alla fall. Jag brukar nog börja prata om något annat.

Jag har en svägerska som bara gnäller…
Jag är en problemlösare…
När jag kommer med en lösning, tar hon ett nytt andetag & fortsätter gnälla
.
Denna energitjuv träffar jag så sällan det går 
Visst är det jobbigt med sådana människor…Hur man än försöker få fram nåt positivt, så är det tvärnit!
Måste vara jättejobbigt för dom själva! 
ja men vist finns dom.. O gifta är dom med..Både män o kvinnor finns i denna grupp..
Vilken jag försöker att hålla mig undan..
Bra jobbat Gunilla…
Lena.P är jag i verkliga livet.