Plastikoperationer
Jag blev lite fundersam efter att ha läst i tråden "åldersnoja" om det här med plastikoperationer.
Vi (oftast kvinnor) har en tendens att "se ner på" andra kvinnor som har valt att göra en plastikoperation av något slag. Det antyds ofta att det handlar om dåligt självförtroende, bristande självrespekt, ytlighet osv. men är det verkligen så?
Hade det funnits plastikkirurgi på ex. romarnas tid så är jag helt övertygad om att det flitigt hade använts. Människor har i alla tider försökt att försköna sina kroppar på diverse olika sätt och nu har vi tillgång till kniven så varför inte…?
Har vi inte lite för mycket fördomar? Att lyfta t.ex ögonlocken är väl inte värre än att smycka sig med en tatuering?
Vad säger ni andra?
/Maria
Nej det är inte värre att lyfta ögonlocken än att sminka dem eller tatuera sig.
Men jag är glad över att jag inte har nån ångest eller skäms för att visa mig osminkad eller att visa mina rynkor.
Ser nog ut som folk gör mest.
Bara man opererar sig för sin egen skull.
Ser ner gör jag inte. Men jag funderar på hur trygga de är med sig själv, om de tycker de behöver göras om.
I början så tyckte jag att det verkade mest vara rikemanstanter om gjorde det. Men nu är det ju vanligt och de flesta kan spara ihop till det. Och då tycker jag man skall unna sig det om man trivs med det.
Enda synpunkten kan ju vara att låta dem som är skadade varit sjuka gå före rena skönhetsoperationer
Var rädda om varandra
#0 Själv skulle jag aldrig vilja göra några ingrepp, så viktigt är inte utseendet för mig. Jag inbillar mig att mina nära och kära gillar mig för den jag är och inte hur jag ser ut.
Zabelle
#1 Rena skönhetsoperationer får man bekosta själv så där kommer nog inte de "skadade" i kläm så att säga.
#2 Jag håller med dig men det var liksom inte det jag var ute efter
/Maria
JA. där ser du hur insatt jag är i detta
.
Var rädda om varandra
Jag skulle absolut fixa min näsa om jag hade råd, men det räcker för mej.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Jag tycker att om man gör en plastikop av medicinska skäl så är det helt okey. Gör man en op för att man börjar bli äldre, lyfta här, ta bort där osv då tycker jag att man är inne på fel spår. För hur man än bär sig åt så blir vi äldre och lyfta ögonlocken tex håller ju inte hur länge som hellst innan åldern tar ut sin rätt. Måste ju vara bättre och acceptera läget. Eller man kanske ska ha en årlig besiktning av kroppen som med bilar….sen får man en lista på vad som behöver åtgärdas….*skrattar*
Men jag ser inte ner på dom som opererar sig, utan har dom pengar till det så är det deras val…..Gör dom inte sämre som människor för det

På min önskelista står minskning av byst. Var på gång innan jag födde mina barn. När läkaren sa att amningen skulle försvinna, så packade jag & åkte hem.(minst 2kg/bröst bort)
Nu säger läkaren att jag ska ner till 62kg för att få en minskning. Väger nu 115kg…..

Jag har all förståelse för dom som vill göra en förminskning av sina bröst. Med tanke på de besvär som stor byst medför…..Det var inte lite du var tvungen och gå ner. Hoppas du har styrkan och orken och genomföra det….
Jag tycker att visst kan man göra plastikoperationer men det ska inte vara för mannens skull utan för din egen.
Hur andra gör bryr jag mig inte om. Har själv funderat på att lyfta ögonlocken lite. Speciellt det högra som hänger ner retfullt mycket.

Jag skulle nog inte våga… det är ju trots allt ganska vanligt med komplikationer och att resultatet blir värre än det var innan.
Sedan tycker jag, kanske fördomsfullt, att det ser lite patetiskt ut med dessa kvinnor (och män) som stramat upp läppar och annat så hela ansiktet ser ut som det krympt i tvätten. Inte alls snyggt tycker jag.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är nog inne på #11's linje. Det blir inte vackert när ansiktet blir stramt och oflexibelt. När pannan är slät av botox och personen i fråga inte kan uttrycka ilska eller förvåning med ansiktsmusklerna längre.
Läste idag i UNT en artikel om Birgitta Stenberg, som avslutat sin självbiografiska romansvit. Där såg jag ett genuint vackert ansikte, vithårig, och slapp hud med leverfläckar, men ögonen gnistrade levande och hon har kvar sin söta ansiktsform.
Hur kan gammalt bli fult? Det ingår ju i livscykeln att alla blir gamla!

Branneli
Kolla SSS http://www.skaldeman.se/ommig.html
För vissa människor kan det ju betyda mycket att få göra en operation…den kanske höjer deras Livskvalitèt med 100%…då är det väl helt okey…
Jag förminskade mina bröst för ca 5 år sedan. Det bästa jag någonsin gjort. Dom tog ca. 650 gr totalt på båda. Betalade 900 kr resten betalade Skånes sjukvård. 
Den känslan jag hade när jag reste mig upp och kände hur en tyngd hade försvunnit från axlarna var obeskrivlig.
Innan operationen led jag varje sommar och varje gång jag ansträngde mig. Svetten rann så töjor och skjortor var genomblöta, kände mig aldrig fräsch. Det var bara en lång skinnbit som hängde ända ner till naveln. 
Har remiss till ögonläkaren för att se om jag kan få en operation av ögonlocken. Dom hänger över ögonfransarna så det känns obehagligt. Kan jag få det betalt gör jag det annars får det vara.
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.