Skadligt.
Lättmargarinerna är hårt kemiskt processade mättade fetter och skadliga för hälsan så därför köper jag smör numera och blandar ihop med olivoja. Då blir smöret nyttigare och lätt att bre ut.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Annars innehåller smör mer än hälften mättat fett, så jag håller inte alls smör som mer nyttigt än lättmargariner.
Själv använder jag ytterst sällan fett på smörgåsarna, bara pålägg.
Använder istället olja, som rapsolja eller olivolja i matlagningen.
Jag har i ganska mycket olja i smöret.
Jag använder bara olja på baguett till ex men hårdbröd vill jag gärna ha smör på annars blir det för torrt.
Ett tips jag såg en gång, om man tycker det blir för torrt, men vill slippa matfett, är att skiva gurka och lägga UNDER pålägget. Då blir det saftigt och pålägget "glider" inte av.
Jag är inne på din linje Christine. Smör är trots allt naturligt mättat fett och återingen så är man inte längre säker på om det verkligen är farligt.
Jag försöker att undvika kemiskt behandlad mat så mycket det går.Undviker lättprodukter och sötningsmedel. Sedan går det naturligtvis inte att undvika allt, men vi försöker. Både maken och jag läser innehållsförteckningar och försöker undvika det värsta.
Vi försöker också övergå så mycket vi kan till ekologiska produkter.
Jag är förresten en sådan som aldrig gillat fett på smörgåsen. Inte ens när jag var liten. Det var konsistensen jag hade problem med. Jag satt som liten och skrapade bort allt matfett och har oftast inte något matfett idag heller om jag har pålägg. Det finns dock vissa saker som jag vill ha smör på mackan til för att kombinationen är så god. Men då använder jg egentligen mer smöret som pålägg än som vanligt smörgåsfett. Många perioder har vi inte ens någon form av smörgåsfett hemma.
Att jag gör som jag gör, beror naturligtvis på att jag är typen som har mycket svårt med mättade fetter, som smör, grädde, majonnäs, creme fraiche, bacon, med flera. Klarar inte av att bryta ner det och mår illa. Smörgåstårta och gräddårta äter jag ytterst sällan och brukar peta bort grädden / kletet. Semlor är no no.
Har även problem med animaliskt köttprotein. Julmaten är urtypiska exempel på mat som är fördärvlig för mig, t ex revbensspjäll, pressylta, köttbullar, prinskorvar. Usch.
Äter helst inte heller "tunga" rätter av kött och köttfärs med såser, det får mig också att må illa.
Så här blir det enbart olja och lättmargarin he he
. Och någon LCHF-anhängare blir jag aldrig.
#6 - man är olika helt enkelt. Jag är en riktig köttälskare. Jag försöker inbilla mig själv att jag tycker att det är lika gott med fisk, men jag går inte på det. Jag gillar fisk det gör jag, men var jag tvungen att välja skulle jag välja kött.
Just nu har vi köpt superfint kött direkt från en gård och det är så fint kött och jag är sugen på kött nästan hela tiden bara för att jag vet att det ligger där i frysen och är så gott!
Jag försöker att äta som förr, folk hade bättre hälsa då och det var inte många som var feta. Alla i min släkt åt av allt och det var ju djuriskt fett och smör och riktig mjölk osv. Ingen var tjock på den tiden, nu är det några av dem som är det på den nya maten. Dessutom blir vi tjocka av miljön har forskarna kommit fram till nu, så hur man än bantar så blir man tjock och med dålig hälsa ändå.
Men nu är det så, att förr i tiden fanns inga datorer eller mobiler eller TV-apparater och SÅ många hade inte bil. På 1800-talet hade INGEN bil.
Folk hässjade höet själva, de gick dit de behövde, de släpade sin mat för hand, de högg ved, arbetade hårt och hade faktiskt inte tid att bli feta. Dessutom fanns det inte konfektyr, fick man en pralin var det en högtidsstund.
Ska vi leva som vi gjorde förut får vi skippa datorer och mobiler, och ha självhushåll och odla allt vi behöver och avstå från alla moderna bekvämligheter och ägna oss åt hårt fysiskt arbete. Det gör de flesta av oss INTE, därför går vi upp i vikt oavsett vad vi äter därför att vi inte förbrukar tillräckligt.
Dessutom, hur mycket åt bönderna av det smör de framställde? Det var inte mycket de fick av det! Det mesta användes för att byta till sig andra varor, t ex kaffe, socker och mjöl. Smör var begärligt som bytesvara. Inte åt de grädde heller, den användes ju till smörframställningen.
Man måste titta på HELHETEN och inte bara lyfta ut ett enskilt inslag.
På 1950-talet åt man förvisso smör och grädde men återigen, man rörde sig mycket mycket mer då. Ska vi, moderna människor idag, äta smör och grädde och tro att det är "nyttigt" måste vi öka motionsmängden för att kompensera för den stora anhopningen av mättade fetter i blodet. Och hur mycket smör och grädde och riktig mjölk åt man DAGLIGEN? Inte var det stora mängder.
Jag köper helt enkelt inte det koncept som t ex Annika Dahlqvist kör, just för att det finns en mångfald faktorer i en modern livsstil att ta hänsyn till.
Nej, det kommer inte att fungera att hoppa tillbaks sisådär 60 år i tiden och "kopiera" ätandekonceptet från den tiden, för vi lever inte idag så som på 1950-talet.
jag är inte så mycket för olika metoder heller, jag tror på den gamla vanliga. Du ska äta så många kalorier som du använder upp. Fett eller kolhydrater eller vad du väljer att lägga dina kalorier på det bryr jag mig inte så mycket om utan hur mycket man äter. Det bästa sättet att hålla lite koll på sig själv är faktiskt att föra dagbok. Att skriva ner allting man äter. Har man en förmåga att äta lite för mycket så syns det så tydligt att det blir liksom lite lättare att ändra på sig.
Men jag vill fortfarande att det jag äter ska vara så rent från konstgjorda saker som möjligt.
Jag håller fullkomligt med Bergspuman och jag tror att vi i förlängningen kommer att se att Annika Dahlqvists metoder är ganska farliga.
Däremot håller jag med Asta också. Själv vill jag gärna ha så rena produkter som möjligt, därför använder jag bara smör eller olja men det handlar ju inte om så stora mängder.
Jag är övertygad om att varje människa vet med sig om vad just "jag " blir tjock av eller mår bra av.
Sunt förnuft kommer man ganska långt med
/Maria
Jag vill också ha rena produkter och använder väldigt sällan helfabrikat, inte minst för att jag faktiskt inte har någon mikrougn 
Så här lagas det mat från grunden, fast en del halvfabrikat blir det ju, som ris, pasta, kryddor, fiskfiléer, osv.
Varför just fettet är så laddat vet jag inte riktigt. Men nog kan vi väl kärna eget smör? Det borde vara enkelt att åstadkomma: köpa grädde och köra i mixern, vips (visp?) har man smör! Det kunde t o m jag tänka mig att göra, då blir det ju råfärskt och icke alls processat. Någon som testat?
Jag gjorde det en del när sonen var liten mer för att han skulle lära sig
Lite lustigt det här med hur alla går igång när det gäller smörets vara eller inte på olika forum.
Tänk om vi hade argumenterat lika friskt för andra stora samhällsproblem
/Maria
#13 Det går alltså? Jag måste testa! 
Annars håller jag med, jag tror detta med vad vi äter blir väldigt värdeladdat, det handlar liksom om hur "duktig" man är.
För min del är det defintivit inte bara fetter. Det tror jag att jag skrev också. Men eftersom tråden handlade om fetter så blir det ju det man svarar på. Jag hade gått igång lika mycket på sötningsmedel t.ex. Eller andra saker som är väldigt preparerade.
Sedan är vi inte på något vis renläriga, men vi gör vårt bästa.
Alla lättmargariner innehåller väl inte transfetter? Carlshamns mjölkfria lättmargarinet innehåller inte det iaf.
#16 - jag tror att man jobbar på att ta fram bättre produkter inom olika områden. Sötningsmedel jobbar man ju också på att använda annat från naturen som är sött istället för att använda aspartam och allt vad det nu heter. Debatt är ju viktigt på så vis. Om vi konsumenter ställer krav får vi fram bättre produkter.
#13 Jag menade bara att detta med just matfetter verkar vara ett ganska laddat ämne rent allmänt då diskussionerna på vissa sajter har blivit riktigt heta
/Maria
#18 - jo jo, det är sant.
inne på samma tanke
för mycket fabrikstillverkad "mat" !
jag har "hemkärnat bregott" sedan flera år
ett halvkilo smör,stavat i en matberedare(rumsmjukt)
2,½ dl olja,rapsolja har mindre dominerande smak
1 dl vatten
kör i 30 sekunder
putta ned
kör i 30 sekunder till.
sleva upp i en- två byttor,in i kylen
jag var ..mer vegetarian för några år sedan,då tvekade jag inför smöret..men inte nu :- )
penke
Jag använder aldrig lättprodukter av något slag. Tycker inte att det smakar lika gott. Var och en gör som den känner att den mår bäst av och tycker om.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Här försöker vi äta fleromättat fett så gott vi kan, jag tillhör också dem som tycker att smör, grädde och synligt fett inte är så gott. Och, jag har svårt att tro att det i längden är nyttigt att äta mycket mättat fett… tacka vet jag grönsaker
och frukt
, sallad med god dressing av olivolja och kryddor…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Mmm jag har kvar mina Spanska vanor och blir hungrig den här tiden, sitter just och äter 2 stekta tomater och 2 champinjoner i oliv olja..enkelt och gott.
Numera är det ju LCHF som gäller i alla kostråd. Det vill säga "Low Carb High Fat". Man har gått ifrån påståendet att mättat fett är farligare än omättat fett.
Det som är farligt är de snabba kolhydraterna som processat socker, vitt mjöl osv.
De riktigt hängivna LCHF-arna, skippar alla kolhydrater och har bara exempelvis fett fläsk och mycket grönsaker på tallriken.
För min egen del kan jag inte äta smör, jag får cirkulationsproblem ganska snabbt av det, så jag äter Lätta på mina smörgåsar.
Jag har stora ätproblem till följd av min njursjukdom, så jag har svårt att få i mig tillräckligt varje dag, måste ta två näringsdrycker per dag för att täcka upp.
Av den anledningen vill jag att det jag äter ska smaka bra och det betyder bland annat att jag inte vill äta bröd utan margarin under pålägget, det smakar som en finsk långfilm tycker jag.
Jag bara undrar vad de människor som inte på villkors vis kan få i sig grädde, smör, majonnäs, fett fläsk, osv ska göra?
Dem tillhör jag.
Min mage protesterar av sådant. Blir uppsvälld och mår illa, får sura uppstötningar osv. Klarar inte av det bara. Plus att min hy blir äcklig.
Nä, får fortsätta hålla mig till olja, lättmargarin och vanligt margarin.
#25 Jo så är det för mig också, jag kan inte äta smör eller grädde och fett fläsk skulle jag kräkas av om jag bara fick det i munnen.
Olja fixar jag inte heller att äta sådär direkt. Olivolja på bröd smakar vedervärdigt i min mun, men jag använder gärna olja när jag lagar mat, fast hellre rapsolja än olivolja.
De flesta häller olivolja på salladsgrönsakerna, men såna grönsaker äter jag inte. Jag kallar dem "döda" grönsaker. Ännu värre är det med vinäger på grönsakerna. Då är de dubbeldödade och kommer inte i närheten av min tallrik.

#24 o 25 - det är väl inte någon som säger att ni inte får äta Lätta. Fast för min egen del förstår jag inte att någon vill äta Lätta - oavsett kemikalier eller inte - jag tycker det smakar illa. Men smaken är som baken som man säger. Å andra sidan äter jag helst inte matfett på smörgåsen alls. Men inte av nyttighet utan för att jag inte tycker om det.
Jag tycker däremot att man bör kunna ta fram produkter som fungerar även för sådana som er utan att framställa en massa saker på kemiska väg.
#27 Ja så är det alltid, att smaken är olika. Jag tycker bäst om Lätta, det smakar minst konstgjort av alla smörgåsmargariner tycker jag.
Jag tar nog förhållandevis mycket margarin under pålägget, fast jag har sett de som tar mer. En sån liten förpackning margarin man får på sjukhuset räcker till två mackor åt mig.

#28 - min mamma är sådan också. Tar ett rejält lager matfett. Jag kan inte ens äta sånt, det växer i munnen på mig. Pga konsistensen.Det här med konsistens har hängt med mig hela livet. Jag ville inte äta mackor som liten tills det var någon som kom på att ge mig bara bröd. Utan fett på. Barn brukar ju vara tvärtom så det tog ett tag innan de fattade det. Har mamma berättat - själv minns jag så klart inte något av det här.

En Bergspuma äter det som är naturligt för den. Inte fan är det MARGARIN! Inte ens råttor äter skitet.
För 35 år sedan fick jag problem med ryggont. Fick kiropraktor-behandlingar och däremellan gick jag runt med 2 omvända sopkvastar som krykor.
Läste om ginseng. Yes!
Åt ½ gram ginseng om dagen i 20 år mot ryggont, slarvade ibland och som ett brev på posten kom ontet tillbaka efter ett par dagar.
Sedan, för 15 år sedan, läste jag om hur man tillverkar oljorna till margarin: (bensin, aceton, nickelspån, omestring och uppvärmning till flera hundrade grader Celsius) och slutade omedelbart med skitet och gick över till gott gammaldags naturligt smör på mackor och i all matlagning i övrigt.
Slarvade åter med ginsengen - Men hallå! Inte ont i ryggen!
Så länge jag får tillräckligt med smör har jag inte ont i ryggen. På semester med flera varma måltider om dagen och dåliga matfetter får jag åter ont i ryggen, men botar det tillfälligt med ginseng.
Billiga matoljor och margarin är ren hokuspokus och kemi. Inte lämpligt som människoföda, men OK som målarfärg, smink och skokräm. Det är samma vita luktlösa basprodukt från fabriken i Karlshamn i margarin och ovannämnda. Endast tillsatsarna skiljer sig.
#29 Haha, ja mina ungar är såna som man väntar sig. När det är dags för frukost ropar de uppifrån sovrummen -"en dubbel rostad med myyycket Bregott"

*Fnittrar som ett tok* jag undrar just hur en finsk långfilm är..nu blev ja nyfiken!
#32 Supertorr och trist 
#30 Jösses vad aggressivt, men … alla är olika. Du får ont av margarin, jag får svåra cirkulationsrubbningar av smör, var nära att mista vänsterarmen pga det en gång, men de fick igång kärlen med massiva heparininjektioner.
Den här Bergspuman (undertecknad) äter gladeligen margarin och lättmargarin OCH sötningsmedel för det passar henne. Oavsett propaganda om skadlighet, farlighet, bla bla bla.
Punkt.
I övrigt gör naturligtvis alla andra exakt vad de vill.
Punkt.
Fotnot: Läs gärna om hur den industriella tillverkningen av smör går till. Inte så uppmuntrande. Vad då gammaldags naturligt gott. Inte så länge tillverkningen är i händerna på livsmedelsindustrin.
/Maria
Jag äter det jag tycker är gott! Om det är nyttigt eller ej bryr jag mig inte.
Skulle jag dö i förtid därför, så tar jag den smällen!
Tycker det har gått hysteri i allt tjat om vad vår mat innehåller.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!