Ditt yrke ?
Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende. Valde detta yrke, eftersom jag tycker om människor och gillar att vara i situationen då jag känner mej behövd. Dessutom ger det så mycket tillbaka…
Vilket är Ditt yrke…nuvarande eller dåvarande ?
Hur och när kom Du på, vad Du ville jobba med ?
Arbetade som uska för många, många år sedan men trivdes inte speciellt bra. Har arbetat som hemkunskapslärare ett tag, samt innom några andra yrken. Nu arbetar jag som säljare på ett IT-företag och har gjort det i ganska många år.

Jag har aldrig haft ett specifikt yrke men jag har alltid arbetat med människor i lite extra utsatta positioner, som på behandlingshem eller med flyktingar.
Så att möta människor med trauman och svåra upplevelser är väl det jag sysslat med mest. Jag har alltid trivts med att ha sådana arbeten med.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har varit artist, men inget jag ville bli utan det var ödet. Jag hade fått jobb som receptionist på ett turisthotell i Barcelonatrakten men förlorade det då mitt pass blev stulet i Hamburg och jag blev kvar där i 3 månader. Eftersom jag bara kunde något enstaka ord på Spanska så var det bara dansen som jag kunde leva på. Sedan var det också bekvämt… då jag inte var Spansk medborgare måste jag åka över gränsen var tredje månad, så det var så jag antog kontrakt från andra länder. Då behövde jag aldrig medborgarskapet, för när jag senare fick mitt första barn blev jag det automatiskt.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Jag kom på när jag var 28, att jag skulle bli speditör.
Året innan hade jag gjort en tågluffning, det var jag som planerade våra rutter genom att studera Cook's International Timetable noggrant och leta upp de tågsträckor som matchade varandra bäst.
Det slog rot i bakhuvudet, att jag hade talang för att planera transporter.
Nästa år såg jag av en händelse en annons, där man planerade en speditörsutbildning i Vännäs, på 1 år. Jag hade då bara en tidsbegränsad anställning så jag sökte, kom in och slutade mitt dåvarande jobb.
Sedan dess har jag jobbat på olika företag och inom olika branscher som speditör, mest på tillverkande företag, aldrig på Schenker DHL flygspeditionsföretag eller dylikt, utan som "industrispeditör" som det kallas.
Nu har jag ett mycket avancerat arbete där jag handlar upp containertransporter, planerar stora sändningar, handlägger remburser, koordinerar lastningar, osv.
Denna min logistiska ådra utnyttjar jag även när jag ska planera middagar, matlagning, andra sammanhang där man behöver planera mått, steg och tidsberäkna aktiviteter.
Jag är utbildad barnskötare,i alla åldrar,men har även jobbat med vuxna missbrukare och dess barn,samt hundistruktör,Tingsrätten i Västmanland som utskrivare,utbildad lokalvårdare,just nu styr jag in mig på att börja jobba med utsatta ungdomar,det ger mig så mycket

Bageri, dagis & inom särskilda omsorgerna (både vuxna & barn).
Nu är jag vårdare & jobbar med barn & ungdomar som har neuropsykiatriska funktionshinder.
Jag trivs utomordentligt bra 
Jag jobbar som forskningssköterska på Göteborgs universitet inom neuropsykiatrin. Vi arbetar med populationsstudier och träffar deltagare dagligen för kroppsliga undersökningar, psykologiska tester, djupintervjuer med mycket mera och det är så roligt.
Detta har jag jobbat med i 10 år.
/Maria
Eftersom jag föddes till bondpojk och far även jobbade i skogen och två bröder jobbade som skogsarbetare så fick man redan som liten börja hjälpa till, och fattade att detta var yrket för mig.
1968 blev det fast anställning som skogshuggare på dåvarande Domänverket och 1973 började banan med skogsmaskiner.
Nu är vi fyra killar som har en skördare och en skotare och håller på med skogsavverkning. Två man på varje maskin, och det är skiftjobb.
Mitt jobb är huvudsakligen att tillsammans med en ung kille köra skotaren(syns på min avatar) och sköta "pappersarbete".
Skulle välja samma yrke igen om det gällde!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag arbetade inom vården i över 30 år innan jag blev förtidspensionär.Jag kunde inte tänka mig något annat än att arbeta med människor.
" Var nära naturen - var när dig själv "
om det är yrke vet jag inte
..just nu är jag lackerare(INTE bil eller köksluckor)
jag är min egen.. *ler*
"fast" anställd var jag runt tjugo,den firman blev uppköpt o nedlagd..
annars har jag jobbat som Usk´a(bra jobb,men dålig arbetsgivare)
på tryckeri (västtyskland)
som säljare, ..och dörrknackare både sverige o utrikes)
på restaurang (sverige o australien),(eg. köksslav)
som gjutare/handformare
vaktis/transportör
arkitektassistent (höll mätpinne)
fotomodell (eg, fotad i restaurang mot ersättning,sverige o utomlands)
..några jag kom på just nu..
jag funderar fortfarande vad jag vill hålla på med ! (sic)*skratt*
dock,en gammal dröm är att ha en litet pensionat ..*ler*
penke
Vilka spännande jobb ni har…verkar som ni trivs.
Ett litet pensionat skulle jag också vilja ha, penke…
Jag skulle vilja driva ett hem för hittekatter
/Maria
# 12
Något som verkligen behövs, bumbleboo
Privat hemtjänst eller äldreboende har jag också funderat på…
Jag har en vävateljè.
Väver trasmattor och löpare, säljer material till detta ochså.
Jobbar som logistiker på ett ljusföretag.
Ser till att det blir ljus av paraffin och vaxmassan och att ljusen i sin
tur kommer ut till konsumenten.
Har en liten besättning med pälsfår.
Jag har Städat mig genom mitt liv…Halkade in o kom ut o blev förtidspensionär år 1002 tror jag…Men jag trivdes mycket bra.Många intressanta mäniskor o olika jobb så gott som hela tide…
Liksanering,Brand, o Skitiga hem..Det fins så många människor som inte kan ta hand om sitt boend..O ingen som lägger sig i, för än grannar klagar på dåliglukt…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ville bli veterinär. Men då inte mina betyg räckte till har jag jobbat med lite av varje tills jag blev sjukpensionär år 2000.
Har jobbat på fabrik som kontrollant av spisfläktar, lokalvårdare, kontor, busschaufför, taxichaufför, Sj, och slutligen som brevbärare innan jag blev skadad i handen.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Jag har inte varit avlönad sedan 1985, men för den sakens skull har jag inte varit arbetslös.
Min fysiska och medicinska verklighet har inte medgivit arbete i "vanlig" bemärkelse, men eftersom jag har bra språköra och känsla för vårt språk, har jag utnyttjat det till arbetsengagemang.
Jag har jobbat ideellt med textredigering sedan 1992, mest för förbunds- och föreningstidningar.
Jag har varit lite av mångsysslare inom vård och friskvård. Jag är arbetsterapeut och har just nu ett mycket långt vikariat på utbildningen av arbetsterapeuter, vilket jag trivs mycket bra med.
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Chick. Nog för du har en aktvärdig ålder om du jobbat sedan år 1002. Själv började jag som el-lärling i 1967 och är fortfarande aktiv elektriker.
En sak som jag numera oftare funderar över: På de flesta platser där jag jobbar, är alla de andra hantverkarna också i min ålder, 50+, samt någon enstaka lärling.
Hur blir det med yrkeskunskaparna och utförande av ordentliga yrkesmässiga arbeten när vi alla går på pension om ca. 5-10 år?
Jag tycker det ser riktigt illa ut.
Passa på att få renoverat hemmet snarast;)
# 19
Kanske ett tips att ge till våra ungdomar ? 

Sisa.
Absolut. Bara synd att stackarna ska gå 3 år i skola nästan utan praktik, skitjobbigt om man är skoltrött. Jag var i mästerlära i 4 år där vi gick på teknisk skola 6 veckor om året och vi lärte mycket mera än vad de lär på 3 år idag.
Efter 4 år var jag fullbetalt montör som 20-årig
På en byggarbetsplats lär man dessutom en massa fiff av andra yrkesmän. Bra när man renoverar själv hemma.

#19 Tänkte oxå på chiks aktningsvärda ålder när hon skrev att hon blev sjukpensionär 1002, där har vi något att lära 

H C Andersen skrev just ordet aktvärdig om menyn en dag på sin Harz-resa.
Kyllingen udmærkede sig ved sin agtværdige alder!
Så mycket kunskap det finns på den här sajten
#12 jag kommer och jobbar gratis när du öppnat! 
Efter att först gått gymnasium och skaffat utbildning har jag jobbat med olika saker. Jag fastnade i säkerhetsbranchen (tre lingon) och har haft olika tjänster inom samma företag sedan 1990.
Zabelle
#21 Är inte på väg tillbaka med lärlingsplatser? Har en yngre bekant som just nu går som el-lärling.
Zabelle
#16 Jag har ett barnbarn och en annan ung kille i släkten som gått elektrikerlinjen, samt en bekants pojke.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

I vår lilla stad finns lärlingslinjer på gymnasiet. Eleverna har skola varannan vecka & praktik varannan vecka.
Detta finns i två linjer, handel & adminisrtation och hotell & restaurant.
lärlingsplatser kommer mer o mer..
vad jag förstått,
trots Facket motstånd,de är sura att nybörjare inte är "fullbetalda"
det är faktiskt bra (sic)
att de inte är det,
då måste/behöver de heller inte prestera fullt/max
utan kan hjälpa/avlasta en gammal *mäster* (tunga lyft)
samtidigt som de tar del av hans kunskap..
penke
Halloj, kul att läsa vad alla jobbar med eller har gjort. I detta forum känns det skönt när man kan prata med alla möjliga människor utan att veta deras jobb..nu när man gjort det är det så kul att läsa vad ni sysslar med…
Jag har gått utbildning på kocklinjen i västerås, fick prova på servering, kockyrke och kokerska..jobbade ett tag på en uteservering, åkte till Idre Fjäll jobbade som Hotellvärdinna som det så fint hette fast man städade och slet över hela anläggningen. Väldigt lärorikt och roligt att se baksidan av alltihop.
Bodde med 4 andra tjejer i en lägenhet och det var ju jättekul.
Sedan blev det vården med gamlingar, dagis, lätt utvecklingsstörda mm Nu har jag varit långtidsjuksriven för mina nackbesvär, men ska väl ut igen för inga får ju vara sjuka längre.
Kram från mig
Ja…det har ju blivit så. Nästan alla som är sjuka måste åter ut i arbetslivet…men finns det verkligen jobb till alla ?
Något du drabbats av ?
Har en kompis som tar cellgift för sin reumatism. Hon är "jättepigg" och ska snarast ut på arbetsmarknaden.
Vissa dagar när värken är svår får hennes man hjälpa henne upp och fixa toabestyr och klä på henne.
Ska bli skoj, tycker hon, att se hur det blir!
Men om det inte finns jobb åt alla friska och åt våra ungdomar…hur ska då dom som är sjuka kunna få arbete ?

#32 Ja det är sannerligen en bra fråga! Men det handlar nog om andra saker än att de som kan och orkar/klarar att jobba ska ha jobb och de sjuka ska få vara sjuka tills de blir friska…
Bonusdottern har konstaterat att det inte finns jobb i det mycket trista Örebro (hon har jobbat i Schwiez, Skottland, Irland osv) hon har frågat efter jobb på ett ställe här.
Hon ska göra lite jobb till sin mamma - och får ut ersättning som arbetslös - sen ska hon åka till Gotland och cykla i tre veckor…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#30Ja jag ska ut för min sjukskrivning tar slut och någon sjukersättning blev jag väl inte beviljad fast jag har inte fått svar ännu. Blir hårt att ut och fajtas med de fullt friska. Jag brukar säga att de dagar man mår bra så skulle jag ju kunna arbeta, men samhället har ju inga jobb när man kan komma och gå som man vill…..
#31 Kul för din kompis att hon är så pigg så hon känner för att arbeta. Hoppas det går bra för henne.
Kramiz
# 35
Vad har du tänkt arbeta med då…
Ja det är ju just det vad?